Trailrunning skor istället för vandringskängor

Jag har ca 700 gr mat inkl godis/d så 5 kg mat.
Nackdel med gummiskor är ju att du får ont i tår om du slår imot sten och rötter och får ont i trampdynan om du ej tränar upp den ordentligt dessutom ökar ju risken för vrickningar och stukningar högst betydligt.
Skorna hör hemma på motionsbanan eller i trailrun tävlingar inte i fjällen långt från sjukvård.
(vi som orkade ca35kg förr klarar 22-23 kg även långt senare i livet)
Skulle si att det där varierar mellan folk.

Jag får inte ont i tår ens när jag går i väldigt stening och brant terräng men skorna jag använder.
Tror inte heller det är något överdriven risk för vrickningar jämfört med kängor för mig. Ont i trampdynan för jag inte heller.

Hållbarheten på trailskor är dock inte speciellt bra. Så det blir många skor om man är aktiv.

Å andra sidan har jag nog aldrig haft några skor eller kängor som har varit speciellt hållbara.

Vad som passar fötterna är individuellt, men Altras sulor, som var i någon slags mjuk gummi, spred mikroplast vid varenda steg, oacceptabelt. Merell håller betydligt bättre. Lundhags militär (skalkängor) höll från 15 års ålder till ca 40, numera Lundhags Forest 2, ingen nötning. Behöver gås in, till skillnad från trailskor, kan vara kämpigt men för mig värt det.

Har själv inte sett några studier som styrker att kängor skulle leda till färre vrickningar/stukningar. Tvärtom är det mycket lättare för mig att återhämta mig om jag kliver snett då jag är lätt på fötterna.
Det verkar svårt att hitta några vetenskapliga studier i ämnet. Det finns en del skrivet om löparskor, men inte heller där några tydliga slutsatser. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7039038/ Nåt som är hyfsat säkert är att risken för stressfraktur ökar om du redan har god kondition och högt löptempo och byter från stadiga skor till "barfotaskor" och löper på utan att låta foten få tid att anpassa sig.

Det verkar svårt att hitta några vetenskapliga studier i ämnet. Det finns en del skrivet om löparskor, men inte heller där några tydliga slutsatser. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7039038/ Nåt som är hyfsat säkert är att risken för stressfraktur ökar om du redan har god kondition och högt löptempo och byter från stadiga skor till "barfotaskor" och löper på utan att låta foten få tid att anpassa sig.
Det låter rimligt. Därför bör man ju undvika allt för styva skor från början. Själv är jag livrädd när jag byter cykelskorna mot löparskor. Har någonstans mellan 70-80 i vo2max men springer sällan så måste ta det försiktigt de gånger jag springer.
Just risken för stukningar och vrickningar verkar vara väldigt individuellt, en del får aldrig problem medans andra är känsliga. Gissar att det styrs av både anlag, vikt och hur mycket man tränar/använder sina fötter i ojämn terräng.

Har själv inte sett några studier som styrker att kängor skulle leda till färre vrickningar/stukningar. Tvärtom är det mycket lättare för mig att återhämta mig om jag kliver snett då jag är lätt på fötterna.
En del orienterare tejpar fotlederna när de ska springa i framförallt stenig terräng för att minska risken för stukningar. Tejpen ger extra motstånd mot vridning i fotleden. Ungefär samma funktion bör ju skaftet på höga kängor få.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag har ju fodrade kängor med någon typ av formskum när jag gick ifrån ofodrade,men går ju anv skalkängor men krävde för min del 3 lager strumpor för att kunna snöra hårt så det blir stadga åt fotleden.
Men även som skydd för fötterna från även större stenar spec vid vad,men stora nackdelar finns ju som flera dagars torktid när vatten runnit över kanten och att membranet ej håller mer än några år samt högre vikt.
Bäst är ju fodrade utan membran men då väldigt få val och ofta dyra då sällan rea.

Mats gick från Smygehuk till Treriksröset i joggingskor. Jag vill minnas att han fick byta en gång på vägen.

Huruvida det är ett problem eller inte att vara våt om fötterna beror ju på lufttemperaturen. Mycket stor skillnad på hur det upplevs om det är 20°C eller ±0°C.

Jag både springer och vandrar i joggingskor året runt. Än så länge har jag aldrig frusit om fötterna. Men om det är snö använder jag ullstrumpor och damasker.

Jag både springer och vandrar i joggingskor året runt. Än så länge har jag aldrig frusit om fötterna. Men om det är snö använder jag ullstrumpor och damasker.
När jag springer har jag också joggingskor, men då är jag sällan ute mer än en timme. Att vandra en hel dag är något helt annat för mig.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.