Trasiga tältpinnar

Hej!

Köpte ett Marmot Nusku för en tid sedan, och nu har jag uppmärksammat en skada på en av tältpinnarna, tältet har inte fått utstå någon hårdvind, max 15m/s och då har jag verkligen överdrivit.
Hur mycket kommer denna skada att kompromissa tältets stabilitet?
Då jag inte kan komma på något tillfälle då jag fysiskt har trampat på pinnarna eller dylikt, ska jag försöka traska ner till Addnature och be om nya?

Bifogar 2 st bilder på den nu defekta tältpinnen.
Rejält böjd :/
 
Senast ändrad:
Tältstängerna böjer sig ibland, de som kan rätar ut, andra lever med det och kanske en tredje kategori byter till raka. IMO spelar en så liten böjning som du visar föga roll, men tipsen ovan står dig fritt att nyttja efter förmåga. Det finn sektioner som reservdelar hos bättre tälttillverkare, liksom hela bågar. Mina bågsatser har i vissa fall större böjar i sig.
go tur
 
fabriksfel?

Tjena.

då jag jobbar i frilufsbutik vet jag hur svårt det är att böja dessa dac-stänger.
så om du varken har trampat på dom eller varit ute i hård vind är det defenintivt ett fabrikationsfel.
alltså 2 års allmänna reklamationsrätt.

mvh Martin
 

avslutad210712

Gäst
Jag har en tältstång till mitt Staika som fått en "förböjd" profil när hundens snöre fastnade i tältet när han sprang efter mig med full fart. Först köpte jag en ny tältstång men numer använder jag den böjda stången utan större rädsla för att den skall gå sönder. Så syns inga spricor så är det bara att köra på skulle jag tro men försök reklamera den först.
 
Ang Nuskus tält bågar

En av orsakerna att jag sålde mitt Nusku 2.5 var just den råa armstyrka som krävdes för att få dit de tre bågarna. Även om du kanske tog i lite för mycket eller tryckte på fel ställe så den böjde sig bör du reklamera. Kanske bör du tom ta med hela tältet och be butiken kolla om ifall bågkanalerna för trånga eller korta?
 
Sådär har mina bågar sett ut i flera år och jag har inte ens funderat på om det är ett problem.
Kanske dags att börja oroa sig nu då :(.
Pär
 
Jag anser att en lätt böjning på tältstängerna är helt normalt efter att ha använt tältet. Jag har heller aldrig reflekterat på detta som något problem. Både mitt HB Nallo och Vaude Taurus Ultralight har liknande tältstänger. Nema problema!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.