Min Sälka-toppbestigning!!!

Jag reste till Abisko med min flickvän i somras i Augusti. Vi skulle vandra Abisko-Kebnekaise-Nikkaloukta. Vi hade två kanonveckor på Kungsleden. Solsken och underbar natur!

Jag skulle vilja skriva ett inlägg taget från min dagbok från resan, nämligen från den dagen vi besteg Sälka-toppen.


Fredag 9 Augusti 2002

"I morse började vi på frukosten redan lite över sju. Himlen var molnfri, och vi öppnade till ventilationen på tältet för att låta kondensen försvinna över dagen. Vi hade nämligen bestämt oss för att bestiga Sälka-toppen idag! Vi packade min ryggsäck, och tog bara med det vi skulle behöva under dagen. Regnställen lämnade vi kvar för vi trodde på solsken hela dagen. En liten chansning, men vi är ganska tuffa :) Färdigpackade och insmorda mot sol & mygg, gick vi till affären för att köpa nudlar till turen. Vi pratade lite med tjejen där, och kom iväg strax före nio.

Med förväntansfulla steg tog vi oss till forsen, precis en bit nedanför Sälka-stugorna. Där skulle vi behöva vada, så sandalerna åkte på. Vattnet gick upp lite över knäna, men forsen var ganska lugn så det gick galant. Vi lämnade sandalera vid forsen och började vandra uppåt.

Vi gick längs en dalsänka de första 1,5 timmarna. Det var brant och mjukt underlag, vilket frestade lite i benen. Men tillslut kom vi upp till en spegelblank bergssjö på 1050 m.ö.h. Den låg såå vackert så det finns knappt! Vi fyllde på vatten och fotograferade utsikten.

Därefter började vi klättra uppför ett brant, stenigt och svårt pass. Vi kom tillslut upp till bergskammen söder om sjön, och vi tog en paus för vatten och strumpbyte.
Sedan gick vi ett par kilometer på bergskammen, sneddade över en glaciär, och höll sen lunchpaus. Vi satt på en stor sten, med Norges fjäll som utsikt.Jag och Jane tryckte i oss 300 gram snabbnudlar med piffikrydda på, mmmums!

Sen började den jobbigaste biten när vi gick runtom berget, för att komma upp på baksidan. Vägen dit var mycket stenig och brant, och det var svårt att veta om stenarna var lösa eller inte. Det kändes i våra knän, men vi kämpade bra.

Den sista biten innebar mycket klättring, men vi tog oss tillslut upp. Överlycklig sprang jag bort till toppröset, och bara njöt av utsikten! Det var helt fantastiskt så långt vi kunde se. Det var en mäktig känsla. Vi tog foto, skrev i toppboken. Ola Skinnarmo var den första på toppen för bara tre år sen, kändes tufft.

Efter en halvtimme på 1865 m.ö.h. så påbörjade vi tillbakavandringen. Klockan var då ca 15.15 och solen sken fortfarande över oss. Nervägen gick fortare kändes det som, knäna fick mycket stryk då också men vi pausade regelbundet så vi inte skulle skada oss. Vi höll en liten Varma-koppen-och-knäckebröds-rast på vägen, och efter totalt elva timmar kom vi till baka till vårt tält vid Sälka-stugorna. Det blev bastu, varm choklad och Ahlhgrens bilar sen på kvällen."


Detta var en otrolig dag, och jag kommer aldrig att glömma den. Resten av vandringen var också fantastisk, kommer nog att vandra där fler gånger.
 
3 år sedan??

"Vi tog foto, skrev i toppboken. Ola Skinnarmo var den första på toppen för bara tre år sen, kändes tufft."

Finns det nån knul i sverige som inte bestigits förrän för tre år sedan?

Eller var Skinnarmo den som bar upp boken och sedan var den förste som skrev i den?

/BAX
 
Trevlig berättelse

Tack för Din berättelse, den var trevlig att läsa. Vill dock rätta till ett felaktigt påstående om Du inte misstycker. Ola Skinnarmo var inte den första på Sälkatoppen, däremot var han den som fick äran att placera ut toppboken där då STF bestämde sig för att göra så för några år sen. Jag kan berätta litet "skvaller från den turen. Ola kom gående, troligen från Keb. stegade in i Sälkastugan, hälsade och presenterade sig för stugvärdinnan. Han talade om sitt ärende, uppskattade tiden det skulle ta, och gick iväg. Kom åter in på tillbakavägen, berättade att uppdraget var utfört och att han nu gick tillbaka till Keb. i ett svep! Den imponerade stugvärdinnan undrade om han inte behövde vila först. Så var icke fallet för denne proffsäventyrare. Även jag, som kom några dagar senare blev imponerad, framförallt av ett så proffsigt uppträdande!
Yvonne
 
Okej, helt mitt! Jag har missförstått det hela. Nåja, det jag tyckte var tufft var att han också varit där uppe.
Häftigt skvaller, Yvonne, det lät inte som något jag skulle göra på en dag...

Mvh AddeKeb



PS. Förresten så har jag några fina bilder på min sida. DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.