Nya tältpinnar

Hallå där.

Med mitt Exped Orion Extreme följde tältpinnar jag aldrig tyckt varit bra. Tänkte därför köpa mig andra.

Har kollat på Hilleberg Tri-peg och Stinger titan. Stinger titan är ju så attans dyr bara. Vet inte riktigt hur Tri-Peg är men jag har hört från folk som har Stinger titan att dom tycker dom är bra och fäster i det mesta. Det blir ofta mossa blandat med sten där jag tältar kanske därför jag inte gillar original Expedpinnarna som liknar Hillebergs V-peg. De lossnar extremt lätt från sådana underlag och verkar nästan kräva lagompackad gräsmatta för att fästa.

Hillebergpinnar är inget krav, har även sett Easton på exempelvis Addnature, som liknar Hillebergs Stinger titan men som är gjorda av aluminium och därför enormt mycket billigare. Vet dock inte hur kvaliten är.. Någon annan som vet ?

Min tanke är att kanske skaffa 6 stycken av "Stinger modell" att ha på tältet och sen Tri-Peg till stormlilnorna. Vad tycker ni ?

Vet ni om Tri-Peg fäster bättre än V-Peg ? Mitt förra tält hade vanliga hederliga gammaldags tältpinnar som liknade Tri-Peg fast mycket större krok. De fäste överallt där jag provade.

Mvh // Johannes
 
Jag har också ett orion extreme. Har dock inte använt det än.
Till mina andra tält, ett laser competition 2 och tnf big fat frog, har jag använt hilleberg square pegs och y pegs. De har varit kanon tycker jag.
Square pegs är ganska lika tripegs som jag ser det och är förvånadsvärt starka. Y pegs ger lite bättre grepp men är inte så långa som square pegs.

Ska bli intressant att se andra tips.
Tråkigt att de som kom med inte höll måttet för dig. De SER ju väldigt bra ut.
 
175 mm rf stålspik brukar gå ner i det mesta. Förr spikade man syll med dem. Jag bad om 10 på ett bygge och fick drygt ett tjog.
go tur
 
Jag har testat tre varianter av Hilleberg och tycker att Y-peg är mest allround. Styva, starka och sitter även bra i lite lösare mark utan att gunga loss.
 
De håller i moränen härnere. Men visst lättast är de inte. 8 145mm 3,2 rf hittar jag på excelarket 127g klart lättvikt.
 
Nu var trådens ämne om två olika tältpinnar, inte om rostfritt räknas till tungvikt eller inte ty där bryr jag mig inte. Eller som Seobserver skulle skrivit: "tdbjmi"

Tack Anders_B och Niklaz för svaren.. Y-Peg kommer det nog inte bli då den är allt för lik V-Peg som jag ratar.

Mvh // Johannes
 
Du borde testa Y-peg innan du ratar den. Det är väldigt stor skillnad mot V-peg trots endast 2 cm längre och ett tredje "ben". Stor skillnad i hur mycket våld de tål och hur bra de sitter i marken. Jag var besviken på V-peg som jag hade till mitt Allak och Soulo och kör mest med Y-peg till mina två tält.
 
Köp inte coughlans v-formade pinnar som finns på naturkompaniet. Panikköpte det innan avfärd för långtur med kåtan. De var både dåliga och ömtåliga. Det är min erfarenhet av v-pinnar. Dessa var i alu och knäcktes lätt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...