Röd sprit i minus grader.

Ok intressant, vad gjorde du med resterna av tändstickan ?

Har inte aktivt använt veke, men har tappat tändstickan i brännaren några gånger och när spriten brunnit ut så är det ju bara att hälla ut den, och se till att det inte glöder vidare på något brännbart men vill minnas att det bara varit kallt kol kvar då brännaren går att hålla i med bar hand.

/Patrik
 
Mina erfarenheter från den tiden är från K4 Arvidsjaur. Alltid Tsprit, funkade alltid i alla temperaturer. Ett specialtips är att ställa stekpannan under köket, häll i Tsprit och elda, var lite försiktig. Då blir det drag !! :) Provade på diskbänken för ett tag sen.

Jag ville ju kunna använda mc'n när motorn blivit tinad. :)
 
Jag känner till militärens (egna) brännare, min gissning var att dom skulle fungera bättre i minus grader.
Det är alltså fel eftersom den blev ut bytt mot traniga original.

Jag tror militärens brännare är effektivare, i alla fall de som var i jägarköket (militärens variant av trangia) , minns inte säkert om det är samma brännare som i "snuskburken". Som jag minns det så är det större mittenhål i militärens brännare, vilket borde ge större låga och mer värme (och högre förbrukning av sprit). Tror inte jag har någon militärbrännare hemma så jag kan jämföra.

@odd: ser fram emot dina kommentarer här - du brukar ha bra koll på gamla friluftskök.

Det som är viktigt är att kanalerna på sidan/kanten är rena och fungerar, gäller både trangia och militär-brännare. Annars får man rengöra med nål eller smalt spik. Ett effektivt sätt att täppa igen dem är att sätta lock med gummipackning på varm brännare, då smälter packningen och täpper igen hålen med sämre brännareffekt som resultat, för kvar blir ju bra mittlågan. Måste man släcka brinnande kök innan spriten brunnit ut använder man lämpligen en kastrull att sätta direkt på brännaren

/Patrik
 
Du hällde rödsprit i bensintanken ?

Idag får du 5 procent sprit med 95oktansbensinen från macken och inom kort 10%

Fanns ju även E85 med 76-85% sprit

/Patrik
 
Du hällde rödsprit i bensintanken ?
Man brukar traditionellt hälla sprit i tanken för att förhindra isproppar i bensin, se tex Karburatorsprit. K-sprit och rödsprit är i grunden samma sak bortsett från färg och vissa skillnader i denatureringen. Numer innehåller som sagt bensinen du tankar på macken sprit så det är ett mindre bekymmer i dessa dagar.
 
Mina erfarenheter från den tiden är från K4 Arvidsjaur. Alltid Tsprit, funkade alltid i alla temperaturer. Ett specialtips är att ställa stekpannan under köket, häll i Tsprit och elda, var lite försiktig. Då blir det drag !! :) Provade på diskbänken för ett tag sen.

Visa bilaga 35762
Vet folk som sagt att maten smakade rödsprit flera gånger efter det man spillt en droppe i kastrullen.
Lagade du mat i stekpannan.
 
Jag känner till militärens (egna) brännare, min gissning var att dom skulle fungera bättre i minus grader.
Det är alltså fel eftersom den blev ut bytt mot traniga original.
De som använde Trangia-brännare (speciellt de med vintertillsats) i min pluton kokade i alla fall upp sin mat märkbart snabbare än de som hade kvar armens brännare. Det var 91/92 som jag låg inne.

Trangia-brännaren hade en stor fördel till. De behövde inte poleras efter varje övning. Den välpolerade brännaren som legat i skåpet användes vid visitation. :)
 
Armens sprit 35 smakar så vitt jag vet inte sämre än T-Röd.

Jag har i princip aldrig lyckats blanda in brännar-sprit i det jag ska äta, så jag ska inte uttala mig alltför kategoriskt. Det är nog tur det, eftersom jag sedan jag var under 10 år använt metanol eller metanol/etanol-blandningar. Då är det en god ide att se till att separera flaskorna ordentligt.

Det lilla energitappet du har när du lämnar etanol för en metanol/etanol-blandning är klart värt att slippa soten som ren etanol ger.
 
De som använde Trangia-brännare (speciellt de med vintertillsats) i min pluton kokade i alla fall upp sin mat märkbart snabbare än de som hade kvar armens brännare. Det var 91/92 som jag låg inne.

Trangia-brännaren hade en stor fördel till. De behövde inte poleras efter varje övning. Den välpolerade brännaren som legat i skåpet användes vid visitation. :)
Ha ha självklart så visade man upp den oanvända polerade brännaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.