Sprit i kyla vad är problemet

Lite krast vad är grunden till att sprit funkar dåligt i kyla?
Sprit ligger lägre i energivärde ja men ta mer sprit då?
Sprit behöver energi till förgasning ja men värm spriten då?
 
Det går åt mycket energi till att smälta snö. Blir mera vatten per liter bensin eller fotogen eller gasol än per liter sprit.

Spritbrännare är enkla att handha och det kan vara en stor fördel i sträng kyla.

Thure
 
Hejsan,

Min gissning har alltid varit att när folk säger att sprit fungerar dåligt i kyla så talar man om spritbrännare av klassisk Trangia-typ. Och problemet med den typen av brännare är att effekten är låg vilket medför att det tar mycket lång tid att smälta all snö man behöver.

Om man däremot använder sprit i ett multi-fuel kök av förgasartyp borde det fungera mycket bättre. Men även då är både kemiskt ren bensin eller fotogen ett bättre val. Renare förbränning och gissningsvis högre effekt.

/ Stefan
 
Om vi spetsar till frågan - är det egentligen någon fråga på hur sprit i brännare fungerar i +20 versus minus 10?
Den har väl samma energiinnehåll oavsett temp. Men det åtgår mer energi att smälta snö än att värma redan smält vatten (fysik: specifika smältvärmet som måste övervinnas) och därmed så blir det tydligare på vintern.
Syresättningen borde, pratiskt sett, vara likvärdig oavsett temp.

Eller har en klassisk trangia koppspritbrännare verkligen sämre förmåga att förmedla värme till kastrullen på vintern?
Sen kan ju den som lagar mat vara mer otålig i kylan men det är ju inte bränsle eller brännarens fel :)

Dock kan man notera att trangias klasiska brännare har mindre hål i kantringen än en brännare i FM klassiska jägarkök och det vill jag minnas är för att öka effekten (och givetvis även bränselåtgången) men det borde man ju ha glädje av även sommartid med kortare koktid.


/Patrik
 
Brännaren i FM jägarkök som fanns på tidigt 90-tal var ingen höjdare. Trangias variant är betydligt bättre, speciellt med vintertillsatsen. Egentligen är enda "problemet" låg effekt. Ska du smälta snö tar det lång tid med sprit. Med frystorkat och korta matraster fick de som använde jägarbrännaren ofta äta kall mat. Det tar tid att smälta snö, och det enda som gör frystorkat uppblött i kallt vatten ätbart är att alternativet att vara utan mat är sämre.

Det är länge sedan jag slutade med sprit, i alla fall för att elda med. Tack vare betydligt högre effekt på fotogenkök (eller multibränsle) så går det betydligt fortare att få maten varm.

På sommaren kör jag med gas, på vintern med fotogen (eventuellt bensin). Det fungerar bäst för mig.
 
Hm Hasse,
jag skulle vara väldigt restriktiv med att hälla denaturerad sprit i något som är avsett att ha eller
bereda mat i / med - eller att äta med. Smaken av denatureringsmedlen, t.ex. metyletylketon,
eller bitrex, är så innihelvete svår att få bort från ytorna sedan - det smakar f-n i evigheter efteråt.
Jag ska vara riktigt illa ute om jag offrar stekpannan som spritbrännare! Likadant är det med den
av Trangia AB hävdade åsikten att man kan använda deras aluminiumtallrik som underlag till köket,
eller ännu värre: multidiscen - med alla sina små hål, det slutar ofelbart med att man får T-röd eller
Tenol på den - klart obra!!!
/Odd
 
Ja misstänkte att det skulle kritiseras... Ett gammalt trick från det militära, vi använde det ofta hela vintern. Det måste ju brinna bort ordentligt sen. Men då fanns det ju oftast gott om Tsprit i bandvagnen, så man behövde inte snåla.
 
Sommartid så körde vi en skvätt tsprit i vattenhinken som tog bort den råa luften på morgonen när man inte eldat i kamminen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
pelka kyla o gas? Kök och brännare 7
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.