Röd sprit i minus grader.

En skillnad mellan försvarets spritbrännare och Trangias är storleken på "tanken". FM:s modell brinner längre men har mer metall som ska värmas, så en vintertillsats gör nytta. Också bra att ha brännaren och en mindre spritflaska i fickorna så att man häller kroppsvarm sprit i en kroppsvarm brännare. Underlättar ju även med Trangia.

Annars är brännarna rätt lika, vill minnas att Trangias sparlågering funkade utan problem.

//J

De som använde Trangia-brännare (speciellt de med vintertillsats) i min pluton kokade i alla fall upp sin mat märkbart snabbare än de som hade kvar armens brännare. Det var 91/92 som jag låg inne.

Trangia-brännaren hade en stor fördel till. De behövde inte poleras efter varje övning. Den välpolerade brännaren som legat i skåpet användes vid visitation. :)

Jag gissar att jag var en av dem som kokade upp maten snabbare. Låg också inne 91-92 och hade vad jag minns inga problem med att få spriten att brinna trots temperaturer under -30. Däremot har jag ju upptäckt senare att andra bränslen är ännu snabbare.
@Malmstroem: KB?
/Oestling

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.