UL och kamera...

Vad har ni för kamera idag?
Ngt ni saknar eller tänker att nästa gång jag köper ny kamera då...

Idag säljer jag min utrustning bestående av : Kamera - D7000
Gluggar - Nikkor18-200 VR II, Nikkor 35/1,8G Nikkor 50 1.8G
FotoryggsäckTamrac Evolution 8 ryggsäck...
 
Vad har ni för kamera idag?
Ngt ni saknar eller tänker att nästa gång jag köper ny kamera då...

Idag säljer jag min utrustning bestående av : Kamera - D7000
Gluggar - Nikkor18-200 VR II, Nikkor 35/1,8G Nikkor 50 1.8G
FotoryggsäckTamrac Evolution 8 ryggsäck...

Ska bytas mot en klassisk bra kamera som är lätt...
 
Jag köpte för bara 1-2 månader sedan en ny kamera. Jag uppgraderade då från Pentax K20D till Pentax K5, den nyare modellen är förutom de tekniska förbättringarna både mindre till storleken och lättare till vikten. Uppgraderingarna till kameran kommer att bestå av "pannkaksobjektiv", Pentax 70mm limited står på tur. Lätt att ta med på tur i fjällen och lätt att ha med på andra fotorelaterade turer.
 
Med klassisk menar du då analog, alltså med filmrulle?

Hm, dåligt uttryck av mig! Menar digital...

Jag skulle ställa frågan från andra hållet, vad är det jag är missnöjd med, vad klarar inte min nuvarande utrustning av?
Det enda jag är missnöjd med är storleken,den blir kvar hemma helt enkelt!
Det var tyvärr det jag befarade när jag köpte allt...
 
Jag blir fundersam, varför ha tre objektiv där två av dom ryms i det tredje ?

Att ha ett 18-200, ett 35 och ett 50 ser jag som mycket onödigt. Bättre och lättare torde då vara ett 20, ett 35 och ett 50 och med tanke på att UL är med i rubriken så, ja...

Fotoryggsäckar anser jag är usla på annat än att säkert förvara och skydda kamerautrustning vid transport, tex flyg och liknande. De flesta har uselt bärsystem och har ingen plats för vidare utrustning som kläder, tält och mat..

Idag har jag en D300 men kommer köpa en D800 så snart tillfälle ges. Är väldigt nöjd med min D300 men vill gå över till fullformat...

En klassisk bra kamera är inte lätt. Så den kombinationen kan du nog glömma..

Mvh // Johannes
 
18-200 är det bästa objektivet jag kan tänka mig för resor! Behöver bara släpa på ett!
35:an är normalen på en DX med bättre bländartal och "ngt" behändigare format...
50:an tycker jag är optimal som porträttglugg
 
Köpte nyligen en Fujifilm X10 med syfte att lätta på bördan. Hade med den på en vintertur i Jämtland över påsk och den imponerar, tycker jag. Inte den lättaste i klassen men många bra egenskaper som manuell ljusstark zoom, hus i magnesium, genomtänkt mjukvara, RAW. Dessutom lite retro som gör att den är både trevlig att hålla i och att se på. Nackdelen med det lösa, ej integrerade, objektivlocket löstes genom inköp av ett filter som skruvas i objektivgängan (lite klurigt att hitta).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...