Torka renkött

Re: Torrbollen

Trilla; sa:
Nu rigde jag och surrade med nån säljare på torrbollen och den skulle inte ge ifrån sej nåt överhuvudtaget utan bara ta bort fukt. Han trodde stenhårt på min köttorkning. så nu står det en sån i kylen vilket borde ge ultimat nästan våfjällsklimat i kylen, ca 8 grader varmt, sol och torra vindar...
Det förvånar mej lite att ingen kommit med mera handfasta råd ikring detta. Måste väl finnas någon här som jobbar med att torka kött.

Duktig försäljare av torrbollar!
Skall det fungera som du beskriver så får Du hålla kylen stängd tills du tror det torkat färdigt. Den varmare luften utanför har större kapacitet att hålla vattenånga så varje gång Du öppnar kylen så fyller på med "fuktig" luft som kondenserar när tempen sjunker.

Jag vet inte om torrbolen har någon hälsodeklaration, medan jag skriver kommer en idé: Gör en ställning så köttstycket ligger luftigt i en plastpåse stor nog för att rymma luft OCH torrbollen, då kanske Du kan få ett torrare kylskåpsklimat för Dina ändamål. Jag får lust att pröva.

Jag har torkat i skivor, det blir lätt lite för torrt.
En bit tjälknul kan man ta med, det väger i varje fall mindre än färskt kött och måste inte värmas, håller si i varje fall några dagar.
 
Trilla; sa:
Precis vad jag klev upp och gjorde klockan tolv i natt så nu verkar det blivit lite torrare.. Lade in en riktig termometer i ugnen och ställde in ugnen på 50 grader, tempen pendlade mellan 42 och 59. Konstigt dålig termostat i en helt ny och tokdyr spis.

//Håkan

mitt prov blev så bra att natten efter så åkte resten av bitarna in i ugnen. Alltså jag är mycket imponerad över resultatet. Blev i mitt tycke helt perfekt, lite för "rått" forfarande så om en vecka tror jag på perfektion.. Blev inte alls tjälknölsaktigt som någon tidigare skrev. Däremot så hängde jag in några slamsor samtidigt och dom blev som mer tillagade än torkade.

//Håkan
 
//Håkan [/QUOTE]

Är det en varmluftsugn (med fläkt) denna nya rymdspis du har Håkan?

Grattis till framgången med köttet!

/P [/QUOTE]

Japp.. En Elektolux Insight tokdyr, svenskbyggd design då den är som bäst..
Kom nu inte dragandes med att elektroluxsäljaren också är en bra säljare liksom torrbollssäljaren var.. Det är jag som är en bra konsument.

//Håkan
 
Trilla; sa:
i en helt ny och tokdyr spis.

//Håkan

En ugn är "inte byggd" för så låga temperaturer, därför kan termostaten va riktigt dålig i det intervallet..

Vilket i sig är mycket märkligt. Men det har väl att göra med effekten på ugnen också..
 
lleberg; sa:
En ugn är "inte byggd" för så låga temperaturer, därför kan termostaten va riktigt dålig i det intervallet..

Vilket i sig är mycket märkligt. Men det har väl att göra med effekten på ugnen också..

Jag tror problemet är att elementen har för hög effekt och termostaten bara slår till och från. Det gör att det troligen blir väldiga "överslängar", termostaten öppnar, elementet "eldar på", termostaten slår ifrån men elementet är så mycket uppvärmt att det fortsätter värma efter att termostaten slagit ifrån.
 
Torkat renkött

Jag torkar renkött varje vår. Det finns som sagt många sätt att salta på. Jag brukar gnida in bitarna (portionsbitar till större utflykter) i socker först, detta för att när jag torrsaltar så drar saltet in bättre med socker. Den mängd jag saltar är svår att bedöma, jag brukar strö över köttet, inte så att det täcker helt, men det finns recept på detta.Efter ett dygn så vänder jag bitarna och saltar den andra sidan, så 2-3 dygn är alldeles lagomt i detta fallet.Du får en lite sötsmak i det salta köttet. Sätt gärna något ris el dylikt i botten för att slippa den blodiga lake som bildas. Ett recept är ca 35g grovsalt till 1kg kött, det motsvarar ca 1/2dl salt. Ett annat är med saltlake, bog och klyvd stek 10% saltlake 36 timmar, eller mindre bitar 24 timmar. Saltlake innebär ju att det blir mycket jämnare saltfördelning på köttet. Skölj sedan av det för att slippa det vita saltresterna sedan när det torkar.Det salt jag brukar är Falksalt utan jod, det är rent och fint.Mars är en bra tid att starta torkningen där jag bor (Piteå). Man bör helst inte torka köttet i solsidan, det innebär att du får en snabb torkning av det yttre skiktet, men däremot lite råare invändigt.Jag torkar alltid på norrsidan för att få en långsam lufttorkning av köttet.4-6 veckor brukar köttet få hänga ute i en liten bur med myggnät.Sen brukar köttet inte räcka länge, när man väl har börjar att karva då går det fort.
Titta in på http://www.thorneus.com/ kanske kan de hjälpa er exakt med saltningen via mail.Därifrån tar jag allt mitt kött, fina bogar och stekar kring 5kg.

[Ändrat av graylingfisher 2007-03-10 kl 09:20]
 
Re: Torkat renkött

graylingfisher; sa:
.../ Jag torkar alltid på norrsidan för att få en långsam lufttorkning av köttet.4-6 veckor brukar köttet få hänga ute i en liten bur med myggnät.Sen brukar köttet inte räcka länge, när man väl har börjar att karva då går det fort.
Jag längtar hem ....
 
renomera, är de billigast att beställa ifrån eller?

Sökte lite och de verkade billigast?

Vad är godast på renen egentligen? Rökt renhjärta är gott vet ja men är det någon annan del som är så där extra god.

Allltså vad skall man köpa egentligen?
 
Ni må passa er för "pelletsrenar" i år, det påstås att det ger pelletssmak i köttet. Har då inte än fått tag i något sådant kött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.