Toppbestigning Kebnekaise

I början av augusti ska jag vandra med mitt barnbarn, Emil, som är 15 år och jag tänkte att gå från Nikkaluokta upp till Kebnekaise. Väl där tänkte vi göra en topptur. Det finns ju 2 alternativ antingen korta branta vägen alternativt den långa vägen. Vi är båda i bra form och Emil idrottar mycket, löpning, orientering och skidåkning.
Jag är tacksam för att få tips om för- resp nackdelar med resp. led. Den långa leden är den utmärkt, svår att hitta? Jag förmodar att den branta leden sker med guide? Vad rekommendera du? Hur lång tid tar det normalt resp. led.
Jag mottar tacksamt dina tips.

/Olle
 
Den korta branta leden brukar kallas för östra leden och precis som du säger väljer de flesta att gå den med en guidad grupp eftersom den involverar glaciärvandring och lättare klättring med via ferrata-slinga. Den guidade turen kostar ungefär 500kr per person. Östra leden innebär ingen avancerad klättring, så har du lite tidigare bergserfarenhet och glaciärkunskaper ska det väl inte vara några problem att gå den själv. Bäst är det väl kanske ändå att använda sig av den guidning som finns eftersom all den utrustning som behövs då tillhandahålles av fjällstationen, dessutom har guiderna ofta väldigt bra omdöme när det gäller väder och andra säkerhetsaspekter.

den längre vägen kallas för västra leden och tar lite längre tid, 12-14 timmar brukar det sägas. jag har inte själv gått västra leden men vad jag har hört så är det mest vandring upp till toppen, några problem att hitta tror jag inte att du får om det inte är extremt dåligt väder. I början går östra och västra leden tillsammans och delar sig ganska snart, därefter tror jag inte att det är så svårt att hitta vidare på västra leden.

Jag var uppe i kebnekaiseområdet förra sommarn och gjorde då bland annat en guidad toppbestigning via östra leden. har du fler frågor så är det bara att fråga på :)

//Mikael
 
Hej!

Jag gick upp till toppen via den västra leden förra sommaren. Det är inga som helst problem att hitta. Den är väl utmärkt och det är bara gå. Det tog oss 12 timmar och det kändes i kroppen efteråt, mest i knäna för min del:)

Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
munin Kebnekaise, toppbestigning i Maj? Fjällvandring 10
Lichten Toppbestigning av Kebnekaise Fjällvandring 0
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskar_thulin Toppbestigning av Ryggåsberget Fjällvandring 10
nsidirop Fjällvandring och toppbestigning Fjällvandring 12
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
AFe Toppbestigning i Sarek Fjällvandring 12
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
mia22 Toppbestigning Sylarna Fjällvandring 8
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.