UL och kamera...

Kolla på Micro Four Thirds (MFT, mm43), en standard med kameror och objektiv av Olympus och Panasonic. Ett sådant system är avsevärt lättare än ett traditionellt DSLR-system och bildkvaliteten är tillräcklig.

Ett annat bra alternativ är Sonys NEX-kameror, även om serien har en hel del brister i optikutbudet.
 
Du har bland det bästa som finns och ska du ha bättre blir det tyngre som jag ser det.
Det roliga i kråksången är att du kan få lika bra , eller bättre, bildkvalitet till nästan samma pris, men lättare. Sony Nex-7 är kanske något för dig. En nackdel är brist på autofokusobjektiv.

Nex-5n är billigare, men sämre handhavande och bildkvaliteten blir väl ungefär som D7000.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Den nya Olympus OM-D EM-5 är också ett alternativ, då den är "vädertätad", förhållandevis liten men ändå har många likheter med spegelreflexer. Dessutom har den objektivfattningen micro4/3 som jag tror har det största utbudet av små "pannkaksobjektiv".

Men jag är själv också sugen på Fujifilm x10, det är den minsta kameran man kan få tag på med manuell zoom och sökare.
 
Den är för stor/tung = Den blir kvar hemma...
Jag ska köpa nått mindre istället , som förhoppningsvis kan ligga i en ficka.

För stora fickor och med rätt objektiv funkar nex.

Utbudet på autofokusobjektiv är inte bra, men det som är kul är att man för en billig penning kan använda en enorm mängd gamla manuella objektiv. Adaptrarna kostar oftast inte många hundra.

Men det låter ändå som du hellre vill ha något mindre. Den nya canon powershot g1x kanske kan vara ett mellanting. Jag gillar också min canon S90 och S100 är väl ännu bättre, men bildkvaliteten når inte upp till nex. Handhavandet är dock bättre.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Idag har jag varit och klämt och känt lite...Blev tyvärr bara ännu mer fundersam...
Har i princip bestämt mig för en kompakt,dvs ingen liten systemkamera,för annars spårar det väl ur igen ,sen sitter man där med långa objektiv som inte går ner i en ficka,och blir lämnad hemma...
Canons S100 har ju fått mkt bra kritik,men jag kommer nog att ha svårt för "pekfingertoppszoomen"

Fujifims x-10 var ju himla läcker,dessutom kände jag på en x100 också ,och om x10:an var himla läcker måste ju x100 bli GRYMT läcker ,den måste jag läsa på mer om och även klämma känna prova...Det blir ju så första gången när man ska kolla på ALLT intrycken försvinner i högen av nya intryck.Men nästa gång ska jag nog inte ens titta åt systemarna hur små dom än är...
Vet ej om dom hade Leica D-lux 5,men den ska också kollas upp
Nu har ju tråden spårat ur fr UL lite...men det kanske inte stör nån?
 
Senast ändrad:
S100, fasta steg och kontrollvägd

I ... Canons S100 har ju fått mkt bra kritik,men jag kommer nog att ha svårt för "pekfingertoppszoomen" ...

Det går att använda inställningsringen runt objektivet till att välja mellan fasta brännviddssteg: 24, 28, 35, 50, 80, 100, 120 tror jag det är. Så gör jag. "Annars spårar det väl ur igen" var oxå ett viktigt argument för mig för att välja en ickesystemkamera ;)

196 gram vägd på köksvågen med batteri, minneskort och handledsrem.

Bilder ur vardagen från min första vecka med kameran: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=329368

MVH,

Matias
 
Har nyligen fått hem min efterlängtade Nikon D800 så jag är nog ganska nöjd:))
Ska bli väldigt intressant att testa denna kamera.
 
Grattis Smaila!
Var tvungen att klämma på den också idag,efter allt man läst...
STOR är ju bara förnamnet,min D7000 såg faktiskt liten ut i jämförelse...
 
fujifilm x-pro1

Jag har än så länge bara läst bra saker om fujifilm x-pro1. Lika bra eller bättre än Leica m9 enligt Ken Rockwell. Jag funderar på att byta min D700 mot en x-pro1.

/C
 
Jag har än så länge bara läst bra saker om fujifilm x-pro1. Lika bra eller bättre än Leica m9 enligt Ken Rockwell. Jag funderar på att byta min D700 mot en x-pro1.

/C
Hmm den såg jag inte heller,googlade lite och såg att den kunde köpas med väska och 3 objektiv...
Bara 61 lakan hehe
 
Jag har än så länge bara läst bra saker om fujifilm x-pro1. Lika bra eller bättre än Leica m9 enligt Ken Rockwell. Jag funderar på att byta min D700 mot en x-pro1.

/C

Jag skulle inte lita ett ord på K. Rockwell http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78023&highlight=rockwell. Men finns många andra bra ställen med information. X-pro1 har fått bra recensioner med undantag för AF och "shutter lag". Är man van vid kompaktkameror kanske man inte tänker på något men har man använt systemkameror vill man att bilden tas när man trycker ned avtryckaren och inte en stund senare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.