Trailrunning skor istället för vandringskängor

Gick upp på Keb i ett par barfotaskor i början på aug. Man blir blöt helt av att gå på snö helt enkelt ;) annars gick det bra.
 
Jag tycker inte att det behövs någon vidare dämpning när man vandrar. Det blir ju inte alls lika stötigt som när man springer.

Jag har burit betydligt tyngre i salomon speedcross några somrar och varit nöjd med det. Lite långsamma på att torka för att vara optimala.

Vill du ha mycket dämpning så titta på tex hoka speedgoat eller altra lone peak.

Angående 'tillbehör' så kör jag utan damasker och med ullstrumpor.

Ovanstående gäller så klart för mig, så filtrera det efter dina förutsättningar.
 
Jag tycker inte att det behövs någon vidare dämpning när man vandrar. Det blir ju inte alls lika stötigt som när man springer.

Jag har burit betydligt tyngre i salomon speedcross några somrar och varit nöjd med det. Lite långsamma på att torka för att vara optimala.

Vill du ha mycket dämpning så titta på tex hoka speedgoat eller altra lone peak.

Angående 'tillbehör' så kör jag utan damasker och med ullstrumpor.

Ovanstående gäller så klart för mig, så filtrera det efter dina förutsättningar.
Tack för svar!
Andledningen till dämpningen är pga avslitna leder i vrister och knä. Der behövs för att det inte ska bli för mkt "ben mot ben" samt för hälsporre. Hade jag varit helt skadefri så skulle jag inte bry mig särskilt om dämpningen.

Jag ska kolla in skorna du tipsade om. Salomon speedcross har jag kollat på men vill dock ha en snabbtorkande sko.

Har du/ni provat någon Icebug som haft bra dämpning?
 
inov8 x-talon 230 passar mig perfekt och torkar snabbt.
köpte Salomon tech amphibian 4 som skulle torka snabbt... yeah right... kanske överdelen, men resten var blöt längre än mina kängor.

går man på stig så fungerar ju trailrunners bra, men annars blir det mina Lundhags (läder/cellgummi) eller Haglöfs (goretex)
 
Nackdelen med låga skor/kängor är att man mycket lättare får in sten/grus i skorna när man går än när man springer. Av den anledningen vandrar jag hellre i högre kängor.
 
Wotan88, jag tänker inte säga till dig att du ska testa men ...
Jag har gjort flertalet knäoperationer och menisken i ena knäet är helt slut om jag förstod läkaren rätt, så jag har gått med smärta i knäna sen lång tid tillbaka, men upptäckte att det var mycket mindre smärta med barfota skor typ simhallsskor. Detta gäller i terräng, oavsett typ alltså även blockterräng som över mårma dock ej på asfalt.
Nu är jag alltid varm om fötterna, och har hög rörlighet i dem och aldrig kunnat gå i kängor så det kanske bara är jag.
 
Jag önskar att det fanns någon universallösning som passade alla.

Med åren har jag i alla fall fått mer problem med mina fötter. När jag var yngre kunde jag gå i princip vad som helst utan problem, även med tung packning. Nu är jag (med liten marginal) på andra sidan femtio. Det märks tyvärr.

Jag har listat de olika modellerna jag provat under senaste åren nedan. Från lättast till tyngst, med lite kommentarer om hur jag upplever dem. Tyvärr passar ingen variant mina fötter perfekt:
- Teva Terra. Lätta och sköna när det är varmt och jag inte går långt. Går jag längre får jag skavsår underremmarna. Det kommer obönhörligen in sand och grus under remmarna, vilket inte är så skönt i längden.
- Salomon Ultra 2. Goretex-skor som är låga. Tar för evigt att torka när det blir blöta, vilket de snabbt blir eftersom de är låga. Något för smal läst vilket inte gör de speciellt sköna.
- Le Chameu Vierzon gummistövlar. Säkert haft fem par nu. Första paret höll i mer än 20 år. Numera i bästa fall 2 år. Något för smal läst, och väldigt mjuk. Inte något jag vill gå med tung packning i, men för dagsturer när det är riktigt blött så fungerar de.
- Jörn M96. Bästa skalkängan, men när det är riktigt blött ute så blir de blöta. Blöta strumpor har vid någon gång gett blåsor.
- Lundhags Ranger High. För låg läst vilket gör ont på ovansidan av foten, samt skavsår på hälen där cellgummit möter lädret. Jag gav mig den på att gå in dem ordentligt, men efter de fått vila under sommaren så fick jag rejäla blåsor på hälarna vid första användningen.
- Crispi Skarven. Jag har slitit ut sulan på ett par. Sköna, men något för smal läst. När jag gått med tung packning har jag fått blåsor mitt under framfoten. De är numera rätt slitna.
- Meindl Dovre Extreme Wide. Tillräckligt bred läst för att fungera. Tunga och osmidiga. Blir de blöta tar de två evigheter att få torra. Det är trots allt dessa jag oftast använder under jaktsäsongen, men jag skulle inte vilja ha med på någon längre vandring utan torkmöjlighet.

Är det någon som har något bra förslag om vad jag ska prova?

Jag har funderat på att måttbeställa från Lundhags, men eftersom Jörn-kängan trots allt passar rätt bra så har det inte blivit av. Lundhags har också nackdelen med att de blir blöta när det är riktigt blött ute.

Jag har kommit till slutsatsen att det inte finns några perfekta skor. Passformen är viktigast, vilket gör att skoval alltid kommer att vara individuella. Alla olika modeller har olika fördelar/nackdelar. Men jag är öppen för att prova någonting nytt. Det kan bli bättre. :)
 
Tackar.

Jag hade inte insett att Meindl hade så pass många skor med bred läst. Jag ska se om jag lyckas hitta några jag kan prova.

(Lite mindre text denna gång. :) )
 
Vilken terränglöpar sko har bred tåbox?
Testat olika modeller men tycker att de flesta är väldigt snäva. Vill inte riskera känselbortfall (igen) då det tenderar att bli mer eller mindre parmanent.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.