Vad ersätter gröt?

Nej, det gör det inte. Antingen förburkar du den tillräckligt snabbt eller så är du inte känslig för mindre grad av härskenhet. Kokosolja håller sig i många år i rumstemperatur. Försök det med rapsoljan.

Här hittade jag en skolboksgenomgång.

Rapsolja är ändå relativt stabilt för att vara en växtolja. Den innhåller mest omättat fett och bara runt 30% fleromättat. T.ex. solrosolja och majsolja har det omvända förhållandet och härsknar snabbare.
Rapslja är ju inte nåt man lagrar givetvis och inget som mognar som en ost eller vin. Tycker de är "stabila" Jag utgår från mina erfarenheter angående rapsolja, har haft plastflaskor med på turer och sen efter säsongen har de legat kvar i nåt skåp med olja kvar i till nästa säsong. Aldrig känt dålig smak av det.

Men normalt går det väl en flaska i månaden hemma kanske. Mitt huvudfett. Kokosolja finns också hemma men är varken lika nyttigt eller gott. Smör använder jag nästan aldrig.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/kostrad-vuxna/matfetter

Ja på en månad lär det ju inte härskna. Och vad som är nyttigt kan ju diskuteras.

Men nu är detta med fetters hållbarhet inte en fråga om tycke och smak. Det finns liksom hårda fakta.

Senast ändrad:
Ja på en månad lär det ju inte härskna. Och vad som är nyttigt kan ju diskuteras.

Men nu är detta med fetters hållbarhet inte en fråga om tycke och smak. Det finns liksom hårda fakta.
Det håller jag inte med om för normal förbrukning. Tycker det är bättre att sätta det i rätt praktiska sammanhang och inte låta det bli för teoretiskt

Glutenfria tortillabröd innehåller vad jag vet inte ärtprotein. Inte de små med majsmjöl i alla fall. De har bra hållbarhet och kan ätas till frukost, lunch och middag. Blir väldigt gott att steka lite lätt. Sempers superknäcke chia ser inte heller ut att innehålla ärtprotein och det är gott men inte så hållbara.

Chiapudding kanske man kan göra med kokos? Aldrig testat.

Jag har lite svårt för havregröt på morgonen, men bovetegröt funkar bättre. Men det är ju fortfarande gröt. Med russin, honung och nötter.

Man kan ju äta snabbrisnudlar också!
Vad bra uppslag, även för mig som inte har samma restriktioner men kanske vill ha lite omväxling. Bovete är verkligen underskattat; gillar man inte "grötig" konsistens så finns det numera förkokt med hela korn. Gott och rikt på komplementära proteiner.

Stekta tortillabitar leder mina tankar till "fatteh" - just förstekta bitar av (valfri sorts) tunna orientaliska bröd, som därefter funkar som bas i en "dopp i grytan" med valfria ingredienser (behöver inte alls vara kikärter). Traditionell fattigmansrätt i Levanten där husmödrarna kunde blanda ner vilka rester som helst.

Förstekningen kan man göra hemma, det blir rejält kalorispäckat när bitarna mättas med olja. Ute på vandring kan man ha dem som grund i valfri vätska - någon kryddrik buljong med korv/skinkbitar, dito torkad tomatsås (enkelt att fixa hemma på vanlig tomatpuré), torkade grönsaksblandningar och -oliver, tjock kokosmjölk med kokosflagor...
eller någon söt variant på detsamma om man nu gilla det - med kokosmjölk, torkad frukt etc.

...och jag vill envisas med att hållbarhetsdiskussionen kring fett/feta matvaror inte är relevant i kontexten "några veckors vandring/andra uteäventyr".

OT
Vi behöver hålla i minnet att TS får en avisering varje gång vi skriver i tråden, så det är bra att försöka vara relevant. Störigt om det mesta är OT. Jag är själv medskyldig, så inget gnäll utan bara en försynt påminnelse inkl. till mig själv.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg