Trangia multifuel, old vs new...

OK, jag har själv ett KAP-kök och det låter mycket intressant att bygga ett som du gjort på ett Optimus Polaris, där man kan använda alla bränslen plus gasol på ett och samma munstycke. Jag såg ett kök som hette Optimus Polaris Tactical, vad är skillnaden på det köket, har du lyckats med att få till en tändränna, du får gärna skicka bilder
 
Om jag förstått rätt så är det bara färgen som skiljer på dem. Med tactical så får du en svart bränsleflaska istället för grön. För mig är det ingen stor skillnad. :)
 
OK, jag har själv ett KAP-kök och det låter mycket intressant att bygga ett som du gjort på ett
Optimus Polaris, där man kan använda alla bränslen plus gasol på ett och samma munstycke.
Låter förnuftigt.

Jag såg ett kök som hette Optimus Polaris Tactical, vad är skillnaden på det köket,
Färgen.
Och min åsikt är att allt borde vara i Day-Glow-Orange. Så att det inte försvinner i lingonriset,
eller glöms kvar på campsite...

har du lyckats med att få till en tändränna
Nej, jag gav upp. Gunnar Finn var smartare än både Katadyn/Optimus - och mig...

Jag kör med "ös-på-metoden": Häller på friskt med sprit från ovan, mellan brännarkoppen och Polaris-
brännaren, tills glasfibervadden i botten på brännarkoppen är ordentligt indränkt. (Om det svämmar
över/utanför gör inget, jag har alltid snöfotsbrickan* från mitt KAP-Arctic som skydd nedåt. Så det
gör inget om det börjar vild-brinna under köksbrännaren - det upphör med tiden.) Sedan tänder jag
med en nedkastad tändsticka eller gnistor från eldstålet. Och ställer på det övre vindskyddet och
kastrullen/pannan. När förvärmningen brunnit ut är det bara att öppna bränslevredet och tända
ångorna på utsidan av tystbrännarhatten. Mission accomplished...
/Odd

*(Jag har försökt intressera Trangia för att pressa sådana plattor, men de menar att tallrik 20, eller
Multidiscen, kan fylla funktionen - men tallriken vänd upp-och-ner [så att 25-köket kan stå stadigt]
blir konvex, vilket gör att översvämmat spill rinner ut mot kanterna (inte in mot centrum) och där ute
är det o-bra med vild-eld...

Och multidiscen?!? Den är i plast - och har ju en massa hål i sig - en aningen o-bra lösning för att
samla ihop och ta hand om översvämmad vild-brinnande förvärmningssprit!

Och i bägge fallen: vem vill ha bitrex på något alls som ingår i matlagningsutrustningen!?!

Visst, bägge kan fungera som snöfotsbricka vintertid - men definitivt inte som skydd för vildbrinnande sprit... )
 
Senast ändrad:
Ja du, det var inte mycket det. Fixade till hålet i botten av brännarkoppen lite, placerade ytterligare
en glasfiberveke på plats och skruvade ihop det hela - med muttern från Polarisen vänd bakfram...
/Odd
 
Tänker köpa ett Optimus Polaris och köra på bensin, då slipper jag förvärma med T-sprit, är Aspen miljöbensin ett bra val att använda till till det ?
 

Bilagor

  • D90DE2C5-83A9-4425-AE8E-11213C1D2575_1_201_a.jpeg
    D90DE2C5-83A9-4425-AE8E-11213C1D2575_1_201_a.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 118
Det är det enda ekonomiskt vettiga av de olika slutkonsument-bensinbränslen som är OK till ett kök,
åtminstone här i sönderskattade Sverige. Såväl ren heptan (från färghandeln) som Coleman Fuel
och Primus Powerfuel har normalt ett mycket högre literpris än 4-takt alkylatbensin i såna där små-
förpackningar. Men lysfotogen (+ dess tändspritskvätt) är säkert billigare än 4T i lika för lika små-
förpackningar...

På jobbet köper vi in 4T alkylat i helfat - då blir literpriset ett helt annat, för att inte tala om vad flyg-
fotogenen hamnar på; den är näst intill gratis i den literprisjämförelsen. För den köper vi då och då
in - i 15-långtradars-satser...

Fotogen är normalt ett klart mycket säkrare bränsle i campingkök. IMHO och YMMV, naturligtvis.
/Odd
 
Har införskaffat ett Optimus Polaris, men undrar om någon vet av egen erfarenhet, vilket bränsle går köket bäst på ?
är det Bensin, Diesel, eller Fotogen
 
Det är, av egen erfarenhet, något jag funnit olika för olika Polarisindivider.
Mina två går (som jag upplever det) bäst på högkvalitativ fotogen, som Jet-A1 t.ex.
Men min kompis Polaris går klart bättre/jämnare på 4T alkylatbensin.
Om brännaren är, eller inte är, försedd med tystbrännarhatt påverkar också. Våra tre
har allihop varsin Polar-Dawg 2 mer eller mindre permanent fastkrympt i koppen...

Så något enda definitivt svar finns inte, det är för många ingående individegenskaper
som är inblandade. Det är bara att sätta igång och prova dig fram...
/Odd
 
Det är, av egen erfarenhet, något jag funnit olika för olika Polarisindivider..........

Så något enda definitivt svar finns inte, det är för många ingående individegenskaper
som är inblandade.
/Odd

Lite OffTopic kanske, men jag finner det märkligt befriande att även ett friluftskök kan ha en egen personlighet. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...