Vad ersätter gröt?

...och därför varnade jag för att vissa kokosmjölkpulver innehåller natriumkaseinat :p

Det är en jäkla djungel därute med alla tillsatser, så jag har förståelse för att de som inte haft särskild anledning inte håller reda på allt. Själv hade jag faktiskt dåligt koll på att färdigköpt glutenfritt bröd (oftast?) innehöll baljväxt-proteiner, men det går ju att baka själv utan.

Jag tyckte som sagt att du var glasklar i trådstarten, men en sak som inte framgick var om du tål några sorters frön - det vore ju ett enkelt sätt att kalori-boosta och GI-sänka din frukost. Annars går fröknäcke-receptet faktiskt att baka utan frön, men då blir det mer majskakor :)
Man kan också ersätta fröna med finhackade svarta oliver, kokosflagor (om du tål), finhackade soltorkade tomater, smaksätta med torkade örtkryddor m m.
Eller så bryr man sig inte om att baka ihop det hela till "bröd", utan bara boostar egenblandad musli, majsflingor etc med samma saker och äter det med (tjock) kokosmjölk.

Kan du tänka dig kött på morgonen, så finns det fler alternativ.
Riktigt torra korvar (fast även där får man lusläsa innehållsförteckningen :p) har jag haft helt problemfritt med i ett par veckor på sensommaren i fjällen.
Man kan köpa lufttorkad skinka och kanske eftertorka den en aning till.

Jag lagar inte kötträtter hemma (krånglar dock inte om jag blir bjuden), men det är en praktisk proteinkälla på vandring. Men jag är både lat och kass på kötträtter, så jag köper ett storpack av Willys (eller motsvarande) djupfrysta kycklingkebab och torkar de färdiglagade och lagom tunna strimlorna i ugnen. Går snabbt, blir gott, återvattnas direkt, men går att tugga på även torra som mellanmål. Har just kollat innehållsförteckningen och det verkar grönt. Man kan såklart äta dem till frukost också, kanske med majsbröden enl. ovan eller potatismos om du gillar; mjölkfritt potatismospulver finns att köpa, fast godare att torka själv (man kan sen ha i extra olja eller kokosmjölkpulver i stället).

I Asien-affärer kan man köpa torkad småfisk, som också går att knapra direkt på.
Oja!
Hittade en glass ganska nyligen som sker "Mjölk" på alla sätt. Läste den två gånger i butiken och även en gång till hemma för jag litade inte på att jag tålde den. Extra nöjd blir man ju när det ser ut som att man inte tål något och sedan inser att man gör det!

Tack för tipsen!

Vad åt du i helgen?

Oavsett vad, så antar jag att du tålde det, och Bingo! där har du din frukost!
Jag åt revben och pommens gjorda i airfryen och lite glass. Tror inget av det funkar på äventyr.

Jag upplever förövrigt att du är väldigt irriterad över tråden och skulle rekommendera att du kanske ska ställa av anvisningar och inte delta om du blir upphetsad av frågan.

Sant, TS borde kanske förtydliga användningsområdet :)
För mig är det samma mat upplägg på dags hajk och lång äventyr. Ja är trevlig att laga mat över öppen eld men omständligt med att dra med sig saker, starta eld osv. Kör hellre på stormköket eller jetboilen och kasta ihop något.
Korta eller långa äventyr spelar ingen roll packningen sak vara lätt! :D

Oja!
Hittade en glass ganska nyligen som sker "Mjölk" på alla sätt. Läste den två gånger i butiken och även en gång till hemma för jag litade inte på att jag tålde den. Extra nöjd blir man ju när det ser ut som att man inte tål något och sedan inser att man gör det!

Tack för tipsen!
OT, men jag glömmer aldrig hur jag för en gångs skull, med två just dagishämtade hungriga småbarn i släptåg, inte kollade innehållsförteckningen på ett storpack glass de spanat in och ville ha. Den hette "Tutti Frutti" och den färgglada etiketten visade foton på sju sorters färska frukter ovanpå en randig glassbit i motsvarande kulörer.
Väl hemma visade det sig snabbt att glassen inte innehöll det minsta av någon frukt - bara socker, syntetiska aromämnen och livsmedelsfärg. Smakade därefter.

Som f.d. Mulleledare, påbackat med ett antal (olika) matallergier bland mina barns kusiner och kompisar samt viss egen historik, läser jag annars rent reflexmässigt innehållsförteckningar på allt jag köper. Det räcker inte i 100% av fallen, men i varje fall oftast.

Senast ändrad:
  • Haha
Reactions: Imp
...samt, med undantag för pemmikan mindre arbetskrävande i fält:

"Konventionell" frukost:
  • musli (egenblandad) + kokosmjölkpulver
  • granola (hemmarostad/fettmättad, på egenblandad sammansättning)
    förstärkningar i musli/granola:
    - söta/neutrala: torkad frukt, kokosflagor, kakaonibs (frön, om TS tål)
    - salta/neutrala: kokosflagor, torkade finhackade oliver, dito soltorkade tomater, lite extra hemtorkad smulad lufttorkad skinka, småtärnad riktigt torr korv, sprödtorkade kebab-flagor (av färdigköpt fryst kebab), torkad asiatisk småfisk
Kött/fisk (jfr förslag till förstärkning av musli/granola, fast ej lika finfördelat):
  • lufttorkad skinka, lite extra torkad hemma
  • renskav (dyrt men gott9, hemtorkade tunna skivor
  • riktigt torra korvsorter
  • hemtorkade flagor av färdigköpt fryst kebab
  • torkad asiatisk småfisk
  • torkade räkor (färdigköpta för min del, varning för odörer vid hemtorkning)
  • torkad sill, finns ibland i östeuropeiska mataffärer

Glutenfria kolhydratkomponenter till kött/fisk:
  • hembakade (frö)knäckebröd på majs- eller potatismjöl och rapsolja
    - ev. ersättningar för frön: samma som för musli/granola, se ovan
  • polenta (som man kokar al dente och låter stelna till fast konsistens så den inte blir "grötlik")
  • mjölkfritt potatismospulver
  • snabbris eller 10 minuters basmatiris (godare)
  • bovete; lång koktid, men det finns förkokt som blir klart på ett par minuter
  • quinoa (15-20 min koktid, men lätt att koka & torka hemma, och sen bara koka upp & låta svälla i grytmysare)
  • hirs; finns förkokt men varning för glutenkontaminerade sorter
För alla korn/gryn ovan gäller att de gärna kan rostas försiktigt i rått tillstånd en stor panna med just så mycket (mjölkfritt) matfett att kornen blir fettmättade och tar pyttelite färg, men inte blir bruna. Det blir godare, mer kaloritätt, mer snabblagat "i fält" och kornen behåller sin struktur bättre. Skirat smör blir godare än margarin; det tåldes av en starkt mjölkproteinallergisk person, men säkrast att testa först.

Eventuella komplement (avd. lyx):
  • torkade grönsaker (här är mina egna favoriter)
  • färska vitlöksklyftor
  • torkade örtkryddor
  • "tomatsåspulver", recept i länk ovan
Allt på listan består av torra (= vikteffektiva och hållbara) ingredienser, och det mesta kräver ingen eller liten koktid (= bränslebesparing & slippa för mycket morgonpill).

Den här återkopplingen gäller inte innehållet i inlägget ovan. Den gäller viljan och förmågan att dela med sig av så mycket kunskap som du väljer att göra ibland. Jag gillar de egenskaperna.

Har du tips på rökt fläsk som inte ska kylas? Sak erkänna att jag inte äventyrat runt mycket i köttdisken.
Två dagar går utmärkt vid normal temperatur med rökt fläsk, säkert mycket längre om man förvarar inlindat i tygstycke.

Välj annars ett hårt rökt torrare kött eller torkat kött om du ska ut på längre turer.
Rökning, torkning och saltning är en gammal metod att bevara mat.

Torka kött eller köttfärs hemma och ta med, var kreativ.
Synd att lutfisk har så lång förberedelsetid, annars en utmärkt föda som är lätt, god att håller sig.

Eller ölkorv som någon tipsade om.
Brukar själv göra tunnbrödsrullar med ölkorv och renost och ha i benfickan på byxorna på dagsturer.

Senast ändrad:
En kortare period av ensidig kost ör enbart trist men inte livshoande däremot funkar det inte vid över tre veckor börjar briserna visa sid. Venulanska aemen lever på bacon och bönor 3-4 ggr per dag i fölt. Under Bagdadrsan levde vi på kamel och kyckling med ris i över en månad, det gav utslag i vitamiunbrist bl a.

Upp till två veckor är skillnaden i prestation marginell eller inom felmarginalen mellan "nyttig mat" och "fet mat" om kaloriintaget är samma.
Även kroppsfett och muskelstyrka före/efter.

Armen har gjort fältstudie i ämnet på fjälljägare.

Senast ändrad:
Jag åt revben och pommens gjorda i airfryen och lite glass. Tror inget av det funkar på äventyr.

Jag upplever förövrigt att du är väldigt irriterad över tråden och skulle rekommendera att du kanske ska ställa av anvisningar och inte delta om du blir upphetsad av frågan.
Bra där, efter åtta sidor kommer exempel på vad du kan äta. Då finns det nåt att utgå från iaf och man behöver inte köra uteslutningsmetoden.

Måste vara jobbigt att bli dålig av så mycket. Själv tål man allt, eller så märker jag inte vad magen tycker.

Nej då, jag är inte väldigt irriterad av tråden

Två dagar går utmärkt vid normal temperatur med rökt fläsk, säkert mycket längre om man förvarar inlindat i tygstycke.

Välj annars ett hårt rökt torrare kött eller torkat kött om du ska ut på längre turer.
Rökning, torkning och saltning är en gammal metod att bevara mat.

Torka kött eller köttfärs hemma och ta med, var kreativ.
Synd att lutfisk har så lång förberedelsetid, annars en utmärkt föda som är lätt, god att håller sig.

Eller ölkorv som någon tipsade om.
Brukar själv göra tunnbrödsrullar med ölkorv och renost och ha i benfickan på byxorna på dagsturer.
Torkad fisk finns som isländsk hardfiskur. Torkad och sen maskinbehandlad så den blir tuggbar. Behöver alltså inte lutas blötläggas och vattnas ur som lutfisken men är förstås i princip samma sak. Äts på Island med smör men det får förstås TS avstå. Perfekt att ha med och klarade sista dagen av en fjällvandring då maten i övrigt tagit slut. Nästan rent protein - mättande. https://isfisk.se/products/hardfiskur säljer

Torkad fisk finns som isländsk hardfiskur. Torkad och sen maskinbehandlad så den blir tuggbar. Behöver alltså inte lutas blötläggas och vattnas ur som lutfisken men är förstås i princip samma sak. Äts på Island med smör men det får förstås TS avstå. Perfekt att ha med och klarade sista dagen av en fjällvandring då maten i övrigt tagit slut. Nästan rent protein - mättande. https://isfisk.se/products/hardfiskur säljer
Tack för inspirationen! Mina egna fisktorkningsexperiment slutade med en veckas korsvädring av köket och skilsmässohot om jag någonsin försökte igen. Och den ryska torkade sillen är ofta svår att få tag på. Fet fisk hade i o f s varit bättre än torsk, men jag har sett sådana stora torkade filéer i exotiska mataffären hemmavid - och nu ska de testas. Vid lyckat utfall återkommer jag med rapport i den här tråden.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg