Stående skidor som tältpinnar

Har vintertältat i många år och under många förhållanden. Det finns en del trådar om vintertältning på forumet, men har inte hittat någon som diskuterar följande ämne.

Använder främst riktiga vintertältpinnar, men även skidor till förankring. Vid användning av skidor gräver jag oftast ned dem. Anledningen till att gräva ned skidorna är att jag är osäker på om de skulle hålla för en rejäl vinterstorm på högfjället om de, vid förankring av tältet, stod upprätta. Ni som gör på detta vis, vad är er erfarenhet - finns det en risk att upprättstående skidor går sönder eller är jag ute och yrar?

Självklart vänder jag skidorna så att linorna inte skavs av stålkanterna. Det kan givetvis även vara trevligt att inte använda skidorna till förankring för att istället kunna ta sig en kvällstur. Men om jag nu vill ha dem för upprättstående förankring, vad finns det då mer att tänka på?
 
När jag började vintertälta för sex år sedan funderade jag över samma fråga. Jag förhörde mig också om en annan gammal kunskap: behovet av reservskidspets. Det svar jag fick om spetsar var att sådana knappt används längre.

Jag har använt upprättstående skidor vid tältning och kört ner dem ganska långt i snön. Att helt utesluta risken för sönderblåsta skidor går då kanske inte, men de moderna turskidor (Åsnes) som jag använt har klarat ett antal svåra stormar. De verkar vara mycket starka. På vindsidans absid hamnar de dessutom ofta invid snömuren som ger stöd.
 
Jag har bara haft 20 m/s som mest i medelvind så inte storm men skidorna (Åsnes Nato) har sett helt oberörda ut då. Har fristående tält (Unna och Allak) som kanske belastar linorna mindre dock. Försöker vinkla så mycket bakåt som möjligt för att minska risken att linan jobbar sig uppåt

Problemet tycker är att det inte alltid finns mängder av snö samt att jag ibland vill göra en dagstur och lämna tältet så i år tog jag med mig snötältpinnar så det räckte till alla linor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
Glidoglad Skidor som liggunderlagsisolering? Bo och sova 3
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.