Torka renkött

öringen; sa:
graylingfisher; sa:
Ni må passa er för "pelletsrenar" i år, det påstås att det ger pelletssmak i köttet. Har då inte än fått tag i något sådant kött.

Tänker du på att det har stödutfodrats mycket i år?
[Ändrat av öringen 2007-03-11 kl 09:53]
Jag hörde bara en kund som sa att han ville inte ha någon pelletsren när han skulle ha kött till torkningen. Kanske har han fått det tidigare?? Men i år har ju det stödutfodrats rätt mycket.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Måste berätta om mitt hittills bästa resultat på torkad ren.
Köpte en luftavfuktare, en såndär woods dyr och bra, ställde den i ett litet rum jag har i källaren stängde dörren och körde den på max. Köttet saltades i 2 dagar i 10 procentig saltlag och urvattnades i 4 timmar innan det hängdes i "torkrummet". 7 dagr senare är köttet perfekt torrt. Bitarna var ca 3*3cm och 10-20 cm långa. Super proffsigt resultat, rekomenderas.

Har fusktorkat i ugnen ett par gånger. Blir väl rätt okej iaf. Ställ in ugnen på 50 grader typ och ha luckan på glänt så har du klart kött på c:a ett dygn!

Annars är det ju grymt gott att bara salta det. Lägg det i grovsalt ett par dagar, byt ut saltet och låt det vara ett tag till... sen är det bara att mumsa direkt!

Jag gned in en renbog med vanligt finsalt och torkade den ett dygn i ugnen enligt ovan. Sedan får den hänga till sig i taket under ständig avsmakning.

Bilagor

• torrbog-vga.jpg
    torrbog-vga.jpg
    57.7 KB · Visningar: 1,795

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips