Oja!...och därför varnade jag för att vissa kokosmjölkpulver innehåller natriumkaseinat
Det är en jäkla djungel därute med alla tillsatser, så jag har förståelse för att de som inte haft särskild anledning inte håller reda på allt. Själv hade jag faktiskt dåligt koll på att färdigköpt glutenfritt bröd (oftast?) innehöll baljväxt-proteiner, men det går ju att baka själv utan.
Jag tyckte som sagt att du var glasklar i trådstarten, men en sak som inte framgick var om du tål några sorters frön - det vore ju ett enkelt sätt att kalori-boosta och GI-sänka din frukost. Annars går fröknäcke-receptet faktiskt att baka utan frön, men då blir det mer majskakor
Man kan också ersätta fröna med finhackade svarta oliver, kokosflagor (om du tål), finhackade soltorkade tomater, smaksätta med torkade örtkryddor m m.
Eller så bryr man sig inte om att baka ihop det hela till "bröd", utan bara boostar egenblandad musli, majsflingor etc med samma saker och äter det med (tjock) kokosmjölk.
Kan du tänka dig kött på morgonen, så finns det fler alternativ.
Riktigt torra korvar (fast även där får man lusläsa innehållsförteckningen) har jag haft helt problemfritt med i ett par veckor på sensommaren i fjällen.
Man kan köpa lufttorkad skinka och kanske eftertorka den en aning till.
Jag lagar inte kötträtter hemma (krånglar dock inte om jag blir bjuden), men det är en praktisk proteinkälla på vandring. Men jag är både lat och kass på kötträtter, så jag köper ett storpack av Willys (eller motsvarande) djupfrysta kycklingkebab och torkar de färdiglagade och lagom tunna strimlorna i ugnen. Går snabbt, blir gott, återvattnas direkt, men går att tugga på även torra som mellanmål. Har just kollat innehållsförteckningen och det verkar grönt. Man kan såklart äta dem till frukost också, kanske med majsbröden enl. ovan eller potatismos om du gillar; mjölkfritt potatismospulver finns att köpa, fast godare att torka själv (man kan sen ha i extra olja eller kokosmjölkpulver i stället).
I Asien-affärer kan man köpa torkad småfisk, som också går att knapra direkt på.
Hittade en glass ganska nyligen som sker "Mjölk" på alla sätt. Läste den två gånger i butiken och även en gång till hemma för jag litade inte på att jag tålde den. Extra nöjd blir man ju när det ser ut som att man inte tål något och sedan inser att man gör det!
Tack för tipsen!