Tält till Gröna Bandet i sommar

Eftersom Enan är av samma #typ# skulle jag även avråda från detta. Enligt en kille som jag känner och som jobbat på Hilleberg avråder även han (när jag köpte mitt) eftersom dessa är olämpliga för fjället.
Jag har så svårt att förstå detta. På vilket sätt skulle Enan vara "olämpligt för fjället"? Det är ju inte ett festivaltält från OKQ8 vi pratar om, utan ett kvalitetstält som kostar 8500 spänn. Vilket skäl skulle kunna finnas, mer än att HB vill sälja på oss arma fjällvandrare dyrare tält?

Jag har ett Enan som jag använt på flera fjällturer. Om det blåser mycket tältar jag i skogen/dalen/bakom en sten. Tror inte jag skulle valt mer utsatta tältplatser även om jag haft ett Akto i stället. Ja, det är lite "dragigt". Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag har också ett Anjan 2 och ett Sierra Designs High Route. High Route är en specialare med helt lodräta sidoväggar som jag aldrig skulle drömma om att ta med mig i fjällen. Men Enan? Absolut!

Vad är det jag inte förstår?
 
Jag skulle ju inte hålla med om att Anjan är "av samma typ" som Enan/Akto. Det är IMHO dramatisk skillnad på bekvämlighet, ventilation och "utekänsla" mellan tält med öppning i huvudänden, och tält med öppning längs hela långsidan. De senare kan därför vara rejält mindre utan att kännas instängda och svåra att "leva" i - rumstera om och fixa med prylar, laga mat, krypa ut och in, etc.

I mitt eget sidoöppnade tält kan jag halvligga skönt nedbäddad i min sovsäck, laga mat i absiden, äta liggande vid "bordet" som en antik romare och beundra vyerna samtidigt :)

Rent statiskt/konstruktivt är det också skillnad på enbågs- och flerbågstält, till de senares fördel. En triangel är mer stabil än en rektangel ;).
Formen är inte heller lika känslig för vilken sida som vänds mot vinden (som ju kan ändra riktning under natten).
Vill tydliggöra, det är stor skillnad på Enan och Akto. Har stor erfarenhet av Akta, både sommar och vinter med stor belåtenhet aktat de nackdelar som finns med "litet tält". När jag skriver Anjan och Enan så är båda "på samma nivå" d.v.s. mindre lämpliga för fjällnivå, även om jag använt Anjan i stor omfattning i fjällnivå.

När det är fint väder har tältet mindre betydelse, eftersom personen som frågar ska var ute lång tid så utgår jag från "dåligt väder" som parameter som lämpligt tält.
 
Jag har så svårt att förstå detta. På vilket sätt skulle Enan vara "olämpligt för fjället"? Det är ju inte ett festivaltält från OKQ8 vi pratar om, utan ett kvalitetstält som kostar 8500 spänn. Vilket skäl skulle kunna finnas, mer än att HB vill sälja på oss arma fjällvandrare dyrare tält?

Jag har ett Enan som jag använt på flera fjällturer. Om det blåser mycket tältar jag i skogen/dalen/bakom en sten. Tror inte jag skulle valt mer utsatta tältplatser även om jag haft ett Akto i stället. Ja, det är lite "dragigt". Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag har också ett Anjan 2 och ett Sierra Designs High Route. High Route är en specialare med helt lodräta sidoväggar som jag aldrig skulle drömma om att ta med mig i fjällen. Men Enan? Absolut!

Vad är det jag inte förstår?
Tältet blir kallare än ett t.ex. Nallo med de stora öppna sidorna. Eftersom tältduken är tunn så fladdrar den "rejält" när det blåser mycket. Har använt Anjan på flera tätltturen då jag varit mycket nöjd med både vikt och ventilation, däremot har jag också varit med några tillfällen då jag verkligen har ifrågasatt mitt tältval med vakna (p.g.a. tältduken "slag" och) och kyliga nätter. Sovsäckens tjocklek som behövs för motsvarande komfort i ett Nallo ägs fort upp av tältens viktskillnad. Att använda Anjan i skogmiljö upplever jag däremot kanon, med bara lite vind hålls kondensen borta. Har också använt Akto under mer än 10 år och har jag klarat mig betydligt bättre.
 
Mitt val skulle vara Unna från HB (HB har jag mest erfarenhet av). Akto/Enan är som flera påpekat olika beboeliga beroende på fundamentala skillnader i konstruktionen men också enligt min erfa för små för längre turer. Unna har bra sitthöjd och gott om plats att röra sig lite. Öppningen går längs långsidan och i triangeln som bildas när man sätter en snörstump i linfästet får man lätt plats med både stor ryggsäck och kängor. Enkelt att få upp också även i hårt väder.

//J
 
Om vi nu bara pratar HB här... För egen del tycker jag att Akto och Enan är lite för små invändigt för att vara bekväma. Alla som inte har en ordentlig absid går bort direkt. Så då blir det Anjan 2.
 
Om vi nu bara pratar HB här... För egen del tycker jag att Akto och Enan är lite för små invändigt för att vara bekväma. Alla som inte har en ordentlig absid går bort direkt. Så då blir det Anjan 2.
Absiden på ett långsides-öppnat enbågstält är ju betydligt längre, och kan dessutom riggas som en jättestor veranda.
Svårare i "toppmatade" tältmodeller, där dessutom största delen av öppningsbredden behöver hållas fri för in/utpassage. Som i sig är knöligare än i ett sidoöppnat tält.
Men det är vad just jag tycker :)

1715151818407.png
 
Det är ju en lång tur du skall ut på, många nätter och dagar i varierande terräng och väder. Jag har ingen erfarenhet av alla tält som nämnts i denna tråd eller en liknande långtur, men kan försöka mig på ett resonemang utifrån de mindre tält jag äger och har erfarenhet av dvs Akto och Nallo2. Enan, Unna, Anjan och HS Ringstind mfl som nämns i tråden har jag inte testat själv. Dubbelväggigt tält (där även myggnätspaneler kan täckas för vid behov då jag starkt ogillar drag) och ett tält där inner- och yttertälten är kopplade och reses samtidigt är däremot inga egenskaper jag kompromissar bort för en vandring i norra delarna av vårt avlånga land, men det är min personliga åsikt.

Hade jag planerat en solovandring på 1-2 veckor där tältet i princip bara skulle vara för övernattning, hade jag tveklöst tagit mitt Akto. Visst är det begränsat innerutrymme speciellt i takhöjd för mig som är 193cm, men jag gör som joanna sittligger när jag fixar och lagar mat etc. Samtidigt uppskattar jag de raka fot-och huvudgavlarna då det har positiv påverkan på ligglängden jämfört med en del liknande modeller med sluttande huvudgavel. Absiden rymmer en 65liters ryggsäck och kängor mm. Kläderna för ombyte har man bredvid sig där innertältet är lite bredare mitt för bågen. Att bli inregnad i Akto är inte kul, men någon dag står man väl ut. Akto som solotält tar liten plats i anspråk vilket underlättar när man letar tältplats speciellt i skogsmark, men har även en låg vindprofil vilket är positivt på kalfjället.
Hade jag däremot planerat en tur där jag vet att jag kommer tillbringa mer mer tid än enbart nätterna i tältet ger Nallo2 en helt annan upplevelse, med gott om plats både för sig själv och sin packning (inkl ryggsäck) inuti innertältet, samt sitthöjd. Med den raka ingången och möjligheten att öppna upp yttertältets huvudgavel ger en trivsam upplevelse i fint väder (till skillnad från en del andra tält med liknande design med ingång på sidan). Men dessa positiva egenskaper kommer ju tyvärr med ett vikt tillägg för Nallo och skall du vandra så långt och så många dagar blir det många kompromisser att göra, och jag har full förståelse för att du vill få ner vikten på din totala packning inom ramen för dina egna preferenser och krav.
 
Varför diskuteras endast Hilleberg tält? De har ju de senaste blivit så väldigt, väldigt dyra att jag har börjat intressera mig för andra märken.
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s. Robens ett annat danskt märke som också verkar vara bra. Tror deras vindtålighetstester går ända upp till 40 m/s.
Crux verkar vara ett seriöst och etablerat engelsk märke.
Och så finns det såklart de norska fabrikaten. Norrmännen lär ju inte vara sämre rustade för fjällvärlden än vi.
 
Senast ändrad:
Varför diskuteras endast Hilleberg tält? De har ju de senaste blivit så väldigt, väldigt dyra att jag har börjat intressera mig för andra märken.
Nordisk är ett danskt märke som jag testat på fjällen och känt mig trygg med. Deras tält verkar gedigna. Testas för vind upp till 25 m/s. Robens ett annat danskt märke som också verkar vara bra. Tror deras vindtålighetstester går ända upp till 40 m/s.
Och så finns det såklart de norska fabrikaten. Norrmännen lär ju inte vara sämre rustade för fjällvärlden än vi.
Troligen för att de som har och gillar sina Hillebergstält är många här på forumet och de är ofta glada för att lovprisa sina tält.
För mig är Hilleberges bra och dyra tält men har själv mountain hardwear, dock inte så litet att det platsar i denna tråd.
Men jag håller med om att ska man vara ute längre eller på väderexponerad plats är det en fördel att kunna resa inner och yttertält tillsammans, vilket de flesta HB-tälten kan.
Har man det som grundkrav går en hel del andra tält bort ur diskussionen.
Mitt mountain hardwear är tyvärr inte kopplat så men tältar sällan så exponerat att det har krävts och då har jag lånat annat tält.
Någon som vet vad "kopplade" tält heter på engelska och är facktermen på svenska också kopplade för när man kan resa inner och yttertält tillsammans i ett?
Jag har inte hört termen kopplade tidigare men det låter bra och känns begripligt.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Någon som vet vad "kopplade" tält heter på engelska och är facktermen på svenska också kopplade för när man kan resa inner och yttertält tillsammans i ett?
Jg har inte härt temrn kopplade tidigare men det låter bra och känns begripligt.

/Patrik
Den enda engelska termen jag stött på är "Scandinavian Design". Det var Bo Hilleberg som först tog fram designen med tältet Keb (Bo Hilleberg samarbetade även med Caravan på den tiden och designade deras tält, varför ex Caravan Keb har samma design). Idag har många tillverkare annammat konstruktionen, dock företrädesvis fortf skandinaviska fabrikat.
 
Använder själv MSR Hubba Hubba (lustigt namn.) Detta tält finns för olika antal personer. Jag har varianten för två personer och är mycket nöjd med det då jag får plats med ryggsäcken inne i tältet när jag är själv. Bra vikt, 1,7 kg och du kan sätta upp innertält eller yttertält i vilken ordning du vill. Tältet är rymligt och har två vestibuler och ingångar från två sidor. Tältet är självstagande så du kan slå upp det och flytta i uppställt läge om du upptäcker att marken är blöt eller knölig. Vet att en del tycker att tältet är för "ventilerat" men jag själv har använt det både i Norge och Sverige och aldrig märkt att det blir blåsigt. Jag har heller aldrig upplevt att det blivit blött eller att det regnar in. Tältet liknar Big Agnes modeller men är oftast något billigare.
 
..., och som är rimligare i vikt och storlek att kånka runt på än Hilleberg Nallo 3 GT som brukar vara mitt palatsliknande tak över huvudet i fjällen. Jag är ute efter ett enmanna- eller mindre tvåmannatält och jag har kikat lite extra på exempelvis HB Akto, HB Enan och Big Agnes Copper Spur. Tältet får gärna ha rimlig sitthöjd (jag är 1,78 m lång) och en absid med tillräcklig plats för att kunna avskilja blöt utrustning från innertältet och plats för att laga mat under ruggiga dagar. ...
Har ingen erfarenhet men i en sportaffär hade dom slagit upp ett Hilleberg Soulo, ett enmanstält av kupoltyp. Jag tyckte det hade ordentligt med plats inne. Absiden räckte till lite mer än att ställa tofflorna i också. Kanske kan vara nåt. Ett minimalt reservdelsplus är att Soulo och Nallo 3 GT tycks ha åtminstone en tältstång med samma mått.
... Någon som vet vad "kopplade" tält heter på engelska ...
Hilleberg verkar kalla det för linked. "Linked but separable inner and outer tent for simultaneous pitching." https://hilleberg.com/eng/tent/black-label-tents/keron-3/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.