Toppbestigning i Sarek

Hejsan!

Jag ska tillsammans med fyra vänner ge mig ut på sarektur. Tre av oss börjar bli så smått erfarna (efter tre år i rad runt keb-abisko) och därför känner vi att det är dags för Sarek.

Vi hade tänkt starta i Saltoluokta. Ta båt från Sitojaure till Rinim, fortsätta genom Basstavagge upp till Mikkastugan och vidare genom Ruohtesvagge, passet mellan Ahkka och Sjnjuvtjudis mot Akkastugorna och sedan båt till Ritsem och civilisationen.

Vi har klämt in fyra extradagar som vi hoppas kunna använda till toppbestigning. Beroende på hur vi känner oss, och hur mycket tid vi har, kommer vi att välja mellan Ahkka och Sarektjåkkå och har därför bestämt oss för att läsa på om dessa toppar.

Vi vill alltså gärna ha tips på lämpliga färdvägar (eller råd om olämpliga vägar) upp på Ahkka eller Sarektjåkkå.

Jag har läst om en bestigning av Ahkka (raka vägen upp på Borgtoppen och sedan vidare på kammen över till Stortoppen) som inte verkade särskillt knivig.

Jag har även läst om en bestigning av Sarektjåkkå med utgångspunkt från Sarekjavrasj upp på Nordtoppen och vidare till Stortoppen via en kam. Denna kam blev beskriven som svårighetsgrad 3+ i resebeskrivningen.

Vi kommer att gå väl utrustade, och är unga och friska, men helt utan klätterutrustning. Är det orimligt (eller riskabelt) att ge sig på Sarektjåkkå utan klätterutrustning? Vilken väg är bäst?

Är bestigningen av Ahkka så lätt som jag fått intryck av? Är nämnd väg upp bäst?

Vi vill självklart även ha andra tips och råd om vad, aktuella uppgifter om vattenstånd och myggstatus.

Vi ger oss av från Stockholm kvällen 5/8 och är tillbaka senast 19/8 beroende på hur många av dessa extradagar som använts.

Tack på förhand!

// Alfred
 
Väderberoende

I Sarek bör man räkna med blandat väder, vi brukar passa på om det blir bra väder någon dag och gå upp på den topp som ligger närmast. Ta alltså med en bra guidebok som kvällslitteratur (gärna Hamberg också, som finns i faximil).

Vad gäller utrustning finns det ju annat än klättring att bekymra sig för: glaciärer. Ska ni gå på glaciärer, vilket vi gjorde när vi gick upp på Sarektjåkkå från Sarekjaure, behövs ju rep och isyxor m.m. (plus framförallt erfarenhet!).

/Lotta
 
Nej. Erfarenhet, kunskap och utrustning om och för glaciärer saknas, så vi gör bäst i att hålla oss borta från glaciärer.

Har du varit uppe på Ahkka?
 
Förslag på andra toppar!

Som redan sagts: Ingen glaciärutrustning = inget besök på Sarektjåkkå!!!!

Här kommer lite förslag på andra toppar att ta sig upp på istället:

* Nilas kam på Äpar
* En liten utflykt upp i Snavvavagge och vidare upp på Låddepakte.
* Tjågnåris
* Skarjatjåkkå
* Mikkatjåkka
* och inte att förglömma Niak. Ska vara en magnefik utsikt därifrån in över Sarekmassivet. Ska försöka hinna med ett besök dit på min vandring vecka 35 föresten.

Hela sträckan ni ska gå (utom biten mellan sjnjuf.. och Akka) finns beskriven på min hemsida bortsett från att jag gick sträckorna åt andra hållet. Ta en titt på mina reseberättelser från Sarek 1989 och Sarek 2001

default.asp')
Lycka till på vandringen! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Hej!

Sarektjåkkå blir nog svårt; enligt erat vägval så kommer ni inte heller vara i närheten av nordtoppen, som annars är en lätt bestigining med tjusig utsikt. Stortoppen har ännu bättre utsikt, men den är svårnådd om man inte vill korsa några glaciärer.

Svarta spetsen är annars värd ett besök, och ligger bara ett par timmar från vägen ni tänkt vandra. Har man gott om tid, bra väder, och ingen svindel kan man fortsätta över toppen och ner på andra sidan, och sen följa åsarna hela vägen bort mot sarek massivet och stortoppen.

Att bestiga Akka söderifrån ska väl inte vara något problem, frågan är om man ens behöver ta vägen över Borgtoppen. Det finns ju två toppar, åtskilda av ett berömt "hak", och den östra toppen (som är aningen lägre om jag inte misstar mig) kan man nå genom att gå rakt upp på den från sydost. Om man inte är höjdrädd (eller om det är dålig sikt :) ) så kan man hasa sig över haket, ta sig upp på den andra toppen, och sen ner därifrån. Förmodligen kan man också gå direkt upp på den västra toppen, men jag har inte provat.

Som någon redan sagt, så är det nog lättast att låta vädret styra och ta den topp som ligger närmast tillhands.

Lycka till!
 
Hej igen!

Tack för era svar. Irrfärderna har belönats med besök redan tidigare år, och var självklar läsning nu när det var dags för Sarek.

fox_three; sa:
Att bestiga Akka söderifrån ska väl inte vara något problem, frågan är om man ens behöver ta vägen över Borgtoppen. Det finns ju två toppar, åtskilda av ett berömt "hak", och den östra toppen (som är aningen lägre om jag inte misstar mig) kan man nå genom att gå rakt upp på den från sydost. Om man inte är höjdrädd (eller om det är dålig sikt :) ) så kan man hasa sig över haket, ta sig upp på den andra toppen, och sen ner därifrån. Förmodligen kan man också gå direkt upp på den västra toppen, men jag har inte provat.

Skönt att höra att Akka (eller Ahkka som det numera stavas) verkar vara möjlig även för oss lekmän. Dessa västra och östra toppar du pratar om; är det Dubbeltopparna? Eller är det Borgtoppen respektive Stortoppen?

Givetvis är målet att ta sig upp på Stortoppen, men egentligen är man ju mest ute efter en häftig vy med god överblick, så då kanske de andra topparna får duga om det visar sig för kämpigt.

Vi får se hur vädret blir och ta det därifrån.
 
Hej! Stortoppen på Akka består egentligen av två toppar, i stort sett lika höga, med en kam emellan som innehåller ett hak som kan vara krångligt att ta sig över. Den ena toppen ligger åt väster, och den andra åt öster, så det var alltså stortoppens dubbeltoppar jag syftade på, och inget annat...

Även de andra topparna i Akka massivet är klart värda ett besök. Stigen förbi Akka mot Ritsem går precis nedanför Västtopparna, om ni går upp där och har bra väder kan ni följa kammarna över till Borgtoppen och sen upp på Stortoppen.
 
Hej,
Niak kan starkt rekommenderas. Det fina är att det inte behövs någon extradag, om ni bara tältar i närheten så kan ni gå upp på kvällen eftersom det är en lätt vandring upp, det tar bara några timmar. Man kan nog säga att man får mycket topp för liten ansträngning, utsikten norrut mot Akka är mycket fin och söderut mot topparna i Sarek likaså.

Bertil
 
Sent ute?

Du är förmodligen redan lyckligen hemkommen, men inför kommande vandringar kan jag föreslå en variant på din väg. Den inbegriper två lätta bestigningar med spektakulära vyer.
När du kommit ut ur Pastavagge svänger du av mot NO mot Kukkesvagge. På vägen dit passerar du vad som troligen är Sveriges lättaste topp 1900+. Det är fråga om Vuoinestjåkkå (1952 möh). Sväng sedan in i Kukkesvagge och promenera upp på Nordtoppen innan du tar dig vidare mot Akka.

HåkanF
 
Lyckligt hemkomna om än blöta om fötterna efter alla vad. På grund av mycket regnande var många jokkar mer strida än vanligt (enligt mer erfaret Sarek-folk).

På tåget upp träffade vi två tjejer som tipsade oss om en utflykt till Låddepakte (skriver ur minnet vilket förklarar ev. felstavning). Toppen är på endast ca 1500 meter, men erbjuder ändå storslagen utsikt in i Rapadalen såväl som norrut. Toppen är hyfsat lätt bestigen och för att spara ett par kilometer besteg vi den direkt norrifrån, vilket visade sig lätt gjort, trots att den vanliga vägen tydligen är österifrån.

Tyvärr blev det inga fler topppar på grund av vädret. Vi låg stilla en hel dag på ca 1000 meters höjd vid Niak i hopp om att få bättre väder. I brist på sådant gick vi istället vidare till Akka, men när även nästa dag bjöd på mulet väder och regn fick vi nog och tog oss istället hem via Ritsem (två dagar tidigare än beräknat).

Tyvärr har vi alltså inga erfarenheter av Akka och Niak att dela med oss av. Låddepakte kan däremot rekomenderas. Vi tältade på en fin plats på en hylla som ligger längs med stigen (syns på kartan, ovanför Spökstenen) och hade en fin dagstur upp på toppen. Kan även rekomendera att inmundiga chokladtryffel och konjak på toppen eftersom det ytterligare förhöjer intrycken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskar_thulin Toppbestigning av Ryggåsberget Fjällvandring 10
munin Kebnekaise, toppbestigning i Maj? Fjällvandring 10
Ekko Toppbestigning Kebnekaise Fjällvandring 3
nsidirop Fjällvandring och toppbestigning Fjällvandring 12
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
Lichten Toppbestigning av Kebnekaise Fjällvandring 0
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
mia22 Toppbestigning Sylarna Fjällvandring 8
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.