Vad har jag hittat?

Men vad har den för funktion? Justerar men avbärarbältet med hjälp av den?

Det är banden som stöder mot ryggen som man justerar med den (eller rättare sagt spänner med den). Jag har för mig att för avbärarbältet sitter det typ en vantskruv, men de andra stödbanden som går att flytta (så man kan anpassa stödet efter sin egen rygg) sitter det bara snören för att spänna.

Såhär ser det ut på den gamla Lillskarja jag köpte för en tjuga på second hand i våras.

Bilagor

• _MG_5950.jpg
    _MG_5950.jpg
    259.8 KB · Visningar: 407

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

En teori med viss verklighetsförankring:

Det kanske finns en enorm mängd gamla ramsäckar från 70-talet som nu håller på att falla i bitar. Den där ryggavhållartyget blir ju till slut slappt, vilket gör ryggsäcken alldeles fantastiskt obekväm. Så när man står där på fjället med farsgubbens gamla rygga så kanske man försöker knyta upp knoparna för att spänna själv, och så går det som det går.

Jag själv bevittnat en situation som skulle ha kunnat sluta så :)

Bjärv

Aha, då är ju saken rätt avgjord. Ändå märkligt, skulle nån stått och styckat en ryggsäck på fjället? Är det nån som lackade ur totalt på en obekväm ryggsäck, eller är det Bjärven som hittat något matnyttigt i en Skarja?

Annars påminner nämligen pinnarna mycket om nån metalldetalj jag sett på ett gammalt ryggåstält, men jag kan inte helt visualisera hur det hela såg ut.

Klart att Bjärven varit framme...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips