• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällupplevelse för nybörjare

tillägg

På en stig/vandringsled typ Tiveden, Roslags leden har det inte varit ett problem att hålla ihop förut trotts att branta backar och lera och hala uppstickande rötter. Det är väl därför jag inte fattade vad som hände när han bara drog. Kanske var stenskravlet och mina obekväma skor som var avgörande.
OCH DEN TUNGA PACKNINGEN SÅKLART!!!

/K
 
Hej Knyttet

Det verkar som din grupp har haft lite bråttom. I fjällen (naturen) ska man njuta och inte känna stress. Typiskt problem att tjejer bär för mycket i förhållande till sin kroppsvikt och muskelmassa. Det medför naturligtvis att tjejen går längsammare och blir tröttare, hon har ju det jobbigare (har oftast kortare ben också). Alla bör bära efter förmåga.
Vet inte om du tränar nå´t. Om inte så skulle nog lite träning (eller mer träning) göra nästa vandring lättare. Styrketräning är mest effektivt för att få mer muskler, fast trist tycker jag själv. Gympa ger annars både kondition och styrka.
Kraftiga kängor kan lätt bli klumpiga på små fötter. Själv är jag ändå väldigt nöjd med mina Meindl island lady i st 36. De är hårda, men sköna i stenig terräng och/eller med tung packning. Sitter jättebra på mina ganska breda fötter. Brukar dock få ont under trampdynorna, speciellt om det är stenigt (vet flera andra som också får det, både killar och tjejer). Prova formpressade iläggssulor för att avlasta fötterna. Kan köpas i sport- och friluftsaffärer. Sulan värms och sedan får man ställa sig på den så att den formar sig efter foten. Annars är det som de andra säger att val av skodon beror mycket på terräng och packning. På upptrampad led, med utlagda spänger och stugturspackning kan du klara dig med lågskor med bra stöd och kraftig sula. Fast det blir ju blött vid mycket regn. Utanför lederna är det inte att rekommendera. Kängor + sandaler tycker jag är en bra kombination.
14 kg packning låter mycket för en så kort tur. Det är bra att göra en utrustningslista när man kommer hem från vandringen. Då vet man ju vad man behövde och vad som var onödigt. Tänk dock på att vädret kan vara helt annorlunda nästa gång.

Lycka till med vandrandet
Marit
 
Glömde en sak.........

Om terrängen är ojämn är det bäst att försöka sätta fötterna på samma höjd hela tiden. Det tröttar minst. ibland kan det var bättre att gå bredvid leden om den är väldigt stenig. Fast det ökar slitaget på naturen förstås. för övrigt ska man alltid anpassa sig till den som är långsammast.

Marit
 
en tjejs råd

mina råd är mina egna erfarenheter, och jag är kortfattad:

TRÄNA!!! i de skor du ska använda!!!, och träna med ryggsäck som väger - kanske trappa upp vikten efter hand. Träna gärna på ett gammalt hygge, så får du lyfta fötterna! Träna mycket så blir det en överraskning för dem som väntar sig att du ska vara den svagaste länken!

Använd gärna vandringsstavar, det gjorde stor skillnad för mej genom Sarek i somras.

Jag använder faktiskt vandringsstövlar, men smaken är som baken!

Den svagaste i gruppen ska gå långt fram!! Starkast ska gå sist!

Många hälsningar från Anna!
 
Ett ovidkommande inlägg från en amatör. Hade jag råkat ut för det du hade råkat ut för så skulle min partner få sova på soffan resten av året.

Släpar man med sig någon på en sådan fysisk upplevelse som fjällvandring ändå är, så får man faktiskt också se till att det blir en trivsam sådan. Så gott det går iaf.

Problemet är, enligt mig, inte relaterat till din kondition eller din utrustning utan gruppens totala respektlöshet gentemot en nybörjare. Det du berättat låter mest som en av värnpliktens komplexfyllda invigningsriter.

/The Crow
 
"Lätt vandring"

Hej!
Jag förstår vilken pina du utsatte dig för.
Killen van och du ovan.
Jag skulle säga att innan du nästa gång (hoppas du inte avskräcktes) ger dig ut, med eller utan pojkvän. Sätt på dig skorna som du har. Ta en mycket lätt ryggsäck med lite fika och regnkläder. Gå sedan under några timmar 5-7 km. Känn efter att skorna känns sköna och rygg säcken ej känns tung.
Och.. Gå i din egen takt. Det är DU som skall gå först och bestämma farten.

Visst är det tungt. Fruktansvärt tungt och hemskt de första 2-3 dagarna på en tur. Sedan är packningen lätt och man saknar den om man bara strosar omkring.
Låter väl hemskt?

Själv har jag Lundhags Alaska. Dessa prepareas före varje användnig. Fyller skorna upp till skaften med varmt vatten. Häller ur efter några minuter. Detta gör jag en dag före jag skall använda kängorna. Jag upptäckte att de var underbara efter ett par dagar. Lite lagom fuktiga och mjuka.

Att ryggan är tung. visst man bär ju mat, kläder och bohag med dag efter dag.
Tjejer kan faktiskt bära och orka lika mycket som vi killar. Min dotter Malin bar ofta på våra turer 25 kg, då med en Haglövs Alaska. När hon började i Malung så sa Hannibal att du orkar inte en så tung packning. Men hon tyckte inte den var tung.

Det är aldeles rätt att bara gå en kort och lätt tur när man börjar. Nu är ju inte Nikka-Keb den roligaste biten. Men den representerar de vanligaste sträckorna. Kunsleden är lätt att gå. Ingen stor packning behövs. Proviant finns att köpa vara annan dag.
Men går man utan för Kunsgleden så blir det lite svårare. Lite mer proviant måste man bära.

Hde sällskap med en tjej i somras från Satloluokta till Alkavare i Sarek. Hon bar på ca 25 kg. Det var ju tungt. Hon hade Lundhags kängor, Hillebergs Nalo, Trangia kök och sedan regn och förstärkningskläder. Mat för 10 dagar.
Hon var dock van att vandra.

Jag tror att du skall gå in skorna väl och som jag tidigare sa använd ryggan ofta så blir du van och kommer att trivas med den.
Sedan skall man inte räkna med några 3 km per timme. Räkna med att gå max 2 km /timme. Stanna ofta, gå inte mer än 15 minuter efter du startat och ta en 5 minutare. Ta av ryggan, rätta till och minska på kläderna så du inte blir för varm. Sedan kan du gå i 30-45 minuter. Ta av packningen och en ny paus på 15 minuter. Sätt då på något varmt. Om du blivit svettig ta av de fuktiga kläderna och på med en ullfrotee tröja och regnjackan. Sätt dig och vila så du avlastar fötterna.
När du sedan gått två sådan här pass så tar du en längre rast på 30 minuter. Tar fram termosen och några kex. Fika och vila med helst skorna av.
Lägg dig på liggunderlaget och vila hela kroppen.

Nu kommer du att orka hur långt som helst. Jag gör det alltid. Skulle inte orka gå med 30-35 kg och kanske i 15-17 timmar över 2 mil per dag. Men jag har ju å andra sidan gjort många och långa turer utan för leder i Sarek och väster om Kungsleden.
Gick ett år från Katterat till Kvickjokk. En sträcka på ca 30 mil med all mat och utrustning för de tre veckorna jag var ute. Inga stigar, bara sten och ris hedar. Branter upp och branter ner. Över jokkar med och utan skor.
Det går med lite vilja de första dagarna. Sen går det av bara farten.

Hoppas att du inte blivit avskräckt. Du orkar. Men gå med en tjej kompis så att ni är jämspelta. Din kille ville ju visa sig stark och att han orkade. han hade nog det lika svårt men ville inte visa det. Träna du. Sen är det du som nästa år lätt som en plätt springer i från honom.

Lycka till.
ingvar.petersson@zeta.telenordia.se
 
Hej!

De föregående inläggen täcker väl in ämnet men jag kan inte motstå att ge dig följande tips:

Börja gå ifrån Vakkotavare (dit tar man sig med buss från Kiruna på fyra timmar, eller från Gällivare på mindre än så) och gå Kungsleden norrut. Efter fyra dagar är man framme vid Kebnekaise och kan med fördel flyga till Nikkaloukta efter att ha sovit en natt. Inget jäkt för att hinna till helikoptern!!!

Med en lätt packning på max 13 kg, en väl inställd ryggsäck och ett bar sköna kängor och ett fungerande regnställ får man uppleva en vacker vandring längs en väg som inte "alla" vandrar.

Lycka till nästa gång!!!
[Ändrat av stadsråttan 2001-10-10 kl 15:25]
 
...

Kul med fler svar ifrån tjejer! (och killar)
Jag uppskattar speciellt Marits inlägg där hon talar om vad man kan göra åt att man får ont i fötterna.Den där formbara sulan låter intressant!

Jag har börjat träna gå längre sträckor med skorna och har nu stoppat i en sula ifrån ett par gamla gympadojjor. Den fyller upp hålfoten och stödjer lite.


Än så länge så har min träning inte förlagts till något kallhygge utan vanliga skogsstigar här i stockholmstrakten.


Det turtips som Stadsråttan gav verkar spännande. Kanske är inte leden/stigarna 30 meter breda och naturen helt bortsliten där? Jag är intresserad såklart eftersom jag ska ha revanch på keb-nikka nästa sommar! :) Och själva revanchen det är att vinna över mig själv på nått sätt.
Min pojkvän får hålla vilken *jkla* takt han vill.
 
Kan inte låta bli...

att lägga mig i denna diskussion!

Först och främst så är det inte DIG det är något fel på.

Nej.. snarare är det fel på din killes förväntningar om eran tur tillsammans! Han borde ha förstått innan turen att er semester inte skulle bli något "lumpenkör"... med stress och hårdkör, utan en skön, lugn tur med delade upplevelser och erfarenheter!

Okej... att vandra i fjällen kanske inte alltid är så bekvämt, det gör lite ont efter ett tag och just därför är träning och relevanta förberedelser a och o!
Rätt utrustning likaså: stövlar om det är extremt våta marker för att hålla sig torr, luftliggunderlag för att få den där vidunderligt sköna sömnen (som man bara kan få ute i naturen efter en hel dags vandring) samt massor av godis att ta fram till det täckta könet som överaskning och för att minska lidelserna... ;-)

Sedan några ord om att börja med enkla turer!
Jag drog i somras ut min flickvänn för en första fjälltur (för henne) till Sareks vilda marker... trots vänners, bekanta och släktingars förmanande ord! Sarek skulle ju vara så farligt så...

Varför?
Jo, för att jag var säker på att hon skulle klara av det, men framförallt för att jag själv aldrig varit i Sarek förut och tillsammans med min kära ville jag nu dela denna unika naturupplevelse!

Min inställning var att vi "tillsammans" skulle besluta om färdväg, huruvida vi kunde korsa forsande jokkar för att nå våra mål, om vi var tvugna att stanna kvar på samma plats några dagar so what..! Jag var helt enkelt förberedd på vi var tvugna att ta dagen precis som den kom... och det var det.

Turen kom att bli en av mina bästa fjällturer någonsin!

Låt gå att minerna på vissa håll inte alltid var på topp, att skorna klämde lite här och var samt att ryggsäcken inte alltid satt som den skulle! Men det är ju det som är lite av tjusningen också... att inse vad bra man har det när man sedan kommer hem igen!

Hoppas att din kille kan tänka sig att sticka ut på fjälläventyr igen, men under andra förutsättningar!


Sarek 2001:
Hon, 12-14 kilo på ryggen (Everest!)
Han... lite över 30 (Bergans Viking AlpineII, grym packvolym)!
2 kilo godis!
5 stycken 2 decilitare med rött vin!
Whiskey!
Flora, bok!
Kikare!
Grymt god mat alternerat med BlåBand påsar!
Bra kläder för alla väder!

Läs hennes dagbok på min hemsida... Friluftsliv, Sarek ;-)
 
Fjäll äventyr kanske får vänta..

Kanske är det inte mitt öde att bli fjällvandrare /äventyrare trotts allt...
Fick reda på igår att vi väntar barn tillsammans, och det är iofs ett äventyr men fjällvandring /toppbestigning nästa sommar kan jag nog glömma om allt går som det ska.
TYVÄRR!

Jag kommer att VARA berget runt maj månad *s* och inte alls ha nån lust att klänga runt på kebenekaise.

Toppbestigning i Augusti kanske? Helikopter upp och ner, bo på den fula fjällstationen, upp på berget och sen ner igen. En snabbtur liksom!
Kan man klara sånt efter två månader?
Kan man föda barn och göra en toppbestigning på en och samma sommar?

jaja
Keep the dream alive! Jag tänker inte ge upp bara för jag blir mamma, lita på de :) Motionen är ju bara bra, så jag tänker nu utöka min träning till en timmes trädgårdsgrävande :)

Finns det inte några äventyrliga mammor där ute som har något att dela med sig på forumet? Äventyr med eller utan barn spelar ingen roll, men var finns ni??


Finns det här bara(en majoritet av) actionsugna singeltjejer i 20 års åldern i karriärstagen som kastar sig ut för stup till vardags och kan leva på bark och torrfoder en hel månad?
*fördomar*
 
Sträckan Nikka-Kebne

Hej!
Jag vill bara att du ska veta att sträckan Nikka-Kebne är bland de värsta sträckor jag går och jag har gått mycket i fjällen. Den är livligt "trafikerad" och inte nog med att man hela tiden måste se upp så att man inte krockar med mötande "trafik"- speciellt på spängerna- man måste även balansera och trippa sig fram på stenarna som sticker upp på den nedtrampade leden. Det kan få den skönaste känga att kännas obekväm.
Själv lever jag på liten fot, stl 35. Mina kängor är av märket Meindl. Jag tror att de heter Island Lady. Rekommernderas varmt. Jag har haft dem i flera säsonger nu, säkert fem år.
Detta med att bära packning är ju knepigt när man är liten och lätt. Om jag skulle gå efter regeln 1/3 av kroppsvikten skulle jag inte kunna bära mer än 14-15 kg, vilket innebär att jag antingen får ta med mig Hulken eller skippa tält och kök, dvs bo i stugor.
Hoppas din nästa tur blir bättre! Ge inte upp bara!
/ Doris
 
MÅSTE det vara Sarek då?

Det finns ju så många andra, lättillgängligare, fjäll.

För övrigt: Susanne Gunnarsson vann Kanotmaraton-VM tre veckor (eller var det två?) efter sitt barns födelse, klev direkt upp på bryggan och satte sig och ammade. Det gick det också (!?)

En annan aspekt på att gå först: går man på ett led så händer det lätt att man bara tittar ner på hälarna på den framför, och därför missar naturupplevelsen. Därför var det på ett sätt bra att din kille hamnade en bit framför.
Men, jag tycker att DU ska gå först, för farthållningens skull.

Lycka till med det andra knytet.
/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.