Trangias nyheter...

mountainfox; sa:
Själv röstar jag på hårdanodiserat aluminium. Hårdare än teflon & obehandlat aluminium, lättare än duossal, billigare än titan. I övrigt samma egenskaper som teflon, dvs non-stick, med skillnaden att man kan använda metallredskap. Avger, vad jag vet, inga otrevligheter som aluminium gör.


Jag har planer på att köpa denna model när den kommer.
Så det är inte teflon i pannan då?
Tror att denna kommer passa mig som handsken om den nu går att anvämda som ett vanligt Trangia kök, det får ju inte bli problem som det verkar vara med titan.
Frågan är bara 25 eller 27
 
Det finns nogot før enhver. Hva med Biltemas Trangia kopia, lettere enn Trangiaet, og kør du det i diskmaskin med diskmaskinsmedel får du ett stygt, men hårdt oksydbelegg. Billig å bra om icke nogra buklar gør livet tråkigt.

dsk
 
Spapps; sa:
Jag har planer på att köpa denna model när den kommer.
Så det är inte teflon i pannan då?
Tror att denna kommer passa mig som handsken om den nu går att anvämda som ett vanligt Trangia kök, det får ju inte bli problem som det verkar vara med titan.
Frågan är bara 25 eller 27

Som sagt, ingen aning. Men HADE jag suttit med i styrelsen så hade det inte dröjt.... Nej, det är inte teflon i hårdanod. alu, behövs inte helt enkelt. Pannan till primus-kastrullen f ö utmärkt (om än liten, men det var ju vitsen när jag köpte den; att den skulle väga lite. Jag grillar inga stora fiskar direkt).
 
Trangiakök

Trangia kommer att tillverka kök i hårdanodiserad aluminium i både 25 och 27-köken och även i 2 versioner, med eller utan non-stickbeläggning i stekpannan. Så om ni som känner till modellbeteckningarna sedan förut, så kommer köken i HA tillverkas i; 25-1, 25-3, 27-1, 27-3
 
Var finns Trangias UL och HA?

Har endast hittat dessa hos Trangias "showroom" på nätet och i vissa recensioner här och där, inte hos någon av de större återförsäljarna.

Misstänker att:
a) "releasedatumet" inte passerats
b) jag inte har letat tillräckligt noggrant

Nån som vet nåt? Har inte lyckats hitta nåt rekommendationspris heller.

Mvh Johan
 
Intressantare än Trangia är ju Primus Eta-power och MSR Reactor. Av de två vinner Eta-powern (vad gäller design, återstår hur effekten skiljer sig ) i mitt tycke, den verkar ha lägre tyngdpunkt än Reactor
 
Giftiga material

Jag älskar att laga mat ute och jag uppskattar att inte behöva släpa på tung utrustning (så långt allt väl), men varför envisas tillverkarna med att använda material som inte är bra för hälsan & miljön?
Jag tänker främst på aluminium och non-stickbeläggningar. Annars brukar frilufsare bry sig om människa & natur!?

Ja, varsegoda.. vore kul om det väcker tankegångar...
 
Re: Giftiga material

COA; sa:
varför envisas tillverkarna med att använda material som inte är bra för hälsan & miljön?

Ja, man ska nog undvika aluminium i kokkärl.
Om man har för avsikt att äta kastrullförvarad rabarberkräm ur dem året runt. :)

Annars får man nog i sig betydligt fler gifter ur fjälluften än ur sina kastruller. För att inte tala om gifterna man får i sig från myggmedlet och kläderna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
Martin Fjäderlätt Nyheter från Optimus 2006 Kök och brännare 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.