Nya tältpinnar

Nu var trådens ämne om två olika tältpinnar, inte om rostfritt räknas till tungvikt eller inte ty där bryr jag mig inte. Eller som Seobserver skulle skrivit: "tdbjmi"

Mvh // Johannes

Det visste inte jag att jag skulle skrivit, men HBs pris på Ti pinnar är löjligt.
Min vandringsvän brukar Al takskivespik till gamla eternit eller nyare betongkvartoplattor. Att tänka utanför boxen kan lösa samma uppgift till en bråkdel. YMMV
 
Tycker att Hilleberg Y-pinnar sitter riktigt bra. På fuktig mark suger de fast riktigt ordentligt. Dessutom är de riktigt hållbara och tål att hamras ner.
Bättre "finish" än motsvarande billig-pinnar, vilka kan ha nog så vassa kanter.

Dessa är snäppet värre. Tål inte att hamras ner i lika stor utsträckning som Y-pinnarna, men de är tämligen stryktåliga.
11 och 12kr/st, respektive.
http://www.tentipi.se/produkter/res...haerdade-laettspikar/spik-haerdad-alu-185x20/
http://www.tentipi.se/produkter/res...haerdade-laettspikar/spik-haerdad-alu-235x20/
 
Låter lovande när fler tycker om samma grej :)

Jag hade läst fel också på Tri-Peg som jag trodde var längre men den visade sig nu när jag säkerhetskolla att den bara var 14 cm. Dock så gillar jag när det är en böj som hindrar linan att glida av. Varför gör dom inte en Y-peg med en böj längst upp :) ?

Mvh // Johannes
 
Dock så gillar jag när det är en böj som hindrar linan att glida av. Varför gör dom inte en Y-peg med en böj längst upp :) ?

Mvh // Johannes

Gissningsvis är Y-pinnarna strängpressade i stora mängder. Det går inte att få till en böj då, och att komplettera efteråt är inte ekonomiskt försvarbart. Däremot är det ju en urgröpning längst upp på dem, i vilken en tältlina passar fint.
 
Y-pegs

Y-pinnar ger bäst "hållbarhet" i fårhållande till sin längd. 10 st hilleberg-pinnar för 140 spänn tycker jag är rätt bra även om det finns lättare alternativ. Eastons stora aluminium-spik har mycket bra hållfasthet men så är den också längre än Y-pinnarna och kan vara svår att få ner hela sin längd.
HB's Y-stakes tål verkligen att misshandlas, men det blir lätt grader på huvudet efter lite stenbank.
Svår till mycket svår att böja, till skillnad från V-pinnar. Enda nackdelen som jag ser det är att det kan göra lite ont i akademikerhanden när det skall pressas ner i backen.

/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.