Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

Kamvandraren; sa:
På min naos så får jag plats med en hel del extra under topplocket. Hur funkar detta på acrux, är det tight?

Det är ställbart, men jag packar aldrig någonting där.

När jag tittar efter så är nog Acrux 65 rätt väl tilltagen på höjden, och jag vred nog förslutningen
ett antal varv när jag packade sist. Sen är ju frågan hur hög packning man vill ha, tex under oundvikliga skogspartier med grenar som hänger över stigen.
 
tänkte framförallt på en modifierad 50-modell - borde rimligtvis vara lägre än 65:an

Vikt på 2 extra slimmade sidofickor Granite Gear - vattentäta 7,5 cm tjocka för enkel åtkomst av regnkläder, färdmat, kamera etc. 5,4 oz (ca 150 gram) så hamnar 50 L säcken i medium på 1 750 gram.

Med packning av tält, madrass utvändigt och planering av packningen invändigt så kan det räcka för crazys behov?
 
Kamvandraren; sa:
tänkte framförallt på en modifierad 50-modell - borde rimligtvis vara lägre än 65:an

Vikt på 2 extra slimmade sidofickor Granite Gear - vattentäta 7,5 cm tjocka för enkel åtkomst av regnkläder, färdmat, kamera etc. 5,4 oz (ca 150 gram) så hamnar 50 L säcken i medium på 1 750 gram.

Med packning av tält, madrass utvändigt och planering av packningen invändigt så kan det räcka för crazys behov?

Acrux har förstås de vanliga två facken i topplocket.
Jag har regnkläderna i det ena. Kameran
(2 hg) har jag i bälte.
Jag äter aldrig lagad mat under etappen; all mat finns
i packpåsar högst i packningen, tillsammans med
reservkläder. När man inte packar så mycket grejer
är strängt taget ALLT lättåtkomligt.

Jag gissar att det är höjden som skiljer. Jag kanske
hade klarat mig med 50 l men tyckte inte 2 hg var värt risken av en katatrofal felbedömning.
 
Kamvandraren; sa:
Just som kombinerad dagsrygga/säck så tror jag acrux är lämpligare om du vid vandring lägger till extra fickor, packar smart.

När du sen ska använda acruxen som dagsrygga kan du enkelt strippa den på några hg extra

Just som dagrygga tycker inte jag hg spelar så stor roll då vikten ändå blir låg. Mer storleken och att den inte är för otymplig så att man inte vill gå med den. Midgebältet verkar bättre på naosen dessutom.

marmotta; sa:
Själv ser jag enbart fördelar med att ha tältet utanpå.
Men inte HÄNGANDE, utan stående, tätt utmed
ena sidan.

Då torde väl vikten bli sidfördelad? Jag skulle nog föredra längsgående på mitten på framsidan. Det har jag kört förut i sånt där nät som acruxen har och det har fungerat bra.

Kamvandraren; sa:
sugen på att köpa en acrux 50 men kan inte riktigt motivera behovet ;) på kortare turer kan det vara ett bra alternativ men +7 dygn är den nog lite i minsta laget.

Jag har klarat mig på 65 l men då var det väldigt tight så jag är också frågande om det är en bra lösning. Jag kan nog får tag på en naos 55 till bra pris. Den borde ju nästan vara en 65 l. Med en lösning för tält och liggunderlag utanpå och med de där sidofickorna du snackar om kan det kanske vara något. Men en naos 70 är nog att föredra åndå.

Finns det några andra alt än granite gear? De verkar annars ganska bra.
[Ändrat av crazy 2007-02-27 kl 09:27]
 
Midjebältet på naos och upphängningssystemet av detta är anpassat för att bära tunga bördor. Jag tror att acrux skulle funka lika bra upp till 20 kg. Samma ryggplatta/böjbara aluskenor för tight fit, bärremmar, och förankring av midjebälte i ryggplattan(ej 100% säker på sistnämnda)

Som dagsrygga är naos 70 för stor anser jag, dessutom är jag osäker på hur den skulle uppföra sig med endast en del fyllning...

På acruxen kan du plocka bort sidofickorna(om du väljer att ha såna på, topplocket, paddningen på bältet.
 
crazy; sa:
marmotta; sa:
Själv ser jag enbart fördelar med att ha tältet utanpå.
Men inte HÄNGANDE, utan stående, tätt utmed
ena sidan.

Då torde väl vikten bli sidfördelad? Jag skulle nog föredra längsgående på mitten på framsidan. Det har jag kört förut i sånt där nät som acruxen har och det har fungerat bra.


[Ändrat av crazy 2007-02-27 kl 09:27]


Jag har ingen bild på mig med acrux, men här är en med
Prophet, och tältet väl synligt i röd påse.

http://www.huthyfs.com/skarvheimen/pages/skarv095.html

Detta är i slutet av turen, men fördetmesta var inte
packningen bredare än så. Och det är ju inga stora vikter det handlar om. Startvikten på denna
tur var 17 kg.

Tältet är det jag packar upp först. Det är också det
sista jag packar ned, eftersom det är den enda detalj jag inte kan packa ned när jag är kvar i tältet.
 
Kamvandraren; sa:
PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE
(klipp)
Pannlampa Petzler Tikka (70 g)
(klipp)

Behöver du verkligen pannlampan? Vet inte när du ska vandra iofs...

Själv bär jag aldrig med mig extra kortkalsonger, de man har på kroppen kan enkelt tvättas.

//J
 
joru; sa:
Kamvandraren; sa:
PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE
(klipp)
Pannlampa Petzler Tikka (70 g)
(klipp)

Behöver du verkligen pannlampan? Vet inte när du ska vandra iofs...

Själv bär jag aldrig med mig extra kortkalsonger, de man har på kroppen kan enkelt tvättas.

//J

Den är borta kolla sen. listan...kalsonger bär jag med mig ett extra par. Lampan hänger med from 2:a veckan i aug.
 
joru; sa:
Kamvandraren; sa:
PACKLISTA FÖR 7 DYGN ÄNONJALME-ARASLUOKTA VIA ALKAJAURE
(klipp)
Pannlampa Petzler Tikka (70 g)
(klipp)

Behöver du verkligen pannlampan? Vet inte när du ska vandra iofs...

Själv bär jag aldrig med mig extra kortkalsonger, de man har på kroppen kan enkelt tvättas.

//J

Jag kollade lite soltider i augusti, det handlar
om 4-20 eller så i mitten av månaden. Jag gick
i Breheimen (något sydligare än Norrbottensfjällen)
5-14 augusti utan lyse 2001.
Efter mitten av månaden är det helt säkert värt att ha.
Beror övrigt av kvälls- och morgonvanor.
I Pyreneerna, för att inte tala om Korsika,
är det mörkt när jag stiger upp, även vid midsommar.



En kalsonglösning jag kört flera gånger är att
jag har kalsingar under mina löparshorts,
tar av dem och tvättar dem och behåller kortbrallorna
på. Det har t o m hänt att jag lämnat kalsingrna
hemma. Löparshorts är bland det lättaste som finns
att tvätta på fältet. Likartat med överkroppen,
jag tar av tröjan och behåller skjortan på.
Den är i goretex och så gott som alltid torr.

Men samma strumpor på stig och läger skulle jag
aldrig klara av!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.