Tält till Gröna Bandet i sommar

Jag är lite förvånad över att HB Niak bara har nämnts i förbigående. Claes Grundsten har använt det en hel del, och tycker att det är ett utmärkt solotält för fjällbruk. Större än Akto och Enan, och bättre sitthöjd. Bara något tyngre än Akto och betydligt lättare än Soulo.

Nackdelen är väl den lilla absiden med sluttande tak. Dock kan man ju knäppa bort en bit av innertältet om man tillfälligt vill öka utrymmet för att t ex laga mat.

Jag hoppas att Ckaes G har rätt, jag har nämligen nyss tömt sparkontot och köpt ett Niak. Har inte testat det än, men hoppas kunna göra det inom kort.
 
Det är ett eget val mellan vikt och bekvämlighet oxå. Jag gillar att campa, och spenderar en del tid i tältet osv. Då är det viktigt att det inte är för litet, och har en ordentlig absid.
Ja, jag är i samma sits. Dessutom vill jag gärna ha något med två dörrar på vardera sida i fall jag blir fast en varm solig dag (vila ut en knäskada eller feber 1-2 dagar har båda hänt mig på fjället). Lätta 2-personerstält låter därför attraktivt, Nordisk Telemark 2.2 LW fast i lite stadigare ytterduk (typ motsvarande HB yellow i 40g/m^2 isf Nordisks 30g/m^2) skulle nog ha varit perfekt. Dock inte hela vägen upp till deras PU-variant som väger det dubbla.
 
Ja, jag är i samma sits. Dessutom vill jag gärna ha något med två dörrar på vardera sida i fall jag blir fast en varm solig dag (vila ut en knäskada eller feber 1-2 dagar har båda hänt mig på fjället). Lätta 2-personerstält låter därför attraktivt, Nordisk Telemark 2.2 LW fast i lite stadigare ytterduk (typ motsvarande HB yellow i 40g/m^2 isf Nordisks 30g/m^2) skulle nog ha varit perfekt. Dock inte hela vägen upp till deras PU-variant som väger det dubbla.
På din beskrivning, har du kollat HS Ringstind 2 Pro som just nu XXL rear till 3499kr?
 
Hur funkar denna design på ingång/absid, när det ösregnar? Den verkar inte ge mycket skydd vid in/utpassage, eller när man vill laga mat i absiden och hålla dörren (halv)öppen; både för utsiktens och ventilationens skull. Där finns ett pyttelitet "skärmtak", men i övrigt verkar det kunna regna rakt ner i absidutrymmet?
I dåligt väder öppnar man bara ena dragkedjan och får en mer vanlig ingång till adsiden, som i övrigt är ganska rymlig för packning mm. Är man solo i tältet lägger man packningen i innertältet och har hela absiden tillgänglig till kängor, matlagning mm. Det lilla ”taket” du syftar på är del av ventilationshuven på absiden.
 
Det finns en stor fördel med ett HB-tält när en ger sig ut på Bandet:
Supporten!

HB svarar i telefon och vänder ut och in på sig för att snabbt få fram grejer till Bandare med problem. De har koll på Bussgods-tiderna från Östersund vilket kan spara flera ofrivilliga vilodygn jämfört med när nätkedjor postar grejer till inlandet (när sakerna överhuvudtaget kommer fram).
 
Jo, men jag ville böta typ 200-300 gram över Telemark LW för att få lite tåligare duk, inte dryga kilot.
Ska du inte vara ute i ständiga extremväder så blir inte viktstraffet lika högt med Superlight-versionerna på Ringstind. De har ändå blivit tyngre än min gamla, men troligen inte pga tyget utan mest pga den extra bågen i fotänden. Kanske ändå bäst att kolla med dem, de är i någon sorts omstöpningsprocess, men de värden jag ser stämmer med "mina". Är det deras gamla SL Rainguard så skulle jag inte vara orolig (se tabell). Det är 15 denier och visar inga tecken på förfall efter 13+ år, och då har jag ändå varit i mycket busväder typ isdrev och hagel uppe i höga berg.

Nordisk är "bara" 10 denier och deras minsta (Lofoten ULW) rentav 7, vilket gjorde mig klart skeptisk. Men folk jag känner som använt dem länge påstår att de håller. Det hänger nog inte bara på denier (trådgrovlek) utan mest på trådtätheten och säker silikonlagrens tjocklek.
Nordisk har hög "thread count" och tre lager silikon.

HELSPORT TENT MATERIALS.jpg
 
Ska du inte vara ute i ständiga extremväder så blir inte viktstraffet lika högt med Superlight-versionerna på Ringstind. De har ändå blivit tyngre än min gamla, men troligen inte pga tyget utan mest pga den extra bågen i fotänden. Kanske ändå bäst att kolla med dem, de är i någon sorts omstöpningsprocess, men de värden jag ser stämmer med "mina". Är det deras gamla SL Rainguard så skulle jag inte vara orolig (se tabell). Det är 15 denier och visar inga tecken på förfall efter 13+ år, och då har jag ändå varit i mycket busväder typ isdrev och hagel uppe i höga berg.

Nordisk är "bara" 10 denier och deras minsta (Lofoten ULW) rentav 7, vilket gjorde mig klart skeptisk. Men folk jag känner som använt dem länge påstår att de håller. Det hänger nog inte bara på denier (trådgrovlek) utan mest på trådtätheten och säker silikonlagrens tjocklek.
Nordisk har hög "thread count" och tre lager silikon.

Visa bilaga 44316
Tack, det är definitivt på kortlistan nu!

Jag blev som sagt rätt förvirrad över recensioner om Nordisks lättviktstält med 5/5 stjärnor med kommentarer i stil med "det blev hål på ytterduken första veckan".
 
Allt har för- och nackdelar. Gällande både robusthet och dubbelvägg så är ju nackdelen främst vikten. När det gäller stryktåligheten kan det naturligtvis vara problematiskt, men det är sällan väderprogrnosen säger att det ska vara lugnt när det blri storm. Så man blir sällan överrumplad till den grad att tältet riskerar ge vika. Därmed kan man oftast söka sig till lugnare områden om busväder är på väg. T.ex. ner från fjället, eller något slags väderskydd/fjällstuga.

Gällande kondensen är det väl lite väl överdrivet. Det är ju inte så att det konstant droppar vatten från taket, såvida du inte har ett konstigt konstruerat tält. Men taket kan ju absolut bli blött, så en Wettex-trasa kan vara bra att ha med.
Fast det förutsätter väl att man har tillgång till väderprognoser. I stora delar av svenska fjällen saknas mobiltäckning.
 
(...) Rent statiskt/konstruktivt är det också skillnad på enbågs- och flerbågstält, till de senares fördel. En triangel är mer stabil än en rektangel ;).
Formen är inte heller lika känslig för vilken sida som vänds mot vinden (som ju kan ändra riktning under natten).
Ajdå. Råkade se detta lapsus/syftnigsfel. Menar såklart precis tvärtom:, dvs "till de senares nackdel". Enbågstält är alltså en statiskt stabilare och mer vindtålig konstruktinsprincip. Vilket torde framgå av övrigt text, så det blev extra virrigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.