T-sprit till Nova

Jag köpte Optimus Nova för ett tag sedan, mycket för att kunna använda alla typer av bränslen. När jag läste manualen hittade jag ingenting om T-sprit. Jag blev mycket förvånad. Rapsolja kan man använda men inte T-sprit. Har någon kunskap om ifall man ändå kan använda T-sprit och varför de inte skrivit ut det, eller varför man inte kan använda det när det är ett av de mest miljövänliga bränslena, billigt och lätt att få tag på?
En till sak som jag funderat på är varför man inte få blanda olika bränslen. Det är samma munstycke till alla bränslen så vad är problemet?
 
T-sprit...njaaa

Hej,

det enda förgasarkök jag känner till som kan använda T-sprit är Optimus Explorer och då bara med ett speciellt munstycke och ett litet spjäll för att få rätt luftblandning (=struligt).

Så Nova verkat i det avseendet fungera som de flesta förgasarkök d v s inte med T-sprit.

/J.
 
T-sprit

Sprit kräver fetare blandning än peroleumbränslen för att brinna i en förgasarbrännare. På Optimuskök brukar man kunna strypa lufttillförseln efter munstycket med ett speciellt spjäll, så att sprit-luftblandingen blir den rätta. Om man inte stryper lufttlillförseln blir blandingen för mager, och tar inte eld (jag har provat i några olika kök).

Men varför köra på T-sprit? Fotogen och bensin är billigare och har dessutom mycket högre bränslevärde.

Peter
 
NOVA och T-sprit

Den huvudsakliga anledningen till att NOVA inte lämpar sig att köra på T-sprit är, som tidigare nämnts, luftinblandningen. T-sprit kräver en lägre syretillförsel (mha strypspjäll) för att inte "blåsa iväg" lågan.
Dessutom är energivärdet i bränslet ungefär hälften jämfört med bensin eller fotogen, vilket innebär en halverad effekt med befintligt munstycke. När man kör på T-sprit i Explorer, med specialmunstycke, får man i och för sig upp effekten. Men detta sker då på bekostnad av en nästan fördubblad bränsleförbrukning.
Slutsatsen är att T-sprit är ett oekonomiskt och "besvärligt" bränsle att använda i denna typen av kök. Vi har valt bort bränslet i utvecklingen av NOVA för att göra köket så lättanvänt och effektivt som möjligt.
/Joel Svedlund, utvecklingsansvarig på Optimus
 
Mitt Primus MFS...

Primus påstår att man ska kunna köra MFS på T-Röd, men bara i nödfall. Detta PGA att packningarna inte tål spriten.

Samma problem uppkommer när man försöker bygga om en gräsklippare till metanoldrift (för miljöns skull). Man måste då byta bränsleledningar , membran och packningar. Silikon för sprit, gummi för bensin.
 
Drgracing bränsle

Man kanske skulle kunna använda nitrometan. Ttill dragracingbilar används 94% CH3NO2 och 6 % metanol. borde vara bra på högre höjd också eftersom en del av syret kommer med bränslet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.