Trailrunning skor istället för vandringskängor

Jag har använt Altra i flera år. Båda för löpning hemmavid och på flera fjällturer. Gillar man att gå i fjällen i joggingskor är Altra King MT 2 suveräna. De har bra grepp och hål rakt igenom sulan så ev vatten rinner rakt ut (och in) och torkar snabbt.

Min hypotetiska drömsko är en skinnsko eller stövel (utan stöd, bara skydd för mygg) som är lika lätt som löparskor men som inte ruttnar och luktar gamla sopor efter en blöt vecka i fjällen.

Jag kom hem igår efter 12 dagar i Sarek där jag för första gången testade lågskor på en långvandring, ett par Altra Lone Peak. Själva vandringen gick bra även om jag inte tycker att det var så mycket lättare eller att man hade bättre markkontakt än med kängor (Jörn i mitt fall). Minussidan är kylan på kväll och morgon samt att skorna som var helt nya nästan är färdiga för soptunnan. Framöver blir mitt val av vandringsskor ett klockrent "det beror på". Det var kul att prova i alla fall.

Jag kom hem igår efter 12 dagar i Sarek där jag för första gången testade lågskor på en långvandring, ett par Altra Lone Peak. Själva vandringen gick bra även om jag inte tycker att det var så mycket lättare eller att man hade bättre markkontakt

Lone Peak är höga, vingliga och ostadiga. Passar för rakt fram-löpning på grusväg om man vill ha dämpning men inte i terräng där man behöver ”använda fötterna” IMHO.

Håller med om soptunnan. Det är mitt största problem med att gå i löparskor dvs att de bara håller för en max två veckor. Jag har provat både klorin och bikarbonat men stanken är tillbaka efter något dag i blöt terräng.

Jag kom också hem från Sarek för några dagar sedan och jag gick faktiskt i ett par ”kängor”. Ett par Arcteryx med Gore-Tex. Jag ville se hur det var att gå med traditionell utrustning igen (HB-tält och kängor) samt testa gtx-skor som alla ju säger är skit. Hur var det med gtx i skorna då? Vet inte, hade inget ihållande regn. Höll tätt för de bäckar och myrar jag gick igenom men till slut blev de fuktiga på insidan pga våta fötter efter ett vad. Skönt med varma skor i lägret och på morgonen ja.

OBS jag säger inte att du måste gilla lågskor. Jag säger bara att Lone Peak kanske passar för södra Kalifornien men inte Sarek :)

Jag har vandrat det mesta man kan tänka sig i svenska fjäll och lågland i snart 15 år. De senaste 5 åren har jag uteslutande vandrat i trail runners (Topo Terraventure mestadels). Jag vågar påstå att ingen vettig människa kommer använda kängor om 5 år, på samma sätt som att ingen kommer att gå med 25 kilo packning. Vandring i joggingdojor är lättare, skönare för fötterna och dessutom torkar de snabbt. Aldrig nånsin frusit om fötterna heller, trots vadande i glaciärbäckar. Alla är såklart olika men kängor är en grej för historien. Använd en låg gaiter/damask för att slippa skräp i skorna, i övrigt är det bara att trava på och njuta av vandringen.

Jag får nog byta namna till "ingen"...

Jag är rätt säker på att jag kommer vandra i kängor även om fem år. Sedan hoppas jag att jag även då får med mig min fru. Av olika skäl så brukar hon ha en lätt packning, vilket gör att jag brukar närma mig 25 kg.

Det fungerar. Det är trots allt signifikant mindre än vad jag tidigare har burit.

Jag har trail runners, i mitt fall Altra Lone Peak med gaiters. Jag föredrar fortfarande kängor när jag vandrar i fjällen. Det är helt OK att andra tycker annorlunda -- men jag har provat och valt att fortsätta med riktiga kängor.

Skulle se den som är ute i ca 14 d och bär maten gå med dessa skodon bara maten väger ca 10 kg och övrigt ca 8 kg dvs minst 18 kg + ev kamera jag låg på 22-23 kg och då tex inga inget extra i tex kläder utan tvätt under tur.
Kanske på stugtur utan tält och sovutr och mat då kanske 5-10 kg kan man fundera om man går på enklare leder.
Köper Alltid lättaste varianter av alt men med säkerhetsaspekt i bakhuvudet.
Kängor 1500 gr par till 1800 r ist för eller skor som Garmont dragontile då ca 1300-1500 gr i 46 st

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag vandrade i flera år med trail runners och anledningen till att jag gick tillbaka till kängor var att trail runners slits ut mycket snabbt. Jag kunde inte ens få ett par trail runners att hålla ett sommarhalvår. Det behövdes två par. Kängor håller i åratal.
Det är intressant det där med en dels strävan efter att packningen skall vara lätt. Ibland när jag vandrar stöter jag på mycket muskulösa män. De tillbringar nog mycket tid på gym. Men när de är på vandring då skall det vara ultralätt packning. Ofta hör jag frasen att med en lättare packning njuter man mer av vandringen, dvs mer fysisk ansträngning betyder mindre njutning. För egen del tror jag dock att det finns människor som tycker att en ansträngande vandring kan vara njutningsfull.

Jag gillar trailskor vid goda förhållanden, typ lågland och leder med broar/spänger i torrt väder. Men tyvärr lyckas jag inte vänja mig vid blöta skor, det känns riktigt obehagligt, så blir det kängor i de flesta lägen. Har använt två olika Altra, usel hållbarhet, men fann sedan Merrell med betydligt bättre kvalitet. Men inga trailskor håller som mina Lundhags Forest.

I likhet med föregående inlägg har jag också börjat använda kängor igen i fjällen trots att jag kör mycket trailskor i skogen. Jag har också släppt fokuset på att ha lätt packning som möjligt. Min packning brukar väga mellan 15-18 kg beroende på vandringens längd och terräng. När jag är ute så tänker jag inte mycket på vikten utan är helt inne på vandringens njutning. För mig är det viktigt med hållbar friluftsutrustning som jag kan använda i flera år utan att behöva köpa nytt varje år eller redan efter ett par säsonger. Det blir också en slags "hemmakänsla" att använda samma utrustning som fungerar friktionsfritt ute i fjällen eller skogen.

Skulle se den som är ute i ca 14 d och bär maten gå med dessa skodon bara maten väger ca 10 kg och övrigt ca 8 kg dvs minst 18 kg + ev kamera jag låg på 22-23 kg och då tex inga inget extra i tex kläder utan tvätt under tur.
Kanske på stugtur utan tält och sovutr och mat då kanske 5-10 kg kan man fundera om man går på enklare leder.
Köper Alltid lättaste varianter av alt men med säkerhetsaspekt i bakhuvudet.
Kängor 1500 gr par till 1800 r ist för eller skor som Garmont dragontile då ca 1300-1500 gr i 46 st
Då jag gick 2 veckor på Kungsleden hade jag total packning på under 9kg, bar dock bara mat för 7 dagar åt gången.

Jag har ca 700 gr mat inkl godis/d så 5 kg mat.
Nackdel med gummiskor är ju att du får ont i tår om du slår imot sten och rötter och får ont i trampdynan om du ej tränar upp den ordentligt dessutom ökar ju risken för vrickningar och stukningar högst betydligt.
Skorna hör hemma på motionsbanan eller i trailrun tävlingar inte i fjällen långt från sjukvård.
(vi som orkade ca35kg förr klarar 22-23 kg även långt senare i livet)

Har själv inte sett några studier som styrker att kängor skulle leda till färre vrickningar/stukningar. Tvärtom är det mycket lättare för mig att återhämta mig om jag kliver snett då jag är lätt på fötterna.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.