Röd sprit i minus grader.

Mina erfarenheter: Vid myggfri temperatur, vid -30 och kallare är det en fördel att ha 3 dl flaskan i en ficka. Med den rödspriten man tända brännaren som "vanligt".
Om man blandar i 1/3 metanol sotar inte köket.
Sammanfattningsvis är rödsprit ett bra bränsle vintertid - det finns ingenting som kan krångla med ett rödspritkök.
 
Vi tilldelades Trangiakök under min värnplikt i mitten på 00-talet, funkade väl bra för det mesta, man fick rensa hålen i brännaren ibland, det brann alltid, men aldrig att jag slabbar med det nuförtiden. Ska vara i ett multifuel kök isåfall.

Spritkök har alltså använts långt in mot 2010-talet (och kanske fortfarande) av beväringarna. Jag vet att det finns "jet boil" kit med M-nummer, men dom är ju dyra, beväringar är klåpare.
 
Min erfarenhet av kronans brännare är att de är trögare än Trangias. Det tar längre tid att få upp dem i arbetstemp, men sen går de minst lika bra.
Ibland slocknar de t.o.m. pga att förgasningen inte hunnit kommit igång när det sen kommer en liten vindpust.

Detta har gällt vare sig man kör med snuskburken eller jägarköket, och vad jag vet är det samma brännare i dessa.
 
Det enda krånglet jag haft med rödspritsbrännare är när det är inne i nertyckta moln, rödsprit löser ut vattnet ur omgivningen och effekten går ner, vitertillsats eller annan liten eld under hjälper starkt. Fotogen, bensin och gas har inte det problemet.
 
Vi körde jägarkök och T-röd i lumpen. Vill minnas att det funkade i de flesta temperaturer ner till -25 °C , jag hörde aldrig om någon som lyckades sabba maten med den. Läckte det ut lite i ryggsäcken så luktade allt horribelt, så av den anledningen skulle jag inte rekommendera det.
 
Vi tilldelades Trangiakök under min värnplikt i mitten på 00-talet, funkade väl bra för det mesta, man fick rensa hålen i brännaren ibland, det brann alltid, men aldrig att jag slabbar med det nuförtiden. Ska vara i ett multifuel kök isåfall.

Spritkök har alltså använts långt in mot 2010-talet (och kanske fortfarande) av beväringarna. Jag vet att det finns "jet boil" kit med M-nummer, men dom är ju dyra, beväringar är klåpare.

Den senaste versionen av soldatkök är i princip en trangia mini och en toppmonterad brännare. Det finns lite varianter och skillnader då försvaret helt enkelt lät någon plocka ihop ett kit enligt vad de vilke ha och det blev inte märkesstyrt.
 
Jag har använt sprit35 ner till -33 grader, funkade fint. Kan också intyga att mat som har minsta droppe sprit 35 i sig inte går att äta. Inte ens om man är hungrig i -33grader och måste börja om med att smälta snö för att få mat. Försökte lite grann men det gick inte att tvinga i sig. Som tur var så hade jag en snäll kamrat som delade med sig.
 
Spritkök användes även när jag gjorde lumpen 2006. Det var för övrigt det sista året med värnplikt i den klassiska bemärkelsen (om jag inte minns fel). Vi hade det s.k. jägarköket (men jag misstänker att fler kök har kallats så), en ganska dålig variant på trangias system. Brännaren var som flera nämnt inte trangias egen.

Numer verkar vissa förband ha gått över till ett personligt gaskök med en specialbyggd Crux Lite med inbyggd piezo, men hur vanligt det är vet jag inte.

Rödsprit "funkade" "bra" även när temperaturen sniffade ner mot -40. Då fick vi ut ren t-sprit, normalt sett var den utblandad med litet vatten av befälen.
Den lilla plunta-liknande flaskan fick man ha innanför kläderna så att den höll värmen någorlunda. Likaså brännaren. Den litet större dunken fick ligga i ryggsäcken.
Det gällde att ha tålamod vid snösmältningen, om man säger så.

Personligen tycker jag inte att rödsprit smakar så hemskt att en droppe skulle förstöra maten.
 
Spritkök användes även när jag gjorde lumpen 2006. Det var för övrigt det sista året med värnplikt i den klassiska bemärkelsen (om jag inte minns fel). Vi hade det s.k. jägarköket (men jag misstänker att fler kök har kallats så), en ganska dålig variant på trangias system. Brännaren var som flera nämnt inte trangias egen.

Numer verkar vissa förband ha gått över till ett personligt gaskök med en specialbyggd Crux Lite med inbyggd piezo, men hur vanligt det är vet jag inte.

Rödsprit "funkade" "bra" även när temperaturen sniffade ner mot -40. Då fick vi ut ren t-sprit, normalt sett var den utblandad med litet vatten av befälen.
Den lilla plunta-liknande flaskan fick man ha innanför kläderna så att den höll värmen någorlunda. Likaså brännaren. Den litet större dunken fick ligga i ryggsäcken.
Det gällde att ha tålamod vid snösmältningen, om man säger så.

Personligen tycker jag inte att rödsprit smakar så hemskt att en droppe skulle förstöra maten.
Spritkök så sent som 2006, det hade jag inte kunnat gissa.
 
Sprit funkar nästan alltid... sen att det tar lång tid är en annan sak.
Måste säga att jag blir förvånad över hur många som ändå har lyckats få sprit i maten... Har varit ute med otaliga scoutgrupper genom åren, allt från 8-åringar till vuxna, aldrig haft det problemet.
Dock kan jag tänka mig att det smakar illa.
/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.