Tält till Gröna Bandet i sommar

Varför diskuteras endast Hilleberg tält? De har ju de senaste blivit så väldigt, väldigt dyra att jag har börjat intressera mig för andra märken.
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s. Robens ett annat danskt märke som också verkar vara bra. Tror deras vindtålighetstester går ända upp till 40 m/s.
Crux verkar vara ett seriöst och etablerat engelsk märke.
Och så finns det såklart de norska fabrikaten. Norrmännen lär ju inte vara sämre rustade för fjällvärlden än vi.
Känner mig inte träffad! Listade Nordisk, Helsport, Vango, Terra Nova och Tarpten Moment i mitt allra första inlägg ;). Robens var ett intressant tillägg, som jag inte alls har koll på. Vaude och Exped verkar ha varit bättre förr, med sina "Power Lizard" resp. "Vela".

Alla dessa tält är faktiskt av den "skandinaviska" typen. Precis som smux m fl ger jag inte heller avkall på "ytter först"-uppsättning i nordiska fjäll. Guld värt i skitväder, särskilt när man är ensam vid uppsättning/nedtagning.
(...) Hade jag däremot planerat en tur där jag vet att jag kommer tillbringa mer mer tid än enbart nätterna i tältet ger Nallo2 en helt annan upplevelse, med gott om plats både för sig själv och sin packning (inkl ryggsäck) inuti innertältet, samt sitthöjd. Med den raka ingången och möjligheten att öppna upp yttertältets huvudgavel ger en trivsam upplevelse i fint väder (till skillnad från en del andra tält med liknande design med ingång på sidan). (...)
Hur funkar denna design på ingång/absid, när det ösregnar? Den verkar inte ge mycket skydd vid in/utpassage, eller när man vill laga mat i absiden och hålla dörren (halv)öppen; både för utsiktens och ventilationens skull. Där finns ett pyttelitet "skärmtak", men i övrigt verkar det kunna regna rakt ner i absidutrymmet?

Här känner jag lite tvärtom jämfört med dig; på långa turer, när jag räknar med "pausdagar" p g a alltför räligt väder, vill jag ha en riktigt skyddad och rymlig "veranda", som inte behöver hållas stängd för att vara regnsäker, som jag kan rumstera om i utan att krypa ur sovsäcken (dvs helst längs min hela långsida), och beundra utsikten genom, trots att det regnar.
Då behöver själva innertältet inte vara så stort - jag känner mig ändå inte trångbodd och instängd.

Jag har sovit i andras "toppmatade" tält och skulle alltså inte välja ett sådant, särskilt just för längre turer med risk för "pausdagar".
 
Aha, Nallo2 är ett kanontält, mkt bättre än små trånga jobbiga tält med absiden på sidan. Gott om plats att laga mat osv. Hittade en gammal bild, komplett med gummistövlar, cellplastunderlag och Fjällräven Gyro. Helt Perfecto !! :):cool:

s4.jpg
 
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s.
Jag blev intresserad av joannas tips om Nordisk Telemark LW, men blev snart lite skeptisk efter läst några recensioner där de flesta verkade tycka att yttertältet var lite för ömtåligt, från småhål på första turen till revor efter ett par veckor. Hur kändes det för dig?
 
Jag har några olika tält och får erkänna att alla kommer från Hilleberg så ni får ta det jag skriver med en nypa salt;)

Jag ska hålla mig till de två tält jag använder när jag går solo.

Ska jag gå långa sträckor på dagarna så tar jag mitt Akto, det är det lättaste tältet jag äger. Det begränsade utrymmet bjuder på vissa utmaningar men jag är van det nu. Jag gillar toppventilen vid matlagning och möjligheten att kika ut även om det regnar. Mitt stora problem med Akto är när det regnar och blåser hårt. Då slår innertältet mot sovsäckens fotända och blöter ibland ner sovsäcken. Det märks att tältet ritades innan tjocka, uppblåsbara liggunderlag och footboxes på sovsäckar. Det är i alla fall min killgissning. Jag får se till att ligga upp mot huvudänden för att undvika problem. Men jag är inte en liten person så det kanske bara är jag som har det problemet. Det verkar nästan som om Enans konstruktion kan vara bättre på just den punkten.

Jag har vänner som använder Enan och jag tror inte jag hade valt andra tältplatser med Enan än med Akto. Jag uppfattar att Enan funkar bra på kalfjället.

Men…

Vet jag på förhand att det ska bli bedrövligt väder så kommer alltid Nallo 2 vara mitt val. Det extra utrymmet är magiskt om jag vet att det blir mycket tid i tältet för att det vräker ner utanför.

Nu har jag haft mina tält ett tag och har inga planer på att byta. Men hade jag handlat idag hade jag varit nyfiken på båda Anjan 2 och Niak. Lättare vikt ger en mer njutbar vandring. Även om man inte kan resa förläggning på en topp I dåligt väder. Lite extra utrymme i tältet jämfört med Enan hade lockat i alla fall mig.

Hm… är det kanske dags att spana på nya tält?

Jag har vandrat som längst runt 20 dagar. Utifrån den erfarenheten hade jag absolut prioriterat vikt. Naturligtvis utan att överdriva men jag hade nöjt mig gott med det utrymme och vikten som Enan erbjuder. Men när det gäller lättvikt så förstår jag att det finns många andra företag än Hilleberg att titta på. Skulle jag hitta ett lätt tält med en tältduk vars specifikationer Joanna hade accepterat och en tältbåge från DAC så hade jag shoppat även om det inte kom från Hilleberg😉
 
Senast ändrad:
Tidigare hade jag ett Lunar solo då jag vandrade ensam som vägde cirka 800 gram men efter min sambo började vandra med mig så köpte jag ett Durston X-mid 2p som jag nu även använder då jag vandrar ensam då det bara väger 1.1 kg och känns som att bo i ett slott. Inte varit ute i en kraftig storm men nog överlevt vindar som kräver öronproppar utan problem. Kan inte se mig skaffa något annat än ett icke-fristående tält i framtiden.
 
Varför diskuteras endast Hilleberg tält? De har ju de senaste blivit så väldigt, väldigt dyra att jag har börjat intressera mig för andra märken.
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s. Robens ett annat danskt märke som också verkar vara bra. Tror deras vindtålighetstester går ända upp till 40 m/s.
Crux verkar vara ett seriöst och etablerat engelsk märke.
Och så finns det såklart de norska fabrikaten. Norrmännen lär ju inte vara sämre rustade för fjällvärlden än vi.
För egen del kan jag bara diskutera tält jag använder eller har använt. Helsport har jag också använt men det var ett ganska robust tält på ca 4 kilo och inte aktuellt här ;).

//J
 
Jag blev intresserad av joannas tips om Nordisk Telemark LW, men blev snart lite skeptisk efter läst några recensioner där de flesta verkade tycka att yttertältet var lite för ömtåligt, från småhål på första turen till revor efter ett par veckor. Hur kändes det för dig?
Jag har använt tältet förutom i Skåne endast på två korta fjällturer, men hittills är jag väldigt nöjd. Tycker det är ett utmärkt tält för en person. Fungerar fint även för två när det är bra väder så att man kan ha grejer och matlagning ute.
Bra ventilation, lätt vikt, lätt att sätta upp och än så länge inga skador eller problem. Jag brukar dock alltid hantera mina tält rätt så varsamt.
Jag har modellen 2.2 med dörröppningar åt båda sidor vilket är väldigt praktiskt.
Men ett lättviktstält är såklart ömtåligare än ett tyngre tält. Det är väl priset man får betala för att slippa bära.
 
Troligen för att de som har och gillar sina Hillebergstält är många här på forumet och de är ofta glada för att lovprisa sina tält.
För mig är Hilleberges bra och dyra tält men har själv mountain hardwear, dock inte så litet att det platsar i denna tråd.
Men jag håller med om att ska man vara ute längre eller på väderexponerad plats är det en fördel att kunna resa inner och yttertält tillsammans, vilket de flesta HB-tälten kan.
Har man det som grundkrav går en hel del andra tält bort ur diskussionen.
Mitt mountain hardwear är tyvärr inte kopplat så men tältar sällan så exponerat att det har krävts och då har jag lånat annat tält.
Någon som vet vad "kopplade" tält heter på engelska och är facktermen på svenska också kopplade för när man kan resa inner och yttertält tillsammans i ett?
Jag har inte hört termen kopplade tidigare men det låter bra och känns begripligt.

/Patrik
Jag äger faktiskt också tre Hillebergtält och är nöjd med alla tre. 😆 Som lättviktstält däremot Nordisk Telemark LW.
Jag ville med mitt inlägg lyfta att det även finns andra bra tältproducenter, ffa med tanke på att Hillebergs priser de senaste åren skjutit i höjden så mycket att jag börjat tveka om prisskillnaden gentemot andra bra märken fortfarande motsvarar kvalitetsskillnaden. Man betalar nog en hel del för själva namnet nuförtiden, gissar jag.
 
Eftersom Joanna namnde Vaude Power Lizard sa kanske jag kan saga nagra ord om den. Vi far val borja med en friskrivninsklausul. Jag har det gamla Power Lizard och dar ar en viss skillnad mellan den gamla och nya modellen som heter Lizard Seamless. Mitt talt vager ganska exakt ett (1) kilogram, medan det nya vager runt 1,2 kg tror jag det var. Det aldre talten har en 7,5mm taltstang och har ingen toppventil. Den nyare modellen har TAC 8,7mm taltstang och en toppventil. Jag tror det fanns en uppdaterad Power Lizard mellan dessa modeller, men minnet ar inte vad det varit. Och det var inte bra till att borja med.

Jag tycker om taltet. Framfor allt sa ar det rymligt, om endock ganska lagt, aven om detta nu nog ar standard for att enbagstalt i denna storleken. Jag har aldrig haft problem med kondens. Det satt nagot uppdragna ventiler pa kortsidorna. Taltstangen sitter fast med clips och inte stangkanal (pa den nyaste modellen sa ar det stangkanal).

Sa rekommendation. Jag rekommenderar talten, men det ar ett latt talt, tank Enan med de begransningar som det innebar. Den aldra modellen har/hade dessutom bara en 7,5mm-stang, vilket kanske ar i minsta laget. Om jag skulle fa valja sa skulle jag ha tagit den aldra modellen med den nyare och tjockare, stangen (denna passar inte i clipsen).
 
Jag har använt tältet förutom i Skåne endast på två korta fjällturer, men hittills är jag väldigt nöjd. Tycker det är ett utmärkt tält för en person. Fungerar fint även för två när det är bra väder så att man kan ha grejer och matlagning ute.
Bra ventilation, lätt vikt, lätt att sätta upp och än så länge inga skador eller problem. Jag brukar dock alltid hantera mina tält rätt så varsamt.
Jag har modellen 2.2 med dörröppningar åt båda sidor vilket är väldigt praktiskt.
Tack!
Men ett lättviktstält är såklart ömtåligare än ett tyngre tält. Det är väl priset man får betala för att slippa bära.
Ja, det är väl det som är det jobbiga valet vid längre vandringar: Bära med sig 0,5-1 kg extra i 100+ mil vs risken att stå i regnstorm med ett hål i tältet fem dagar bort från närmaste stuga. Jag vill ju helst ha ett tält som är bra på alla sätt.
 
Har ingen erfarenhet men i en sportaffär hade dom slagit upp ett Hilleberg Soulo, ett enmanstält av kupoltyp. Jag tyckte det hade ordentligt med plats inne.


Hilleberg soulo är det perfekta enmanstältet, om man kan leva med vikten (eller behöver ett så pass stadigt tält) och att dörren är på fel sida för de flesta.
Det är 700g tyngre än akto. Nästan exakt samma vikt som Nallo 2 =)
 
Det är ett eget val mellan vikt och bekvämlighet oxå. Jag gillar att campa, och spenderar en del tid i tältet osv. Då är det viktigt att det inte är för litet, och har en ordentlig absid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.