Trailrunning skor istället för vandringskängor

Jag har använt Altra i flera år. Båda för löpning hemmavid och på flera fjällturer. Gillar man att gå i fjällen i joggingskor är Altra King MT 2 suveräna. De har bra grepp och hål rakt igenom sulan så ev vatten rinner rakt ut (och in) och torkar snabbt.

Min hypotetiska drömsko är en skinnsko eller stövel (utan stöd, bara skydd för mygg) som är lika lätt som löparskor men som inte ruttnar och luktar gamla sopor efter en blöt vecka i fjällen.
 
Jag kom hem igår efter 12 dagar i Sarek där jag för första gången testade lågskor på en långvandring, ett par Altra Lone Peak. Själva vandringen gick bra även om jag inte tycker att det var så mycket lättare eller att man hade bättre markkontakt än med kängor (Jörn i mitt fall). Minussidan är kylan på kväll och morgon samt att skorna som var helt nya nästan är färdiga för soptunnan. Framöver blir mitt val av vandringsskor ett klockrent "det beror på". Det var kul att prova i alla fall.
 
Jag kom hem igår efter 12 dagar i Sarek där jag för första gången testade lågskor på en långvandring, ett par Altra Lone Peak. Själva vandringen gick bra även om jag inte tycker att det var så mycket lättare eller att man hade bättre markkontakt

Lone Peak är höga, vingliga och ostadiga. Passar för rakt fram-löpning på grusväg om man vill ha dämpning men inte i terräng där man behöver ”använda fötterna” IMHO.

Håller med om soptunnan. Det är mitt största problem med att gå i löparskor dvs att de bara håller för en max två veckor. Jag har provat både klorin och bikarbonat men stanken är tillbaka efter något dag i blöt terräng.

Jag kom också hem från Sarek för några dagar sedan och jag gick faktiskt i ett par ”kängor”. Ett par Arcteryx med Gore-Tex. Jag ville se hur det var att gå med traditionell utrustning igen (HB-tält och kängor) samt testa gtx-skor som alla ju säger är skit. Hur var det med gtx i skorna då? Vet inte, hade inget ihållande regn. Höll tätt för de bäckar och myrar jag gick igenom men till slut blev de fuktiga på insidan pga våta fötter efter ett vad. Skönt med varma skor i lägret och på morgonen ja.

OBS jag säger inte att du måste gilla lågskor. Jag säger bara att Lone Peak kanske passar för södra Kalifornien men inte Sarek :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...