Torkad mat?

Jag går just nu en utbildning hos Civilförsvarsförbundet och då skall vi bland annat torka mat och ha med oss till nästa träff.

Dessa två böcker rekommenderas av de som har han' um 'et.

Anita Forsell: Friluftsmat (2003 andra upplagan) Prisma, Svenska Turistföreningen
ISBN 91-518-3919-9
Sigri Sahlin: Sigris bok om torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp, örter….
ISBN 91-85900-00-1 (är inte helt lätt att hitta i bokhandeln. Bibliotek!)

Själva "receptet" du är ute efter är ju inte aktuellt förrän du skall använda det du torkat.
Du köper väl inte färdigkryddade makaroner på ICA?

Nu skall jag bygga torkollor :)
 
Jag brukar antingen strimla lövbiff eller använda nötfärs. Detta blandar jag med salt, vitpeppar, cayennepeppar, soja och tomatpure i en skål. Mängderna får man anpassa efter köttmängden, det räcker ju om det är tillräckligt för att kladda fast på köttytorna. Om man kryddar för lite gör inte så mycket, man kan alltid krydda mer vid tillagning.

Cayenne, soya och tomat är ju en smaksak. Jag använder inte alltid allt, det blir lite som det faller sig. Men jag tycker att torkat kött utan salt eller annan kryddning (vilket går alldeles utmärkt) blir lite tråkigt. Man kan alltså slänga i lite vad man gillar.

Om jag har 4-5 hg av ovanstående sörja så breder jag ut den på ett bakplåtspapper på en bakplåt och ställer in i ugnen med luckan på glänt (träsked emellan). Varmluft och 50 grader funkar bra, men det går bra med ugn utan fläkt också.

Det hela får stå över natten. Jag är där och petar ibland, bryter isär stora klumpar till mindre bitar för att underlätta torkningen, vänder på det hela också. Efter 12 timmar brukar det kännas kruttorrt. Då portionsförpackar jag i plastpåsar (400 gram rått kött blir 4 portioner, dvs det torkade köttet delas i fyra lika stora delar. Påsarna får ligga i frysen tills jag behöver dem. Frysen är säkert inte nödvändig, men det känns enklast och säkrast. Sedan håller påsarna sig i många veckor ute på fjället. Jag äter det oftast tillsammans med potatismospulver, men cous cous eller vilken stärkelserik matkomponent som helst funkar förstås.

Det är faktiskt väldigt enkelt att torka kött och även annat med den här metoden.

Jörgen
 
Gamla torkar satt under taket, med flugnät, för, ute mot norr eller väster.
Torkmaskiner har fläkt som driver bort den fuktiga luften, bäst är att torka på nätollor.
I varmluftugn med möjlighet till låg temp och med luckan på glänt går det bra att torka t ex kött, en skinka eller stek i tunna skivor, torkar på ca 10-14 timmar. Att torka en hel bog t ex kräver nog varmtorkning, i rök. Min bekanting fiskarn brukar röktorka lammbog, ca 65° ett par dygn. Han har flera rökar.
Frukt och grönsaker, tunna skivor igen, kan du torka i rumstemperatur, några dygn under taket på klen rundstav.
Rekommenderade böcker bör läsas, gillar du engelska läs gärna Dry it You'll like it! av Gen MacManiman.
 
Torka i varmluftsugn?

I varmluftugn med möjlighet till låg temp och med luckan på glänt går det bra att torka t ex kött, en skinka eller stek i tunna skivor, torkar på ca 10-14 timmar..

En bekant försökte torka mat i varmluftsugn med luckan på glänt, men det gick inte att ha luckan öppen under användning för att den nya fiffiga(?) ugnen på något sätt inte tillät det. Jag undrar om någon har testat att torka i varmluftsugn med stängd lucka. Borde det inte vara tillräcklig ventilation i ugnen så man slipper ha luckan öppen? I teorin tycker jag att det borde vara väldigt bra med den luftcirkulation som finns i varmluftsugnar.
 
Grejen är ju att luften måste bytas ut för att torkningen skall fungera. Med stängd lucka blir luften i ugnen snabbt mättad av fukt och sen torkar maten inte mer utan värms bara upp.

Det är viktigare med luftutbytet än värmen.
 
Grejen är ju att luften måste bytas ut för att torkningen skall fungera. Med stängd lucka blir luften i ugnen snabbt mättad av fukt och sen torkar maten inte mer utan värms bara upp.

Det är viktigare med luftutbytet än värmen.

Alla ugnar har en avluftning, anledningen att man har luckan öppen är att hålla nere temperaturen, frågan är om den avluftning som finns är tillräcklig vid torkning eller inte, om inte så fyller luckan två funktioner.
Det är bara att testa, har du en ugnstermometer (digital) så kan du se om ugnen klarar låga temperaturer eller inte.
 
Alla ugnar har en avluftning, anledningen att man har luckan öppen är att hålla nere temperaturen, frågan är om den avluftning som finns är tillräcklig vid torkning eller inte, om inte så fyller luckan två funktioner.

För cirkulation krävs att luft kommer både in och ut.

Ungnen har ju termostat, öppnar man luckan på glänt sjunker inte temperaturen mer än om luckan är stängd (däremot drar ugnen mer ström eftersom en del av värmen ventileras ut). Man behöver ju bara ungefär 1 cm springa för att få tillräckligt med ventilation. Jag skulle faktiskt tippa att de flesta ugnar klarar att komma upp i åtminstone 100 grader med helt öppen lucka (de blir ju en massa strålvärme från elementen). Så att glipan på luckan skulle fungera för att sänka temperaturen tror jag inte på.
 
Det är väl den inrusande rumsluften som kyler ner ugnen och det som torkas. Kolla inomhus luftfuktigheten innan ni försöker torka här i rötmånaden. I går hade vi 87% här.
När eldningssäsongen startat igen brukar inomhusluftfuktigheten sjunka rejält.
 

Cannonball

Gäst
Men blir inte luften torrare med hjälp av värme? Det bör isåfall inte inte spela någon större roll vad luftfuktigheten i rummet är? Torka ved etc är ju svårt på sensommar/höst, men då har man som regel ingen värmekälla.
 
Luften kan ju ta upp mer fukt när den är varmare. Men den kan ju fortfarande bli mättad (eller nästintill mättad) på fukt ändå och då behövs ju även ventilationen för att ventilera bort fukten. Dessutom borde det gå fortare att torka saker och ting när den relativa fuktigheten är så låg som möjligt, fast det är bara en känsla, inget jag kan bevisa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.