sprit på flyget?

bensin på flyget?

undrar hur det är att flyga med bensin?
får man ha med bensin i en metallfalska på flyget, eller sprängs den?
att det går att få sig sprit på planet är ju ingen hemlighet...men när jag var på irland gjorde jag valet att inte ha med mig sprit (till köket, då, alltså) , och då tillbringade jag en dag i tipperary innan jag hittade "methylated spirits" - tsprit på engelska, dyrt och i en drugstore/pharmacy...
men frågan var ju egentligen:
hur tar man med sig bensin på planet (till köket, för den går väl inte att köpa taxfree?)
vad köper ni annars för bränsle till ett optimus nova när ni är i tex. skottland? billig whiskey?
/johan
[Ändrat av hedencrona 2002-10-22 kl 17:56]
 
Skulle föreslå att du inte tar med dig bensin på planet! Gör du detta bryter du mot några ganska vettiga säkerhetsregler. Tänk om det börjar läcka? liten gnista så får kabinpersonalen mycket att göra helt plötsligt... (och om du har det incheckat så är det ännu värre...) Förstår inte din fråga riktigt. Bensin, d e ju bara att köpa på macken? Eller vill du ha specialbensin till ditt kök? Köp det på samma ställe som du skulle köpa det här hemma, friluftsaffärer etc. Kanske kostar mer men det är bättre det än att riskera en olycka tycker jag.

mvh/samme
 
De regler som gäller på flyg är att brandfarliga vätskor ej får tas med. Brandfarliga vätskor definieras som en vätska med en flampunkt under +60 grader C. Flampunkt definieras som den temperatur då vätskan avger brandfarliga gaser. Bensins flampunkt är -30 - -40 beroende på tillverkare, diesel har +40, fotogen ligger på något liknande som diesel. Etanollösningar med en etanolhalt över 70% (tex T-röd)definieras även den som brandfarlig, faktiskt som mycket brandfarlig, dvs flampunkten är under +23 grader. Så inga av dessa får tas med på flyget... Hur det är med whiskeyn vet jag inte

/Martin
[Ändrat av plast 2002-10-23 kl 08:22]
 
plast; sa:
De regler som gäller på flyg är att brandfarliga vätskor ej får tas med. Brandfarliga vätskor definieras som en vätska med en flampunkt under +60 grader C. Flampunkt definieras som den temperatur då vätskan avger brandfarliga gaser. Bensins flampunkt är -30 - -40 beroende på tillverkare, diesel har +40, fotogen ligger på något liknande som diesel. Etanollösningar med en etanolhalt över 70% (tex T-röd)definieras även den som brandfarlig, faktiskt som mycket brandfarlig, dvs flampunkten är under +23 grader. Så inga av dessa får tas med på flyget... Hur det är med whiskeyn vet jag inte

/Martin
[Ändrat av plast 2002-10-23 kl 08:22]
Det var intressant att läsa och ser vederhäftigt ut för mina ögon. Rent praktiskt kan jag upplysa om att undertecknad vid ett flertal tillfällen flugit med "ren" etylalkohol i såväl kabin som i lastrum. Så det är nog inte så väl etablerat hos säkerhetspersonalen som vid varje tillfälle genomlyst mitt bagage. Fast de kanske skulle reagerat om de öppnat och inte bara tittat på skärmen.
Ett tips förresten är att jag i Nice köpte 90%-ig sprit på apoteket ("pharmacie") för att göra likör på. Jag fick betala hela 4 euro och 12 cent för en liter. Tanken har föresvävat mig att använda det som bränsle i Trangiat men sedan vaknade svensken i mig och påtalade det vansinniga i det när man kan göra dryckjom av det.
Det där med att ta med det på flyg får jag väl kanske revidera förstås.

Mvh Harald Eriksson
 
ren bensin

anledningen till att jag frågar är att optimus inte rekommenderar vanlig bensin till novat, eftersom det finns för mycket tillsatser i den. diesel däremot är ok, förklara det om ni kan?
så om man vill ha bra bensin som inte slaggar igen köket och bara ska va ute i en vecka tänkte jag att man kunde ta med sig bensin, annars är frågan vilket är det bästa man köper i tex. skottland annars?
/j
 
Tycker det är lite larviga regler att man inte får ta med t.ex. rödsprit som handbagage när det är ok
att ta med vanlig dryckessprit. Tror inte att risken för att rödspriten eller metanolen i bränsleflaskan tar eld är större än att den 70% romen man köpt på turistresan tar eld........
 
sprit

ponera:
150 peroner med varsin tvålitersdunk rödsprit
1 st rökare (ganska troligt att en sån finns med bland de 150)
1 st läckande dunk

jag förstår DOM säkerhetsabestämmelserna
/johan
 
Re: ren bensin

hedencrona; sa:
anledningen till att jag frågar är att optimus inte rekommenderar vanlig bensin till novat, eftersom det finns för mycket tillsatser i den.

Optimus rekommenderar visserligen att man inte kör köket på bilbensin, men det går bra. Använde blyfri bensin i två veckor i Spanien bl.a. Sotar lite men det är ingen större fara.
Tycker det är bättre att bryta mot Optimus rekommendation än att åsidosätta flygsäkerheten.

...Johan...
 
rensa?

hur pass mycket sotade det?
räckte det med rensnålen, eller monterade du isär köket för att rengöra det?
du var aldrig rädd för avgaserna, eller märkte nåt av dom?
/Johan
 
Re: sprit

hedencrona; sa:
ponera:
150 peroner med varsin tvålitersdunk rödsprit
1 st rökare (ganska troligt att en sån finns med bland de 150)
1 st läckande dunk

jag förstår DOM säkerhetsabestämmelserna
/johan

Jo....självklart är det vettigt att ha de bestämelserna, även om rökning inte är så stor fara när det gäller rödsprit (så brandfarligt är
det inte, och rökning är inte tillåten på så måga flyg nu för tiden)

Det lustiga är ju att man tillåter brandfarliga vätskor i form av dryckessprit och t.o.m. säljer och serverar det.

Undrar om det är ok att ta med metanol till spritköket om man häller upp den på en tom absolutflaska............
 
färgaffärer

Det borde väl gå att få tag på bensin i färgaffärer även i utlandet, det finns ju överallt i sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.