Kostnadsjämförelse sprit vs gas

Hej!
Är det någon som har uppgifter på skillnaden i pris att använda T-röd i sitt trangiakök jämfört med en gasbrännare?

Vi funderar på att investera i gasbrännare till scoutkåren, men där är ju driftskostnaden en viktig parameter vid sidan av enkelhet, snabbhet, säkerhet etc där gasen oftast redan är överlägsen.

/Stefan
 
Energivärdet är ungefär hälften i etanol mot gas i vikt räknat.

I trangia 27 går det åt ca 7 gram gasol eller ca 12-13 gram T-röd per 0.5 liter uppkokad vatten.

Prismässigt beror på var man köper gasolen

campinggasol biltema 17-613 kostar 39:90 numera för 230 gram - motsvarar ca 0.6 liter etanol energimässigt

campinggasol biltema 17-614 kostar 59:90 för 450 gram - motsvarar ca 1.2 liter etanol energimässigt

en flaska röd etanol biltema 36-951 1 liter kostar 34:90 och innehållet väger ca 0.8 kg
dunk 36-954 4 liter kostar 99:90.

gasen på biltema har blivit ganska dyr mot vad den kostade för några år sedan... har för mig att en 230gr flaska låg på 24:- för säg 2-3 år sedan.

Om man jämför med enliterflaska röd etanol och en 450 gr gasbehållare så är gasolen ca 1.5 ggr dyrare än T-spriten för samma energimängd med ovanstående priser, men då man har med gas bättre kontroll över eldandet (dvs. eldar inte och dra på mer än nödvändigt) så skulle jag tro att det går ganska jämt upp i längden. med diciplinerad eldande så blir det inte speciellt mycket gasolåtgång per dag eller helg.

Köper du gas på mack (primus powergas) så är det dubbla kostnaden ungefär
 
En eloge till dig som orkat räkna ut allting!;)
Consensus är att det är inga stora pengar det är fråga om i alla fall. Sparar på annat istället.

God tur!
 
Bekvämligheten med gas är värd priset! Räknar man sedan in kostnaden för aktiviteten där köket används så är prisskillnaden förmodligen rätt betydelselös, om nu inte aktiviteten är vandring ett stycke från egna ytterdörren.
 
Tack för den grymma beräkningen!

I ditt resonemang har du dessutom inte med att doseringen i brännaren ofta är såpass tilltagen att man eldar för kråkorna en stund på slutet för att tömma brännaren. Det minskar skillnaden ytterligare.

/Stefan
 
Det finns ingen praktisk anledning att tömma Trangias spritbrännare på överbliven T-sprit. Däremot ska man ALLTID vara noga med att brännaren är sval innan man skruvar på locket. I vår brännare sitter samma (täta) packning som vid inköpet 1994. Har eldat med Tenol, Biltemas T-sprit och någon annan sort jag glömt namnet på.
Brännaren förvaras åtskiljt från övriga köksprylar.

Använder du däremot Pepsi stove eller motsvarande är man ju såklart i ett annat läge.

Ha de gott,


EDIT: Personligen tycker jag att gas vinner i de flesta lägen men har inte riktigt lyckats släppa T-dojjan ändå...
 
förbrukningen 11-13 gram T-sprit per 0.5l uppkok är gjort på raskast möjliga sätt

dvs. fyll upp (väg med locket/kvävringen på), tänd på - gryta på så fort det går - vänta på kok tills precis genomgående bubblor i vattnet, av med gryta, kväv med samma lock som vägdes innan - väg vad som är kvar av spriten i brännaren. Mindre spritförbrukning än så går det knappast att få till på 0.5 l uppkok.

bränner man ur brännare efter varje tillfälle för att man fyller mer än vad som behövs för uppvärmningen så ökar givetvis bränsleförbrukningen .
 
Dubbla bränslemängden mot normalt när du skall smälta snö för vatten, annars är nog hur bra vindskyddet fungerar vid blåst som är den största variabeln på hur mycket extra soppa det går åt.

Trangia har bland de robustaste vindskydd man kan hitta i köksväg men helt okänslig är den inte heller. Har provat framför en ganska stark fläkt med bra vindragdrag från kökets fotända till en bit över grytan och då kan förbrukningen gå från 7 till 10 gram gasol för 0.5 liter vattenuppkok.

Med campingasol får man välja rätt sorts tuber med hög propanandel (tex. biltema 17-602) eller värma tuben försiktigt (ej över rumstemeperatur) om man skall elda i minusgrader.
 
Värt att tänka på är ju att det behövs en gastub till varje kök. Tidigare kanske ni hade en spritflaska som alla delade på? Blir lite mer att släpa på ibland.

Har man otur får man kanske en massa gastuber med bara 1/3 gas kvar i. Vill man ha med dessa tuber på nästa läger? De går ju inte "hälla över" så det blir fulla gastuber.
Jag väger och skriver på mina tuber hur mycket gas som är kvar i dem. Vissa får följa med på dagsutflykter.

Jag kör själv med ett Trangia med gas viket är ett underbart kök sommartid. Men snål som jag är känns det lite tråkigt att det står ett helt gäng med halvtomma gastuber i förrådet. Men ibland får jag tillfälle att kör slut på dem med gaslyktan på någon grillfest.

Funderar lite på multibränsle till mitt Trangia och köra på fotogen. Gaslyktan byts mot en fotogenlykta.
 
Om det blir så kan man ju ha dom halvfulla med extremt dålig gasavgång i kyla till sommaren.

Jag tömmer dock mina tuber även på vintern när jag är ute med vissa uppvärmingsmetoder
 
Det jag menade var att om säg alla 10 kök får varsin ny tub och kör slut på 2/3 av gasen så det bara finns 1/3 gas kvar i tuberna. Till nästa tur måste varje kök ha med sig två tuber för att inte få slut på gas. Alltså behövs det 20 tuber i packningen.

Så det jag vill säga är att det är svårt att hålla koll på hur mycket gas man har kvar och att det kan ta onödigt stor plats i packningen om man vill köra slut på slattarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.