t-sprit på vintern

Har funderat på om jag måste investera i en multifuel till mitt triangakök inför vinterturen. Har en gasol redan. Vi skall åka på stugtur och matlagningen skall enbart göras mellan stugorna, förhoppningsvis i en solig sluttning i april, termos är lite tråkigt tycker jag och riktig varm mat är bättre energi. Alternativet kan då vara att plocka ram den gamla hederliga t-spritsbrännaren, back to basic alltså. det tar lite längre tid kanske men har man fickljummen sprit i en varm brännare så borde det funka.

Någon som har erfarenhet?
 
Hbbb; sa:
Har funderat på om jag måste investera i en multifuel till mitt triangakök inför vinterturen. Har en gasol redan. Vi skall åka på stugtur och matlagningen skall enbart göras mellan stugorna, förhoppningsvis i en solig sluttning i april, termos är lite tråkigt tycker jag och riktig varm mat är bättre energi. Alternativet kan då vara att plocka ram den gamla hederliga t-spritsbrännaren, back to basic alltså. det tar lite längre tid kanske men har man fickljummen sprit i en varm brännare så borde det funka.

Någon som har erfarenhet?

Fickljummen sprit funkar i betydligt skarpare lägen än en solig aprildag på fjället ;).

Min erfa är att spritkök funkar hyfsat ner till ca 25-30 minus, sedan kan det bli kärvare (läs ta längre tid om man måste smälta snö). Men eftersom du kan ta vätska med dig från stugplatsen så behöver du inte smälta så mycket snö och då borde det funka finfint :).

//J
 
Hej!

Instämmer i Johans svar.

Eventuellt kan du överväga att införskaffa en vintertillsats (finns sådana nu förtiden?). Har inte själv kört utan men om du använder fickljumen sprit kanske det funkar ändeå.

Jag använde en Trangia med vintertillsats till spritbrännaren i slutet på 90-talet vid skidturer i fjällen. Mina erfarenheter är att den var enkel att använda samt fungerade ner till åtminstone -25 till -30°C. Det som var lite bökigt var att fylla på T-sprit i tillsatsen utan att spilla. En extra liten flaska med pip underlättar.

Mvh
Rickard
 
ricke; sa:
Hej!

Instämmer i Johans svar.

Eventuellt kan du överväga att införskaffa en vintertillsats (finns sådana nu förtiden?).


Hur ser vintertillsatsen ut? Är det en en typ av isolering runt brännaren kanske man kan tilverka en själv?

Skönt att höra att gammal teknik funkar. Pengarna rullar ändå :)
 
Hbbb; sa:
ricke; sa:
Hej!

Instämmer i Johans svar.

Eventuellt kan du överväga att införskaffa en vintertillsats (finns sådana nu förtiden?).


Hur ser vintertillsatsen ut? Är det en en typ av isolering runt brännaren kanske man kan tilverka en själv?

Skönt att höra att gammal teknik funkar. Pengarna rullar ändå :)

Jag glömde ett tips i mitt inlägg - ta gärna brännaren i fickan också så behöver du ingen vintertillsats.

En fickvarm brännare som fylls med fickvarm sprit går igång snabbt och brinner bra även i låga temperaturer. Om du har två brännare i fickan, kan du dessutom snabbt fortsätta matlagningen om spriten tar slut i den första.

//J
 
Ett kort tillägg.
Jag tycker inte att aluminium-”plattan” som är avsedd för att ställa köket på är tillräckligt bra, efter ett tag börjar köket sjunka/luta pga snösmältningen under den. Bättre tycker jag är att använda/komplettera med en något större plywoodskiva eller tillräckligt värmetåligt liggunderlag.
Mvh/R
 
ricke; sa:
Ett kort tillägg.
Jag tycker inte att aluminium-”plattan” som är avsedd för att ställa köket på är tillräckligt bra, efter ett tag börjar köket sjunka/luta pga snösmältningen under den. Bättre tycker jag är att använda/komplettera med en något större plywoodskiva eller tillräckligt värmetåligt liggunderlag.
Mvh/R

Håller med, aluminium leder ju värme. En grovt sågad plywood kvadrat gör det inte, och kostar dessutom näst intill intet.
 
Hbbb; sa:
Har funderat på om jag måste investera i en multifuel till mitt triangakök inför vinterturen. Har en gasol redan. Vi skall åka på stugtur och matlagningen skall enbart göras mellan stugorna, förhoppningsvis i en solig sluttning i april, termos är lite tråkigt tycker jag och riktig varm mat är bättre energi. Alternativet kan då vara att plocka ram den gamla hederliga t-spritsbrännaren, back to basic alltså. det tar lite längre tid kanske men har man fickljummen sprit i en varm brännare så borde det funka.

Någon som har erfarenhet?

Gasol funker vel også om det icke er for kallt.
Med gasoltilsats orginalt fra Trangia funker det med gosolburken upp-ner, og da håller det i enda kallere klimat. Testa lite, og ha med en fickvarmare (eller heatpad)så håller du burken varm nog.
dsk
 
dsk; sa:
Med gasoltilsats orginalt fra Trangia funker det med gosolburken upp-ner

Varning! Med lite otur kan detta leda till mycket ojämn gastillförsel med stora lågor som slår ut från köket. Man ska veta vad man gör om man nyttjar vätskefasen.

Gällande T-sprittrangia vintertid så är jag själv skeptisk efter långa väntetider. Är allt frid och fröjd och du har bra väder och bra vindskydd så fungerar det säkert kanon. Lite vind och kallt samtidigt så kommer du knappast ens med vintertillsatsen att få maten varm om du inte går i snöbivack och lagar mat där. Jag har haft -30 i Sarek i början av april samtidigt som jag också haft +20 i Ritsem tre veckor senare (annat år).

Du nämnde dessutom inte var i fjällen du skulle?
 
Abisko

Skall till Abisko under påsken. Får dubbla med en termos utifall att.

Plyfaskiva får jag kanske såga till, enkel funkis lösning. Det gillar jag
 
Marinplywood

Jag hörde någon gång att man ska köpa ”marinplywood” för att det har ett vattenfast lim till skillnad mot ”vanlig” plywood.

Jag använder bara kök utomhus på sommaren, så jag har själv ingen erfarenhet av vintermatlagning och att skära snö med plywoodskiva.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.