Röd sprit i minus grader.

För ett antal årsen förmodligen tidigare men på 70, 80 ev 90 talet så hade militären sprit kök som personligt kök till soldaterna i Norrland.
Är det någon som har erfarenhet av i vilka minus grader det användes i.
Jag tror det användes i alla norrländska temperaturer, men har inte erfaren het av det själv.
Ni som gjorde lumpen i Norrland på 60 till 80 talet kanske har erfarenhet av det.

Jag är inte intresserad av diskussioner av gas eller bensin/fotogen eller andra bränslen.
 
Jag talade nyligen med en kille som gjort lumpen på Jägarskolan och dom använde rödsprit. Dom använde det tydligen jämnt men nackdelen var att det räckte med att en liten droppe hamnade fel så var maten förstörd. Det ger tydligen mycket smak.
 
I den här tråden nämns att rödsprit kan användas ned till minus 40. Men jag har ingen erfarenhet av det själv.
 
Sprit 35 (etanol) användes i jägarköken som användes då. När jag var på jägarskolan i Kiruna så valde de flesta att använda en Trangia-brännare i jägarköken eftersom de var rätt mycket mer effektiva.

Jag blandade också ut sprit 35 med egenköpt metanol för att slipa sotet och förenkla rengöringen.

Det fungerade i alla fall ner till -35.
 
Inte i det militära. Men jag har använt Trangia utan vintertillsats i -39 grader för att få igång en mc på väg till kristallrallyt.
Tekniken när man inte har vintertillsatsen är att helt elda upp en tändsticka, luta den mot kanten i spritbrännaren så att den funkar som en veke. Vid behov kan flera "vekar" användas.

/John
 
Jag har använt röd sprit när det var så kallt att den blev blå frusen :cool:

Är man osäker men har ett absolut behov av att köket går igång på morgonen så lägger man spritflaskan i sovsäcken.
 
Jag var också på jägarskolan i Kiruna 1990/91 och rödspritkök användes alltid, vi hade en stor tank på området med fri tillgång och två behållare, en lite mindre på typ 3dl och en större på 1L. Minns inte att jag hade problem med köket nån gång i kyla. Lite kuriosa, men spriten räddade mig från motorstopp en gång också under FMÖ Nordanvind då jag skulle köra en sjuk person till ett fältsjukhus utanför Vittangi i en VW-buss. Tempen låg under -30° och bilen började hosta, så jag hällde ner några dl och det hjälpte.
 
Sprit 35 (etanol) användes i jägarköken som användes då. När jag var på jägarskolan i Kiruna så valde de flesta att använda en Trangia-brännare i jägarköken eftersom de var rätt mycket mer effektiva.

Jag blandade också ut sprit 35 med egenköpt metanol för att slipa sotet och förenkla rengöringen.

Det fungerade i alla fall ner till -35.
Jag känner till militärens (egna) brännare, min gissning var att dom skulle fungera bättre i minus grader.
Det är alltså fel eftersom den blev ut bytt mot traniga original.
 
Jag var också på jägarskolan i Kiruna 1990/91 och rödspritkök användes alltid, vi hade en stor tank på området med fri tillgång och två behållare, en lite mindre på typ 3dl och en större på 1L. Minns inte att jag hade problem med köket nån gång i kyla. Lite kuriosa, men spriten räddade mig från motorstopp en gång också under FMÖ Nordanvind då jag skulle köra en sjuk person till ett fältsjukhus utanför Vittangi i en VW-buss. Tempen låg under -30° och bilen började hosta, så jag hällde ner några dl och det hjälpte.
Du hällde rödsprit i bensintanken ?
 
Inte i det militära. Men jag har använt Trangia utan vintertillsats i -39 grader för att få igång en mc på väg till kristallrallyt.
Tekniken när man inte har vintertillsatsen är att helt elda upp en tändsticka, luta den mot kanten i spritbrännaren så att den funkar som en veke. Vid behov kan flera "vekar" användas.

/John
Ok intressant, vad gjorde du med resterna av tändstickan ?
 
Jag har använt röd sprit när det var så kallt att den blev blå frusen :cool:

Är man osäker men har ett absolut behov av att köket går igång på morgonen så lägger man spritflaskan i sovsäcken.
Har du någon uppfattning vad temperaturen var ? Det måste ha varit mer än -40.
Jag antar att man fick vara lite snabb med att med att tända rödspriten innan den blev ned kyld.
 
Mina erfarenheter från den tiden är från K4 Arvidsjaur. Alltid Tsprit, funkade alltid i alla temperaturer. Ett specialtips är att ställa stekpannan under köket, häll i Tsprit och elda, var lite försiktig. Då blir det drag !! :) Provade på diskbänken för ett tag sen.

t2.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.