Trangias nyheter...

COA; sa:
Naturligtvis handlar det om helheten och visst får man i sig mer gift på andra sätt, men jag föredrar att undvika aluminium & non-stickmaterial.
Nordesjö; sa:

Livsmedelsverket om aluminium:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=16085
"Livsmedelsverket avråder nu från att tillaga, förvara eller värma upp sura livsmedel i aluminiumkärl ... Sura livsmedel kan vara bland annat
-saft, juice, soppor, krämer eller mos av rabarber, bär och frukt
-soppor, såser och inläggningar av till exempel tomater och surkål."


Livsmedelsverket om teflon:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11459
"Materialet används just därför att det är värmebeständigt upp till 250-300°C och motståndskraftigt mot kemiska angrepp. Vid normal användning, t ex stekning, är temperaturen omkring 200°C.

Det finns inget som tyder på att flagor som lossnar från materialet vid sådan användning skulle innebära några hälsorisker. Teflon används också inom medicinen, bland annat som ersättning för skadade skelettdelar."
 
Jo jag vet att livsmedelsverket säger så...

Aluminium är skadligt för oss, sen är frågan vid vilken exponering???? Därom tvistar Di lärde...

Teflon anser livsmedelsverket är okej, andra menar att det inte är det...
Till exempel Ingrid Franzon i sin bok "Kanariefåglarna ryter" skriver (och hänvisar till forskningsrapporter) att när teflonpannor överhettas avdunstar polymergas (PFOA). Labbtester visar på många skador hos djur ((cancer, leverskada...), hur det påverkar människan är osäkert...

Då kommer jag tillbaka till min åsikt: Varför inte använda material som vi vet mer om, till exempel rostfritt stål!?

/Claes
 
COA; sa:
Då kommer jag tillbaka till min åsikt: Varför inte använda material som vi vet mer om, till exempel rostfritt stål!?

/Claes

Rostfritt stål innehåller en massa konstiga saker ju. Krom och sånt. Dessutom nickel, molybden och vanadium. Hur påverkar detta oss?

Nä, det enda rätta är nog gjutjärn. Fast då får man ju ta med sig fyrhjulingen till fjällen:)
[Ändrat av hanspers 2007-01-29 kl 18:59]
 
Spapps; sa:
johankse; sa:
Spapps; sa:
det får ju inte bli problem som det verkar vara med titan.

Vad har du hört för problem med Ti?

Det verkar vara problem med att mat bränner och att det är sämre värmespridning.

Jag har använt Ti kärl ett antal år nu och rör man i grytan så bränner det i mina ögon inte värre än vad det gjorde i Rf. Om värmespridningen har jag inte märkt något anmärkningsvärt men jag använder mest kök med reglerbar låga och eldar inte mer än vad som behövs.
Men prislappen stör ju en del förstås.... Själv valde jag det pga vikten.

Go tur
 
Man kanske blir förkyld om man äter kall mat?

Det är kul att det finns så mycket kreativitet på forumet!

:) Claes
 
hanspers; sa:
COA; sa:
Då kommer jag tillbaka till min åsikt: Varför inte använda material som vi vet mer om, till exempel rostfritt stål!?

/Claes

Rostfritt stål innehåller en massa konstiga saker ju. Krom och sånt. Dessutom nickel, molybden och vanadium. Hur påverkar detta oss?

Nä, det enda rätta är nog gjutjärn. Fast då får man ju ta med sig fyrhjulingen till fjällen:)
[Ändrat av hanspers 2007-01-29 kl 18:59]

Hade en lärare för många år sen som arbetade på konservforskningsinstitutet. Hon had för ett industriköksföretag kört mat i Rf kärl som gasspektrogramerats för att just spåra läckage av legeringsmetaller i tillagningskärlen. Inga synbara skillnader mellan råvaror och färdiglagad mat i hennes material.
Däremot hade hon en kamrat som studerat hårda fetter i mat och där ledde gjutjärnstillagat skyhögt. Tro och veta är ofta två olika storheter....
 
Om vi skall återgå till ämnesrubriken; 'Trangias nyheter...' så gjorde jag en upptäkt i samband med mitt kompletteringsköp till KAP-Arctic:et... Deras Multi-Disk har produktutvecklats!!! Prima! Nu sitter äntligen tamoj-uttaget på 90 grader från sildelen och inte 180 grader från [dvs mitt emot] sildelen som det gjorde förr. Detta var en god nyhet i mina ögon. Jag undrar hur länge det varit så?
[Färgen är dessutom lite mörkare grön än den äldre plattan var.]
 
Polar300; sa:
Om vi skall återgå till ämnesrubriken; 'Trangias nyheter...' så gjorde jag en upptäkt i samband med mitt kompletteringsköp till KAP-Arctic:et... Deras Multi-Disk har produktutvecklats!!! Prima! Nu sitter äntligen tamoj-uttaget på 90 grader från sildelen och inte 180 grader från [dvs mitt emot] sildelen som det gjorde förr. Detta var en god nyhet i mina ögon. Jag undrar hur länge det varit så?
[Färgen är dessutom lite mörkare grön än den äldre plattan var.]

Jag "upptäckte" det för några dagar seden (2007-02-06) för att vara exakt
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40760&pagenumber=11 (nederst)

då funkade länken till bilden på den ”gamla” modellen, men länken har Trangia uppenbarligen tagit bort någon av de senaste 4 dagarna.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
Martin Fjäderlätt Nyheter från Optimus 2006 Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.