Vad ersätter gröt?

Ts kanske borde ifrågasätta gamla sanningar och tänka lite själv ;). Gröt är ingen "superfrukost" - det är kolhydrater och stärkelse och lite fibrer typ. Det är äldre generationer som fått itutat sig "gröt ska man äta så man blir stor, stark och orkar hela dagen", men snarare åt man gröt för att man va fattig och grynen var billiga, ungefär som med potatisen.
Havregrynsgröt är samma slags energi som bröd och pasta.
Ja, precis. Man kan ana viss promotning av spannmål bakom all gröthajp (minns Gunde-reklamen!). Anser man att man måste trycka i sig massvis med kolhydrater, då är nog gröt ett bra alternativ, alternativt massor med bröd. Som är samma sak minus lite vatten och plus lite jäst. Men vill man stå sig länge, då är nog protein och fett ett bättre val.

Vad äter du normalt och vad tål du inte? Det skulle bli mycket lättare om vi visste det.
Nu känner jag att det behövs lite nyanser :)
Riktigt så enkelt är det ändå inte; både bröd och gröt må vara mest kolhydrater, men ändå i olika form, fiberhalt, bearbetningsgrad, samt inte minst med olika GI-index (olika "snabba").
För att inte tala om att proteinsammansättningen (inte bara glutenhalten) skiljer sig mellan olika sädesslag och man kan vara allergisk mot vissa men inte andra.
Folk med inflammatoriska tarmsjukdomar eller "bara" känslig mage kan ibland må bra av just havregröt, men inte alls av större mängder mer processade kolhydrater, främst mjölmat som bröd, pasta etc. Bulgur kan t ex vara "bättre" för en sådan mage än couscous, fast bägge består av durumvete.

Så jag menade inte alls att det är hugget som stucket vad man äter för kolhydrater (eller mat ö h t), utan bara att man inte måste äta sådant som ser ut som traditionell västerländsk frukost.

Vad TS inte tål är ytterst väl redovisat i trådstarten.

Senast ändrad:
Nu läste du nog lite konstigt eller jag uttryckte mig konstigt - hugget som stucket. Man kan koka gröt på alla spannmål i alla former och man kan baka bröd på alla spannmål, fullkorn eller inte. Så näringsmässigt lär det inte skilja om man gör gröt eller bröd på samma råvara.

Man kan t.o.m. koka gröt på hela korn. Ja, tröskade ska det kanske bäst att de är. Sådan korngröt (alltså sädesslaget korn) är jättegott och otroligt mättande. Det ska vara hela korn, inte korngryn som man kan köpa på ICA. Apropå det hade jag en korridorkompis som brukade äta silkesgröt. Det var gröt kokt på vanligt vetemjöl. Gissar att hon inte stod sig jättelänge på det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, precis. Man kan ana viss promotning av spannmål bakom all gröthajp (minns Gunde-reklamen!). Anser man att man måste trycka i sig massvis med kolhydrater, då är nog gröt ett bra alternativ, alternativt massor med bröd. Som är samma sak minus lite vatten och plus lite jäst. Men vill man stå sig länge, då är nog protein och fett ett bättre val.

Vad äter du normalt och vad tål du inte? Det skulle bli mycket lättare om vi visste det.
Man kan tillsätta nötter och/eller smör i gröten så får man i sig fett.

Nu läste du nog lite konstigt eller jag uttryckte mig konstigt - hugget som stucket. Man kan koka gröt på alla spannmål i alla former och man kan baka bröd på alla spannmål, fullkorn eller inte. Så näringsmässigt lär det inte skilja om man gör gröt eller bröd på samma råvara.

Man kan t.o.m. koka gröt på hela korn. Ja, tröskade ska det kanske bäst att de är. Sådan korngröt (alltså sädesslaget korn) är jättegott och otroligt mättande. Det ska vara hela korn, inte korngryn som man kan köpa på ICA. Apropå det hade jag en korridorkompis som brukade äta silkesgröt. Det var gröt kokt på vanligt vetemjöl. Gissar att hon inte stod sig jättelänge på det.
Jag googlade på silkesgröt. Förutom vetemjöl och vatten nämns även mjölk, socker och smör som ingredienser. Använder man dessutom standardmjölk blir det en del fett, så varför tror du inte att hon stod sig så länge på det?

Jo, det är klart det finns skillnader, men jag pratar mest i generella termer. Det skiljer sig något näringsmässigt på havregryn, risgryn, mannagryn och rågmjöl, men det är större skillnader mellan dessa spannmål och ex ägg eller kött som jag mer jämförde med.

Rågmjölsgröt fick jag som barn, och det är jättegott med lingonsylt och mjölk, men minns inte att man stod sig länge? Fick även stekt havregrynsgröt från dan innan och även det var gott med socker på. Men så här efteråt så känns det mer som bukfylla man fick, "nånting skulle ner och fylla ut utrymmet i magen så hungerkänslan försvann". :)

Ja, GI blir lägre om man adderar fett.

(...) Man kan koka gröt på alla spannmål i alla former och man kan baka bröd på alla spannmål, fullkorn eller inte. Så näringsmässigt lär det inte skilja om man gör gröt eller bröd på samma råvara.
Biotillgängligheten kan ändå skilja, beroende på bearbetningsformen (finfördelningsgrad, kokt/okokt m m). En problemtarm som inte mår bra av mjölmat kan trivas med gröt på samma sädesslag. En som inte klarar mycket fibrer kanske tvärtom får ner brödet mer problemfritt (har haft bägge varianterna i familjen).
Det blir även skillnad på GI-index, och därmed hur länge man "står sig" på respektive.

Man kan tillsätta nötter och/eller smör i gröten så får man i sig fett.
Jag googlade på silkesgröt. Förutom vetemjöl och vatten nämns även mjölk, socker och smör som ingredienser. Använder man dessutom standardmjölk blir det en del fett, så varför tror du inte att hon stod sig så länge på det?
Ingen av de fetmarkerade ingredienserna är dock aktuell i denna tråd, och inte heller gröt som sådan. Jag tycker vi borde fokusera på tips som TS har nytta av.

Jo, det är klart det finns skillnader, men jag pratar mest i generella termer. Det skiljer sig något näringsmässigt på havregryn, risgryn, mannagryn och rågmjöl, men det är större skillnader mellan dessa spannmål och ex ägg eller kött som jag mer jämförde med.
Självklart, och för mig funkar det utmärkt med lågkolhydrat-kost även på vandring, men det är uppenbart stora individuella skillnader på hur snabbt och smärtfritt folk ställer om till fettförbränning. Vissa behöver tydligen sina kolhydratkickar för att må bra. Själv behöver jag inte "ställa om" alls, troligen för att jag äter snarlikt även hemma (eller så finns där genetiska skillnader).
Hur det är för TS vet hon bäst själv, men trådens utgångspunkt är ju att hitta ett frukostalternativ till gröt.
Rågmjölsgröt fick jag som barn, och det är jättegott med lingonsylt och mjölk, men minns inte att man stod sig länge? Fick även stekt havregrynsgröt från dan innan och även det var gott med socker på. Men så här efteråt så känns det mer som bukfylla man fick, "nånting skulle ner och fylla ut utrymmet i magen så hungerkänslan försvann". :)
Snabba kolhydrater :p. Själv hamnar jag lätt i paltkoma av den sortens mat. Men vi är som sagt alla olika.

• Hjärta
Reactions: Imp
Därför att större delen av måltiden består av vetemjöl, även om du tillsätter en smörklick. Elementärt, min käre Watson. 😉

Självklart, och för mig funkar det utmärkt med lågkolhydrat-kost även på vandring, men det är uppenbart stora individuella skillnader på hur snabbt och smärtfritt folk ställer om till fettförbränning. Vissa behöver tydligen sina kolhydratkickar för att må bra. Själv behöver jag inte "ställa om" alls, troligen för att jag äter snarlikt även hemma (eller så finns där genetiska skillnader).
Hur det är för TS vet hon bäst själv, men trådens utgångspunkt är ju att hitta ett frukostalternativ till gröt.

Snabba kolhydrater :p. Själv hamnar jag lätt i paltkoma av den sortens mat. Men vi är som sagt alla olika.
Tack! Uppskattar att du är uppmärksam och möter med lyssnande öron. Dock ser det dessvärre ut som att vissa har lite svårare för det, så har lite givit upp att det kommer komma något mer nyttigt än det lilla som har sagts. Vilket jag uppskattar.
Får testa det bra förslag som kom igen och komplimentera med egna idéer som kommer upp efter det :D Tack igen!

Men du svarar ju inte på frågor. Det är inte så lätt att komma med förslag när det är en massa du inte tål, men vi vet inte exakt vad. Flera har ju bett dig klargöra det.

Tack! Uppskattar att du är uppmärksam och möter med lyssnande öron. Dock ser det dessvärre ut som att vissa har lite svårare för det, så har lite givit upp att det kommer komma något mer nyttigt än det lilla som har sagts.
Har nog inte läst hela tråden i detalj men det du skriver över och som du skrivet tidigare på samma tema tycker jag är helt meningslöst och väldigt lite konstruktivt.

Tycker folk har varit väldigt hjälpsamma men du verkar bara tolerera en viss typ svar av någon anledning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips