T-sprit utomlands

Hej,

Jag tar flyget till Irland om ett par veckor, med campinggrejor i bagaget.
Vet någon hur och var jag får tag på lämpligt bränsle till Trangia-köket, och vad det heter på Engelska ?
Man får ju inte ta med T-sprit på flyget ...

mvh
Ragnar
 
Ethanol

Hej Ragnar,

Jag kan inte hjälpa dig med affär eller produkt, bara tipsa om att leta reda på en affär och kolla innehållsförtekningen på flaskorna.

T-röd innehåller Etanol (Eng. Ethanol eller Ethyl alcohol).
Även en blandning av Metanol* (träsprit) och Etanol funkar (*Eng. Methanol eller Methyl alcohol). Jag tror dock inte ren Metanol funkar så bra (?).

Det kanske kommer någon kemist och har några visa ord på detta ämne.

Lycka till på Irland!
Niklas
 
"Methylated Spirits", "Meths", "Denaturated alcohol".
Eller allra enklast: "fuel for my Trangia" ;)

Men jag vet faktiskt inte om det är lika vanligt att man hittar det på alla mackar och snabbköp, som Sverige.
 
Ok.

Tack för svar, Niklas och Martin.
Jag får höra mej för på bensinstationer och ev på butiker som säljer friluftsutrustning.

Mvh
Ragnar
 
Färghandel

Det är inte ofta jag är utomlands så jag har lite dålig koll, men jag gissar att en färghandel är ett alternativ. T-röd och motsvarande medel är utmärkta rengöringsmedel för fönster och div andra saker, därför gissar jag att det finns bland lacknafta, thinner och andra lösningsmedel i en färghandel, i länder där spritkök inte är så vanliga som i Sverige.

Per
 
Tack Mathias och Per,

Jag tittade också in på Irändska siten Outsider, där jag fick rådet att uppsöka butiker där man säljer just campingutrustning (outdoor equipment).
Så jag tror nog att det löser sig nu.
mvh
Ragnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.