UL och kamera...

En Nikon D7000 plus stabiliserad normalzoom hamnar på över 1kg, en NEX-5 med normalzoom hamnar under 500gr. Så det är ju rätt betydande skillnad tycker jag. Jag förstår dock om det inte är tillräckligt lätt för andra. Väskan jag har till min NEX är väldigt smidig, och eftersom jag föredrar att ha kameran tillgänglig så får den hänga lite på framsidan när jag har ryggsäck.

Nu är jag dock ingen fjällvandrare, så det är möjligt att min syn på detta skulle förändras efter några dagar på fjället :)

NEX-5 verkar vara en mycket trevlig kamera, och om du gillar den så tror jag absolut att den fungerar bra på fjället.

Jag använder mig av D7000 delvis därför att jag i huvudsak fotograferar i fullformat med Nikon. En D7000 fungerar därför bra som backup i och med att jag kan använda mina FF objektiv samt att den är hyfsat liten och lätt, utan att ge alltför mycket avkall på ergonomi.
I och med crop-faktorn så täcker jag också in ett större brännviddsomfång, vilket betyder att jag kan klara mig på 2 objektiv och 2 kameror, istället för 3 objektiv och 2 FF kameror.

Alla prioriterar ju som sagt olika och jag förstår mycket väl de som väljer tex NEX-systemet, men det är inget som passar mig i dagsläget.
 
På senaste turen hade jag en NEX-5 som komplement. Den är avsevärt mycket lättare att ha i beredskap än min 5D mkII med 24-70/2.8-zoomen på och ger väldigt bra resultat i bra ljus. Dock har jag väl inte kommit till den punkt att jag bara skulle vilja ha den med och handhavandet är inte helt intuitivt. Men som snap-shot-kamera fungerar den riktigt bra. Det här med kameror och vikt är dock intressant och jag har under ca tio års tid hållt på med ett fotoprojekt i Norrbottensfjällen och burit med mig än det ena än det andra. Från mellanformat till kompakter och för min egen del så har jag burit allt mindre prylar helt enkelt för att jag kommit hem från för många turer med objektiv som legat oanvända i packningen men det beror ju lite på vilken inriktning man har. Saknar man det så tror jag att det kan vara vettigt att försöka begränsa sig och inte sträva efter att täcka in allt.

För min egen del ligger jag ofta i ett brännviddsområde runt normal till kort tele och det är sällan jag använt brännvidder längre än 135 eller kortare än 35.Det underlättar för min del att planera utrustningen för på längre turer handlar det om vikt också; kamerautrustning, glaciärutrustning etc tar sin tribut på vågen och jag försöker undvika att hamna så mycket över 25 kg för två veckors planering och med en MkII med 24-70/2.8 och en 70-200/2.8, stativ, filter, batterier etc som varit min "standardutrustning" så kommer man upp i en ansenlig vikt. På senaste turen gjorde jag därför helt enkelt så att jag tog en glugg, en gammal 50/1.8 (första serien) som är långsam, låter illa men är skarp och lätt (samt NEX-5 som komplement).

F ö tycker jag att många nya kameramodeller ger förbluffande bra bildresultat. I bra ljus vill säga. Jag plåtar även mycket konsertfoto på hög-iso och över säg iso 1000-1600 hänger inte NEX-5 med MkII och den har ju ändå några år på nacken. Kompakter med små sensorer spelar inte ens i samma division. I bra ljus så presterar dock alla lite bättre modeller riktigt bra. Sen beror det ju väldigt mycket på vad ens syfte är så klart och därför är det ju så svårt att rekommendera specifika modeller men hade jag personligen bara fått välja en kamera så hade Canon G1X legat bra till.

Nu är ju nex-5n snäppet bättre än gamla nex-5 på hög iso. För en glad amatör tycker jag att nex-5n tar förbluffande bra bilder även på iso 3200. Det är otroligt vilka bilder man kan ta på frihand och med bildstabilisering.

Denna bild togs en fullmånenatt på frihand med iso6400:
55e7a208-f6ac-85e0.jpg


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Efter att ha gått i samma funderingar ett bra tag och tröttnat på att Canon ska få tummen ur och göra en spegellös EF-kompatibel kamera så köpte jag en Pana Lumix GX1 för drygt en månad sedan plus adapter för Canon-objektiv. Än så länge så är jag klart nöjd med den.

Bildkvaliten är kanske inte riktigt i nivå med min 40D i dåliga ljusförhållanden, men absolut tillräcklig för mina krav. Hanteringen är väldigt trevlig med de flesta vanliga funktioner både på knappar och pekskärmen.

Storleksmässigt så går den inte ner i bröstfickan på skjortan, men väl i en normal ytterficka på jackan eller benficka med bälg utan att det känns klumpigt.

Så här såg supermånen ut i förrgår i GX1'an genom ett 400mm-tele (inte handhållet ;)):
 

Bilagor

  • måne.jpg
    måne.jpg
    120.6 KB · Visningar: 437
@paerl Hur påverkas omfånget på objektivet med en adapter eller blir närgränsen ändrad?

Man får en brännviddsförlänging på en faktor 2 jämfört med 35mm-sensor, dvs mitt 400mm-objektiv känns som ett 800mm.

Den stora nackdelen med adapter är att all automatik i objektivet förloras. Dvs man har ingen IS, AF eller bländare. Jag köpte adapter med bländare och får fokusera manuellt. Eftersom jag mest vill ha adaptern till långt tele som jag ändå sällan kör handhållet så känns det OK. Vid små bländarinställningar i adaptern så får man dessutom avsevärd vignettering eftersom bländarringen hamnar på 'fel' plats.

Som 'vardagsobjektiv' så kör jag med pannkaksvarianten av kitobjektivet 14-42mm som känns helt OK.
 
Ok men själva adapter fr Canon till Lumix påverkar inget annat...den bygger ju på, så sensorn kommer längre ifrån själva linsen...jag menar påverkar det brännvidden? Eller närgränsen?
 
Tack vare att avståndet mellan objektivfattningen och sensorn på en spegelreflexkamera är så mycket längre (spegeln ska ju få plats) än på en spegellös kamera så går det att få in en adapter utan att avståndet mellan objektiv och sensor påverkas. Så i det avseendet så är det ingen skillnad med adapter :)
 
Det bidde en Fujifilm X-10....verkar passa mig mycket bra.Och så slipper jag fundera på alt objektiv också :eek:) Köpte mig ett Lightroom 4 också...har ingen erfarenhet av bildredigering tidigare...
 
Bra val båda två! Du kommer att bli nöjd :)

Om du behöver ett filter för att kunna lämna det lösa objektivlocket hemma ska du beställa ett Marumi 40mm Multi-coated UV hos www.2filter.com - det passar den något udda gängdiametern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.