Tält med stor absid.

Funderade lite på hur ni placerar tältet vid hård vind. Exempelvis Nammatj/Fjellheimen med sluttande innertält? Skillnad mot Keron? Är det bästa med absiden mot vinden då?
 
Blåser det redan när du börjar tältslagningen är icke ingången i vinden helt naturlig, pinna ner därifrån, blåser till mycket ligg kvar på duken till samtliga pinnar och stormlinor är fästa, därefter stängerna och res.
Försöker du pga sol, utsikt mm resa tältet på tvärs vinden kan det sluta med trasigt eller i värsta fall bortblåst tält. Har sett både och.
go tur
 
ok. Jag menade inte tältet på tvärs, men om "absidändan" vänds mot eller från vinden så att säga. Jag funderade lite på om vinden kan pressa in yttertältet mot innertältet eftersom det är sluttande. Tack för tips!
 
Blåser stark vind in i tältet kan det ballongfyllas och slita sig från förtöjningarna. Definitivt obra.
Små uppochnervänt båtformade tält, med små absider, brukar klara sig bäst i hård vind.
Efter att ha studerat tältslagning med min vän cirkusdirektörens monstertält är jag full av beundran över de som dagligen reser och river dylika monster oavsett vind och väder.
Så om du har möjlighet fundera en gång till på det där med absid, den skall ju dessutom oftast bäras av någon, kanske t o m av dig själv.
 
Vad trött jag blir! Är det så svårt att svara rakt på en rak fråga?

Hej Tjoohoo!

Jag ska börja med att be om ursäkt på nån annans vägnar som inte bara har en förmåga att uttrycka sig så onödigt omständligt att det gränsar till grammatiskt oriktigt men dessutom inte klarar av att svara på frågan. Tyvärr är det inte ovanligt att folk frågar t ex "kan jag genom att vaxa min båt av märke X få den att gå lättare i vattnet?" och får då svaret "Köp en båt av märke Y så slipper du vaxa". Det är bara att ha överseende och gå vidare.

För att återgå till din fråga så tolkar jag det som att du redan har ett tält och då är det väl inte läge att köpa ett nytt.
Själv har jag ett Fjällräven Akka så situationen med vind och stor absid känner jag igen.
Personligen slår jag helst upp tältet med absiden mot vinden av just den anledning du anger.
Skulle duken bukta inåt så är det bättre att den gör det i absiden än mot innertältet.

Gott spår!
 
Kommentar till K9FORCE: det här är internet, det är ingen idé att bli sur över vad andra skriver :)

Jag slår också upp med absiden mot vinden (har ett helsport nånting) därför att det finns tätare med staglinor på den sidan, så det känns som att det går att få stadigare. Om det tokblåser så sätter man ju gärna tältet bakom nånting, med följden att det fortfarande tokblåser men från lite olika håll hela tiden. Så i det läget kan det hjälpa med en stilla bön också!
 
Resa tält i storm

Skall alltid ingången vara vänd från vinden, och dom flesta tälten har just sin absid vid ingången... Att gå in och ur mot vinden, är bara dumt, tältet kan lätt luftfyllas och flyga iväg
 
På vinterfjäll har jag genom "learning by doing fel" kommit på att det är bra att ha packningen i en absid som inte ligger mot vinden.

Edit: Min packning och framförallt mina kängor.
 

Bilagor

  • snöabsid.jpg
    snöabsid.jpg
    30.9 KB · Visningar: 1,745
På vinterfjäll har jag genom "learning by doing fel" kommit på att det är bra att ha packningen i en absid som inte ligger mot vinden.

Edit: Min packning och framförallt mina kängor.

Och där tog diskussionen slut med hjälp av ett övertygande bildbevis. Såg inte alls roligt ut det där.
Pär
 
Jo det såg lite småjobbigt ut med kängorna där... Jag har sedan tidigare ett Helsport Dovrefjell(ser ut som ett Keron) och där inte "drabbats" av sluttande innertält. Då har jag vänt absiden från vinden som känns mest naturligt(för mig). Men nu börjar jag kika på antingen Nammatj eller Fjellheimen X-trem och jag märker ju att det finns flera religioner kring detta också. Intressant att läsa om olika synpunkter i alla fall! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.