Trangia multifuel, old vs new...

OK, jag har själv ett KAP-kök och det låter mycket intressant att bygga ett som du gjort på ett Optimus Polaris, där man kan använda alla bränslen plus gasol på ett och samma munstycke. Jag såg ett kök som hette Optimus Polaris Tactical, vad är skillnaden på det köket, har du lyckats med att få till en tändränna, du får gärna skicka bilder

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om jag förstått rätt så är det bara färgen som skiljer på dem. Med tactical så får du en svart bränsleflaska istället för grön. För mig är det ingen stor skillnad. :)

OK, jag har själv ett KAP-kök och det låter mycket intressant att bygga ett som du gjort på ett
Optimus Polaris, där man kan använda alla bränslen plus gasol på ett och samma munstycke.
Låter förnuftigt.

Jag såg ett kök som hette Optimus Polaris Tactical, vad är skillnaden på det köket,
Färgen.
Och min åsikt är att allt borde vara i Day-Glow-Orange. Så att det inte försvinner i lingonriset,
eller glöms kvar på campsite...

har du lyckats med att få till en tändränna
Nej, jag gav upp. Gunnar Finn var smartare än både Katadyn/Optimus - och mig...

Jag kör med "ös-på-metoden": Häller på friskt med sprit från ovan, mellan brännarkoppen och Polaris-
brännaren, tills glasfibervadden i botten på brännarkoppen är ordentligt indränkt. (Om det svämmar
över/utanför gör inget, jag har alltid snöfotsbrickan* från mitt KAP-Arctic som skydd nedåt. Så det
gör inget om det börjar vild-brinna under köksbrännaren - det upphör med tiden.) Sedan tänder jag
med en nedkastad tändsticka eller gnistor från eldstålet. Och ställer på det övre vindskyddet och
kastrullen/pannan. När förvärmningen brunnit ut är det bara att öppna bränslevredet och tända
ångorna på utsidan av tystbrännarhatten. Mission accomplished...
/Odd

*(Jag har försökt intressera Trangia för att pressa sådana plattor, men de menar att tallrik 20, eller
Multidiscen, kan fylla funktionen - men tallriken vänd upp-och-ner [så att 25-köket kan stå stadigt]
blir konvex, vilket gör att översvämmat spill rinner ut mot kanterna (inte in mot centrum) och där ute
är det o-bra med vild-eld...

Och multidiscen?!? Den är i plast - och har ju en massa hål i sig - en aningen o-bra lösning för att
samla ihop och ta hand om översvämmad vild-brinnande förvärmningssprit!

Och i bägge fallen: vem vill ha bitrex på något alls som ingår i matlagningsutrustningen!?!

Visst, bägge kan fungera som snöfotsbricka vintertid - men definitivt inte som skydd för vildbrinnande sprit... )

Senast ändrad:
Ja du, det var inte mycket det. Fixade till hålet i botten av brännarkoppen lite, placerade ytterligare
en glasfiberveke på plats och skruvade ihop det hela - med muttern från Polarisen vänd bakfram...
/Odd

Tänker köpa ett Optimus Polaris och köra på bensin, då slipper jag förvärma med T-sprit, är Aspen miljöbensin ett bra val att använda till till det ?

Bilagor

• D90DE2C5-83A9-4425-AE8E-11213C1D2575_1_201_a.jpeg
    D90DE2C5-83A9-4425-AE8E-11213C1D2575_1_201_a.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 211
Det är det enda ekonomiskt vettiga av de olika slutkonsument-bensinbränslen som är OK till ett kök,
åtminstone här i sönderskattade Sverige. Såväl ren heptan (från färghandeln) som Coleman Fuel
och Primus Powerfuel har normalt ett mycket högre literpris än 4-takt alkylatbensin i såna där små-
förpackningar. Men lysfotogen (+ dess tändspritskvätt) är säkert billigare än 4T i lika för lika små-
förpackningar...

På jobbet köper vi in 4T alkylat i helfat - då blir literpriset ett helt annat, för att inte tala om vad flyg-
fotogenen hamnar på; den är näst intill gratis i den literprisjämförelsen. För den köper vi då och då
in - i 15-långtradars-satser...

Fotogen är normalt ett klart mycket säkrare bränsle i campingkök. IMHO och YMMV, naturligtvis.
/Odd

Har införskaffat ett Optimus Polaris, men undrar om någon vet av egen erfarenhet, vilket bränsle går köket bäst på ?
är det Bensin, Diesel, eller Fotogen

Det är, av egen erfarenhet, något jag funnit olika för olika Polarisindivider.
Mina två går (som jag upplever det) bäst på högkvalitativ fotogen, som Jet-A1 t.ex.
Men min kompis Polaris går klart bättre/jämnare på 4T alkylatbensin.
Om brännaren är, eller inte är, försedd med tystbrännarhatt påverkar också. Våra tre
har allihop varsin Polar-Dawg 2 mer eller mindre permanent fastkrympt i koppen...

Så något enda definitivt svar finns inte, det är för många ingående individegenskaper
som är inblandade. Det är bara att sätta igång och prova dig fram...
/Odd

Det är, av egen erfarenhet, något jag funnit olika för olika Polarisindivider..........

Så något enda definitivt svar finns inte, det är för många ingående individegenskaper
som är inblandade.
/Odd

Lite OffTopic kanske, men jag finner det märkligt befriande att även ett friluftskök kan ha en egen personlighet. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips