Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Någon som testat? Är själv sugen på att prova, men skulle vara bra att veta ifall någon gjort det tidigare och i så fall vet om det över huvudtaget går och i vilken form det det funkar bärst (tärnat, tunna skivor, rivet)...
Jag har torkat det för jycken. Jag skar det i 2x2 cm bitar ca 7mm tjocka och torkade de sakta i varmluftsugn. Luktade så där under tiden, de blev sega. Jycken älskade det dock... Hann inte bli gamla så jag vet inget om hållbarheten.
Under sina studentdagar gjorde flickvännen blodpudding stroganoff vid två(!) tillfällen. Det var ingen höjdare alls. Blodpuddingen upplöstes i korniga, slemmiga klumpar i såsen. Gick inte ens att rädda med den mest kreativa kryddning.
Men testa själv, föralldel.
"If you never try a new thing, how can you tell what it's like? It's men such as you that hamper the world's progress. Think of the man who first tried German sausage!"
Jag skulle inte torka blodpudding för att äta den själv. Hundarna gillar det däremot.
Blodpudding innehåller en hel del fett och det är fettet som härsknar och gör en torkad produkt dålig. Är det inte så lång tid från det man torkar den till den ska ätas hinner inte fettet bli dåligt.
Dessutom måste man blötlägga torkad mat för att få den ätbar och det innebär ungefär att göra gryta av den vilket jag inte kan tänka mig att blir bra.
Det enda jag skulel kunna tänka mig är som ersättning till torkat kött, men... nä...
Välj hellre att torka sånt som inte är halv-/helfabrikat, kött med minsta möjlig fett är att föredra.
Jag är löjligt förtjust i just blodpudding och funderade på ifall det gick att äta det i fält utan att ta med det i vanlig form. Men just biten att blöta upp det är det stora problemet... och blodpudding stroganoff verkar inte speciellt lockande... Och det där med fettet lägger ju även det till ett stort minus.
Jag tror jag får glömma blodpudding men visst hade det varit skönt att slippa släpa med sig förpackningen upp på fjället. Jag har tyvärr ingen hund heller...
Du kan väl unna dig att ta med färsk blodpudding om du äter den första dagen? Tycker att det vore trist och tråkigt att inte ta med den om du nu är så löjligt förtjust i den.
Vi har inte provat blodpudding, men eftersom vår familj är försedd med en helknasig mamma (mig) har vi travat runt och ätit torkad falukorv till och från... Den är supergod! Blötlägg inte, utan stek den innan torkning så kan Du säkert få till dundergoda blodpuddingschips. Det ska jag också prova i sommar, låter gott! Tunna stavar är vår favoritform, torrmat blir lite mäktig i hela skivor. Anna
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer