Tältpinnar i kolfiber?

Hallå!

Någon som vet något om var man kan få tag på tältpinnar i kolfiber? Alltså bågar till ett geoditiskt tält.

mvh/samme
 
Måste det vara kolfiber bara för att det är ett geodetiskt tält?

Köp ett lågpristält, brukar vara kolfiber, och ta pinnarna från det! Men då är kvaliten därefter!

Är villig att byta mina kolfiberstänger mot ett par aluminium! ;-)

jh
 
Men har du inte lyssnat

Hej Sammi

Varför vägrar du svara på mina inlägg???

Och har du inte lärt dig att skilja på tältbågar och tältpinnar

Ha det

Ps. Expeditionen blir av

Perra
 
Pinnar, spik och bågar

Är kolfiberarmerad plast särskilt bra för tältpinnar (-bågar)? Är det inte lite för sprött?

Apropå tältpinnar,
är inte begreppsförvirringen ganska total?

Ibland kallas bågarna tältpinnar, ibland bågar.
Ibland kallas tältspiken tältpinnar.
Är det inte så att spik är spik, bågar bågar, men pinnar kan vara både och samtidigt vara mittpinnen för ryggås- och pyramidtälten?
 
Tältpinnar är såna man trycker ner i marken för att förankra tältet, tältstänger är såna som håller upp tältet i gamla hederliga ryggåstält (bågarna kan väl också kallas tältstänger).

Det blir kanske ännu mer förvirrande om man blandar in amerikanska termer, "tent stakes" är tältpinnar och "tent poles" är tältstänger. Jmf "hiking poles" och "ski poles" (alltså gå-stavar och skidstavar).

Pinnar är korta saker, stänger långa. Titta t.ex. på gängstänger kontra koniska och cylindriska pinnar inom mekaniken.

Sen att vissa envisas med att kalla tälststängerna för tältpinnar gör ju att det blir lite rörigt, men det är väl ungefär lika lätt att få folk att använda rätt term där som att få dem att inse att sportdykare normalt har luftflaskor och inte syrgastuber...
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för denna lilla språkförbistring!

Jag inser nu att en tältpinne mycket väl kan kallas för båge och att ett tält med geodesisk form (inte geoditisk som jag tidigare skrev) hellre har bågar istället för pinnar... :).

Vidare har jag kommit fram till att det inte är så smart med kolfiber i bågarna. Ren kolfiber är ju som ni redan verkar veta, mycket sprött. För att undvika detta problem skulle det behöva lamineras med typ kevlar eller något och då blir det ju inte längre lätt och billigt... Och om man tittar på typ ett hilleberg tält, varför har inte dom kolfiber? För att aluminium är bättre...

Och per: Jag ber om ursäkt. Kul att det blir av. Hörde det av johan här om dagen. Formen till min kolfibersked är snar klar. Jag har kommit fram till att jag ska laminera in en sträng med hederlig glasfiber för att få den lite mer seg, men fortfarande lätt. Tält formen är på gång, jag har bygt en liten modell nu som jag utgår ifrån. Lite problematiskt när man ska räkna på böjda och dubbelkrökta ytor och så...
Men man lär sig efter ett tag.

mvh/samme
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.