Sprit, gas eller primus for nybegynnere?

Hei

Min sønn fikk sin første "primus" ett optimus 8R (Egentlig en Russisk kopi)
Soviet%208R%20pic.%2003.jpg

da han var 9 år.
Nå er han straks 13 og på tur med skolen. Han har med seg gas og et Coleman Fyrestorm
Canister%20Mode.jpg

Denne er han glad i, og fortrolig med.

Skolen ville kun anbefale stormkjøkken med spritbrenner, og var meget skeptisk til annet, det kunne jo være farlig.
Han fikk lov etter at jeg hadde en samtale med skolens inspektør.

Er det jeg so er på ville veier?
Hvordan skal vi lære opp våre barn?

dsk
 
Intressant fråga

Tycker att du gör rätt som lär upp din son att sköta ett tryckkök. Men han bör lära sig att hantera spritkök också det tycker jag hör mer till allmänbildningen.

Jag har ännu inte börjat låna ut fotogenkök till mina barn de äldsta har precis fyllt 13 och 15. När de är ute med scouterna så använder de scoutkårens Trangia spritkök.

Thure
 
Tilltro

När jag som VU fick ett bensinkök ville någon förnumsig ledare att jag skulle använda ett spritkök. Far talade vänligt med ledaren och jag fick behålla mitt bensinkök.
Men barn är lika olika som vuxna....
en del barn klarar inte ens av spritkök....liksom en del s k vuxna inte klarar av sig själva..... anpassning är viktigt.
 
Nja...

Jag anser ju att ex.v Trangia är mer kuriosa, lite som vet. bilar och annat som kanske intresserar de som har ett specialintresse, nåt utöver själva utövandet. Ska dagens barn börja med Vic 64 och avancera via Amiga 500 innnan de får ge sig ut på stora vida webben?

Stofiler som så gärna vill leva på gamla meriter...och glömmer att de själva började med det mest "avancerade" som fanns att tillgå då.


valdemar
 
Att införskaffa nåt annat än spritkök till organiserad ungdomsverksamhet på en större skala är enligt mig slöseri med pengar och tid. Att hålla friluftsmaterial som används av ovana och hårdhänta barnahänder fungerande kräver en inte försumbar arbetsinsats. Eftersom det är begränsat med vuxna som är beredda på att jobba ideelt i ungdomsversamhet är det bättre att lägga energin på att skapa ett bra program och entusiasmera barnen än att stå och reparera bensin/gaskök. Jag har aldrig varit med om ett barn som slutat pga spritkök. Tvärtom tror jag att enkelheten i spritkök gör att man som ledare kan ha barnen till att jobba mer självständigt med matlagningen. Med ett bensinkök finns risken att det hela tiden står en ledare bakom axeln och övervakar, vilket tar bort barnets känsla av att klara sig själv. Det är djupare värden än kökstyp som avgör om man fastnar för friluftslivet. Hur många vandrar i fjällen för att få använda det nya gasköket?

Sen tycker jag det verkar okunnigt att förbjuda barnen att använda egna kök om de har tillgång till såna. Det ger ju en extra krydda att använda sin egen utrustning. För privat bruk kör jag oftast bensinkök.
 
Snack.

Det är väl inte avsevärt mycket meckigare eller farligare med ett bensinkök än ett spritkök, och definitivt inte med ett gaskök. Och skippa spetsfundigheter, övertolkningar och hårklyverier. Det är förmodligen inte ens billigare heller. Avancera eller släpp fram ungdomarna...


valdemar
 
Det är väl inte avsevärt mycket meckigare eller farligare med ett bensinkök än ett spritkök, och definitivt inte med ett gaskök. Och skippa spetsfundigheter, övertolkningar och hårklyverier. Det är förmodligen inte ens billigare heller. Avancera eller släpp fram ungdomarna...


valdemar

Jag försöker inte komma med "spetsfundigheter, övertolkningar och hårklyverier" och beklagar att du tog illa vid dig. Jag förklarar bara hur det fungerar i praktiken. (Jag har erfarenhet av både bensin- och spritkök i nybörjargrupper.) Du är mer än välkommen att själv engagera dig som ungdomsledare. Det behövs mer folk som orkar att satsa och engagera sig. Jag vågar påstå att även du efter 15 år kommer att uppnå en djupare insikt om vad som fungerar i praktiken och vad som är viktigt för versamheten (köksval är inte högst på viktighetslistan).

Kanske ska nämna att vi oftast lagar mat över öppen eld. Dels för att det blir lättare att bära, dels pga känslan och dels för att fler automatiskt blir delaktiga i matlagningen.
 
"En gyllene medelväg"

Ett sett att blidka scouter/skola osv med Trangia utan att förlora säkerhet, effekt och till en viss del kostnad kan vara att använda gasbrännaren som finns till trangiamodellerna.
Har bara positiva erfarenheter om man jämför med spritbrännaren. detta även när det gäller barn.
Att sen gasen är ett i sammanhanget säkrare bränsle gör ju inte saken sämre.
Den eventuella risk som finns med en läckande slang, skitigt munstycke och övriga tänkbara nackdelar som finns runt denna gasbrännare är ändå mindre än de faror som finns med spriten.

Så kör med gas om du kan.

MVH
Mamsen
 
Jag förstår inte argumentet att spritköket skulle vara farligare än andra kök i samband med barn. Det finns ETT tillfälle ett spritkök kan vara farligt och det är vid återfyllnad av varm brännare. Som ledare löser du det enkelt genom:
1. Flaskor med säkerhetskorkar
2. och/eller genom att själv ha hand om flaskan och instruera barnen att ta med brännare till dig när de ska fylla den.
Om man arbetar på det viset så har jag aldrig varit med om eller hört talas om den minsta incident på 15 år som ungdomsledare.

Min anledning till att välja spritbrännare till organiserad barnverksamhet är att det inte finns någon annan brännare som har en lika robust och underhållsfri konstruktion. En sak mindre att ha koll på som vuxen helt enkelt.

Som jag skrev innan har jag inget emot om barnen har med andra kök hemifrån. Tvärtom. Men då är det föräldrarna som ser till att det fungerar och får ta hand om det när strejkar. (Jodå, jag har varit med om strejkande gaskök vid ett par tillfällen)
 
När jag var 12 år och var ute med polarna och fiskade så hade jag med mig mitt egna spritkök. Hade med mig två brännare för att aldrig, aldrig frestas att återfylla en varm brännare.

Har sett de som har misslyckats med både spritkök och bensinkök. Gaskök däremot verkar mycket säkra även för barn att hantera.
 
Gaskök

Hejsan!

Jag är också scoutledare och anser att gasbrännare till trangiakök är ett utmärkt alternativ till att laga mat över öppen eld! Dels har jag i alla fall inte sett ett gaskök krångla ännu (har kanske haft tur) och dels så går matlagningen både snabbare och enklare för nybörjare, pga det är enkelt att reglera låga etc.

Men det finns nog inget som slår matlagning över öppen eld:)

Men jag anser som dem flesta andra här att om barnen vill ha med ett eget kök är dem mer än gärna välkomna att göra så!

MVH Simon
 
Takk for alle svarene. Jeg forstår hvorfor man önsker opplæring på en enkel type kök for "scouter/skola". Jeg oppfatter også det som OK at man anvender annet eget utstyr om barna allerede kan å bruke det.

Bål er ofte et dårlig alternativ da det ikke er tillatt a brenne bål i Norge mellom 15. april og 15. september.
Jeg er ikke 100% enig i denne lovstiftningen, men når det gjelder opplæring av barn så bör vi fölge loven. Loven har kommet fordi ikke alle forstår når og hvor det er farlig med bål når det er tört ute.

Når det kommer til risiko ved bruk av ulike typer kök kan vi nok ha ulike erfaringer, Noen klarer ikke noe som helst, andre har aldri problemer. Jeg tror at kunnskap, vurderingsevne, og fingerferdighet er det viktigste (80%?) og utstyret er kun årsak til et fåtall av ulykkene.
Likevel vil jeg nok rangere spritkök type trangia (som har en stødig plassering av spritkoppen) som meget sikkert, gas og fotogen og bensin som mer komplisert å betjene, dermed også mer utsatt for svikt i utsyret. (oftest p.g.a. feil bruk/vedlikehold)

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.