Vad ersätter gröt?

- omelett
- rårakor
- chiapudding
- Pemmikan

Vad för konkreta saker har kommit fram hittills?

visst, omelett gör man vanligtvis på ägg, men går ju att göra pannkaka på kikärtsspad (aquafaba) så kanske funkar med omelett också?

men råraka är potatis, chiapudding är frön och ex kokosmjölk och pemmikan är kött och fett.

men tror flera förväntar sig att att hon ska ge exempel på vad hon äter på dagarna och sen utgå från det även till frukost. Det enda jag sett är att hon tar nån frukt ibland.

- omelett
- rårakor
- chiapudding
- Pemmikan
...samt, med undantag för pemmikan mindre arbetskrävande i fält:

"Konventionell" frukost:
  • musli (egenblandad) + kokosmjölkpulver
  • granola (hemmarostad/fettmättad, på egenblandad sammansättning)
    förstärkningar i musli/granola:
    - söta/neutrala: torkad frukt, kokosflagor, kakaonibs (frön, om TS tål)
    - salta/neutrala: kokosflagor, torkade finhackade oliver, dito soltorkade tomater, lite extra hemtorkad smulad lufttorkad skinka, småtärnad riktigt torr korv, sprödtorkade kebab-flagor (av färdigköpt fryst kebab), torkad asiatisk småfisk
Kött/fisk (jfr förslag till förstärkning av musli/granola, fast ej lika finfördelat):
  • lufttorkad skinka, lite extra torkad hemma
  • renskav (dyrt men gott9, hemtorkade tunna skivor
  • riktigt torra korvsorter
  • hemtorkade flagor av färdigköpt fryst kebab
  • torkad asiatisk småfisk
  • torkade räkor (färdigköpta för min del, varning för odörer vid hemtorkning)
  • torkad sill, finns ibland i östeuropeiska mataffärer

Glutenfria kolhydratkomponenter till kött/fisk:
  • hembakade (frö)knäckebröd på majs- eller potatismjöl och rapsolja
    - ev. ersättningar för frön: samma som för musli/granola, se ovan
  • polenta (som man kokar al dente och låter stelna till fast konsistens så den inte blir "grötlik")
  • mjölkfritt potatismospulver
  • snabbris eller 10 minuters basmatiris (godare)
  • bovete; lång koktid, men det finns förkokt som blir klart på ett par minuter
  • quinoa (15-20 min koktid, men lätt att koka & torka hemma, och sen bara koka upp & låta svälla i grytmysare)
  • hirs; finns förkokt men varning för glutenkontaminerade sorter
För alla korn/gryn ovan gäller att de gärna kan rostas försiktigt i rått tillstånd en stor panna med just så mycket (mjölkfritt) matfett att kornen blir fettmättade och tar pyttelite färg, men inte blir bruna. Det blir godare, mer kaloritätt, mer snabblagat "i fält" och kornen behåller sin struktur bättre. Skirat smör blir godare än margarin; det tåldes av en starkt mjölkproteinallergisk person, men säkrast att testa först.

Eventuella komplement (avd. lyx):
  • torkade grönsaker (här är mina egna favoriter)
  • färska vitlöksklyftor
  • torkade örtkryddor
  • "tomatsåspulver", recept i länk ovan
Allt på listan består av torra (= vikteffektiva och hållbara) ingredienser, och det mesta kräver ingen eller liten koktid (= bränslebesparing & slippa för mycket morgonpill).

Senast ändrad:
visst, omelett gör man vanligtvis på ägg, men går ju att göra pannkaka på kikärtsspad (aquafaba) så kanske funkar med omelett också?
Det funkar ej med bajlväxter i TS fall.
men råraka är potatis,
Skulle en sådan "råraka" (eller då snarare potatispannkaka?) gå att fixa "i fält" med (mjölkfritt) potatismospulver? (fast lata mig skulle ju bara blanda till pulvret som det är tänkt, och bara ösa i extra fett ev. kryddor etc)

En kortare period av ensidig kost ör enbart trist men inte livshoande däremot funkar det inte vid över tre veckor börjar briserna visa sid. Venulanska aemen lever på bacon och bönor 3-4 ggr per dag i fölt. Under Bagdadrsan levde vi på kamel och kyckling med ris i över en månad, det gav utslag i vitamiunbrist bl a.

En kortare period av ensidig kost ör enbart trist men inte livshoande däremot funkar det inte vid över tre veckor börjar briserna visa sid. Venulanska aemen lever på bacon och bönor 3-4 ggr per dag i fölt. Under Bagdadrsan levde vi på kamel och kyckling med ris i över en månad, det gav utslag i vitamiunbrist bl a.
C-vitaminbristen är väl det enda eventuellt relevanta, om det inte handlar om månadslånga turer. En knivsudd askorbinsyrepulver i vattenflaskan löser problemet :). Jag kör sådant "citronvatten" som standarddryck; gott och stannar bättre i kroppen än rent vatten, i stället för att bara snabbt rinna igenom.

Köp inga dyra konstigheter på apoteket. Tillsatsfritt och billigt askorbinsyrepulver finns i vanliga mataffärers kryddhyllor.

Lök är annars en utmärkt c-vitaminkälla, som räddade forntidens matroser från skörbjugg; hållbart och inte orimligt vattenrikt att bära på.

Det funkar ej med bajlväxter i TS fall.

Skulle en sådan "råraka" (eller då snarare potatispannkaka?) gå att fixa "i fält" med (mjölkfritt) potatismospulver? (fast lata mig skulle ju bara blanda till pulvret som det är tänkt, och bara ösa i extra fett ev. kryddor etc)
Rårakor görs inte på mos, man river en potatis.Finns pyttesmå rivjärn som funkar fint. Man kan blanda i lök, vitlök, örter morot eller annat gott också. Det snabbaste sättet att tillaga en potatis.

Steker man dessutom bacon innan så har man fettet därifrån.

mitt modulerade rivjärn väger 15 gram och 10x4 cm ungefär. handtaget har jag tagit bort.

Senast ändrad:
Rårakor görs inte på mos, man river en potatis.Finns pyttesmå rivjärn som funkar fint. Man kan blanda i lök, vitlök, örter morot eller annat gott också. Det snabbaste sättet att tillaga en potatis.

Steker man dessutom bacon innan så har man fettet därifrån.
Det förstår jag, men vi är ju i en tråd som ska vara relevant för vandring/uteliv. Och då orkar i varje fall inte jag bära på färsk potatis eller andra vattenhaltiga saker, om det handlar om mer än mat för några enstaka dagar. Så jag försökte utforska mer lättburna alternativ :)

Det förstår jag, men vi är ju i en tråd som ska vara relevant för vandring/uteliv. Och då orkar i varje fall inte jag bära på färsk potatis eller andra vattenhaltiga saker, om det handlar om mer än mat för några enstaka dagar. Så jag försökte utforska mer lättburna alternativ :)
tråden ligger under friluftsmat och det är inte bara vandringsmat. Jag har mest gjort rårakor under kajaktur, men skulle aboslut kunna slänga ner ett par potatisar för vandringen också för att slippa pulveriserad mat.

tråden ligger under friluftsmat och det är inte bara vandringsmat. Jag har mest gjort rårakor under kajaktur, men skulle aboslut kunna slänga ner ett par potatisar för vandringen också för att slippa pulveriserad mat.
Sant, TS borde kanske förtydliga användningsområdet :)

• Gilla
Reactions: Imp
C-vitaminbristen är väl det enda eventuellt relevanta, om det inte handlar om månadslånga turer. En knivsudd askorbinsyrepulver i vattenflaskan löser problemet :). Jag kör sådant "citronvatten" som standarddryck; gott och stannar bättre i kroppen än rent vatten, i stället för att bara snabbt rinna igenom.

Köp inga dyra konstigheter på apoteket. Tillsatsfritt och billigt askorbinsyrepulver finns i vanliga mataffärers kryddhyllor.

Lök är annars en utmärkt c-vitaminkälla, som räddade forntidens matroser från skörbjugg; hållbart och inte orimligt vattenrikt att bära på.
Askorbinsyrepulver använder jag också på turer som varar längre än en vecka. Rekommenderas starkt!

Det jag kan komma på som inte behöver kylas alls är typ ölkorv och liknande som inte ligger i kyldisken till att börja med, men då handlar det väl om att hoppas på att inget illa döljer sig bakom "ingrediensen" "kryddor".
Ärtprotein i löjligt vanligt i korv. Men ja. En del ölkorvar funkar! Det är sant

Bra att du sammanfattar men sen tycker jag det är svårt med allergier. Fär en allergiker är det säkert självklart med vad som innehåller mjöljprotein och inte, vad som innehåller gluten osv. att ost görs av mjölk vet jag men ungeför där stannar min matkunskap avseende allergier. Jag och mitt hushåll är lyckligt lottade och har inga kända allergier så om jag tipsat om något felaktigt så är det på grund av min okunskap.
Jag kör vidare ändå och försöker med något jag inte tror varit uppe tidigare - majsmjöl, går inte det att göra både gröt och bröd på? Eller innehåller det också något du inte tål?

/Patrik
Blir så nyfiken på det du skriver. Att man inte har koll på vad som innehåller gluten och mjölk osv. För allergi eller inte vill man väl veta vad man får i sig, eller? Tänker om du ska köpa något nytt, kollar du inte innehållsförtäckning först och ser vad som är i. Eller tittar du på namnet och bilden (som ofta finns) och tänker "det blir väl bra?". Är 100% av ett "hur lever andra" perspektiv.
Majsmjöl går bra!
Bröd kan man säkert göra på det. Googlade upp några recept och en handfull tålde jag så något att ta med! Så det är ju något att titta in i.

Liknande trådar

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg