God och stark sprit?

Ursäkta kvällspostenrubriken :)

Min fråga är vilken sprit som är bäst att elda spritkök med? Att den ska smaka gott har att göra med att jag har ett starkt negativt smakminne från ungdomen när minsta lilla T-sprit på fel ställe förstörde maten. Spriten behöver inte vara drickbar men den ska inte förstöra maten om man får en droppe på fel ställe. En fördel är om det inte sotar överdrivet mkt.

Läkarsprit till salu någon? :)

Mvh

T
 
T-Bränsle hette den förr och fanns på bensinstationen men numera säljs det i friluftsbutiker som bara Bränsle tror jag. Genomskinlig och luktar inte speciellt mycket och sotar motsvarande som T-Bränsle gjorde, det vill säga betydligt mindre än T-röd som också luktar och smakar apa.
 
Ren 95%-ig finsprit är så klart bäst. Så när som på att inte så många har möjlighet att få tag i det.

Ett alternativ är då Metanol - Så slipper du illa-smakande denaturerings-medel helt o hållet. Inget sot.

Det smakar inte jättegott (och är förstås giftigt!), men får man på fingrarna, sitter inte smaken kvar resten av dagen så man inte kan äta en macka... När det dunstat - är det borta.

En droppe i maten lär inte heller vara hela världen. Varken gift- eller smak-mässigt.
 
95 är prima men inte lätt att få tag på legalt i det här landet.
Fotogen är melodin att gå när det gäller bränslekök, hög effekt och tämligen mycket per viktenhet. Dubbelt så bra som sprit.
 
Var på Sardinien (utanför Italien) och klättrade för några år sedan. I vanliga matbutiker fanns 95% alkohol. Köpte en flaska och eftersom jag inte dricker så mycket så räckte den i närmare tre år...Eldade dock inte med den, men åker jag dit igen så ska jag bunkra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.