Bränsletabell - hur kallt kan det vara?

Märkte häromdagen att det var vissa problem att få fotogenet att ta sig i minusgrader när jag skulle förvärma köket. Antar att flampunkten var passerad. Kan någon komma på en bra tabell som man kan ha där respektive bränsle och lägsta brukstemperatur är?
 
Det låter snarare som för liten/kort förvärmning. Ändamålet är ju att fotogenen skall förgasas. Så åtgärden torde bli mera rödsprit före.
Bensin duger som egen förvärmare och funkar bra vid låga temperaturer.

Go tur
 
Ben_Rangell; sa:
Märkte häromdagen att det var vissa problem att få fotogenet att ta sig i minusgrader när jag skulle förvärma köket. Antar att flampunkten var passerad. Kan någon komma på en bra tabell som man kan ha där respektive bränsle och lägsta brukstemperatur är?

Fotogen har en flampunkt på ca 35 grader celsius. Bensin någonstans mellan 0 grader och minus 20 grader. Det borde alltså gå lite snabbare att sätta eld på bensin än fotogen vid förvärmningen (jag antar att du menade att du förvärmde genom att antända fotogen i en veke/motsvarande). Själv använder jag t-sprit för förvärmningen...

Eftersom bränslet hettas upp och förångas innan det antänds, så är nog lägsta brukstemperatur mer beroende av kökets konstruktion än av bränslets egenskaper i sig, förutsatt att förvärmningen blev tillräcklig.

//J
 
Ja som redan sagts är förvärmningen viktig framförallt när det är kallt. Har använt mitt fotogen kök i -35 utan problem. Det tar lite längre tid att få fjutt på det bara.

/mattias
 
Jag menade vid förvärmningen. (Har åter igen varit otydlig). Har tidigare varit runt nollan och har inte då haft problem med att tända fotogen. Nu fick jag förvärma genom att ha en tändsticka som veke på var sida i behållaren innan det tog sig.

Nu efterlyser jag en tabell. Kan man göra en sådan? Vid vilken temperatur är respektive bränsle förkastligt? Eller fungerar det mesta för det mesta?
Hur påverkar altituden bränsleval?
 
Fotogenkökstillverkarna har i alla bruksanvisningar jag läst, förordat rödsprit som förvärmnings medel. Vintertid ute två doser!
I bensin har du både bränslet och förvärmningsmaterialet i tanken.
Gas är risigt under +6C.
Disel kräver lite mer förvärmning än fotogen.
Rödsprit tänder ner till -40. Har inte prövat det vid kallare men kamrater med -50 i bagagaet sa att även där brann fotogenköket bra efter rejäl förvärmning med spriteldning.
Strunta i teorierna och kör på praktiken.

Go tur
 
http://www.sigtuna.se/main/view.asp?ID=406

På länken finner du en del vägledning avseende flampunkter för flera intressanta bränslen.

Dock är det, i enlighet med vad du konstaterat, så att du kan tutta på t ex fotogen vid lägre temperatur än dess flampunkt.

Antagligen räcker det ibland med att sätta tändstickans låga mot eller nära bränslets yta, för att man ska kunna antända eftersom man värmer upp bränslet lokalt med tändstickan.

Man kunde alltså tänka sig nån slags praktisk rekommendationstabell med temperaturer och bränslen.

Att consensus skulle uppstå här på utsidan, om en sådan tabell, är dock otänkbart. Det finns trådar om gas och sprit och dess förträfflighet som vinterbränsle. I dessa trådar kan en viss oenighet om just förträffligheten mer än anas.
 
En tankeställare

Frågeställningen är intresant. From i somras gick jag över från tändstickor till eldstål för att tända i köket. Funkade bra fram till helgen när förvärmningsspriten till fotogenköket skulle tändas i -15. Jag hade inte trott att det skulle vara något problem men det gick med nöd och näppe. De glödande magnesiumspånen slocknade i kontakt med den kalla spriten. Testade även igår i -20 och då lyckades jag inte alls att tända med eldstål.

Provad även att tända upp köket med heptan som förvärmning igår med eldstål. Det fungerade däremot alldeles utmärkt.

Jag vågar inte längre förlita mig vintertid på eldstål för att tända förvärmningsspiten till fotogenkök. Det går säkert när det är riktigt kallt men är för omständigt.

/Tommy
 
Jag är lite förvånad över erfarenheterna att rödsprit är lättantändligt vid extremt* låga temperaturer.

Jag har eldat Trangia i nåra få minus (OK, kanske -5- -10), och då med besvär fått det att ta sig. Man får i princip använda tändstickor eller annat som veke.

Att välja nåt som GÅR att tända framför nåt som är lätt att tända, låter ju onödigt. Men jag antar att när man tänder ett kök med förvärmningsanordning så finns som regel en vekesliknande filtsudd eller liknande varför man får futt på spriten med lite envishet.

Jag kör på heptan året runt och funderar egentligen aldrig över andra alternativ, men det är ju förstås bara en av många möjligheter. Antar att heptan tar fyr även med eldstål vid riktigt låga temperaturer.


*-40- -50
 
Re: En tankeställare

Tommy E; sa:
Frågeställningen är intresant. From i somras gick jag över från tändstickor till eldstål för att tända i köket. Funkade bra fram till helgen när förvärmningsspriten till fotogenköket skulle tändas i -15. Jag hade inte trott att det skulle vara något problem men det gick med nöd och näppe. De glödande magnesiumspånen slocknade i kontakt med den kalla spriten. Testade även igår i -20 och då lyckades jag inte alls att tända med eldstål.

Provad även att tända upp köket med heptan som förvärmning igår med eldstål. Det fungerade däremot alldeles utmärkt.

Jag vågar inte längre förlita mig vintertid på eldstål för att tända förvärmningsspiten till fotogenkök. Det går säkert när det är riktigt kallt men är för omständigt.

/Tommy


Skall du bara ha en liten mängd sprit med dig för att förvärma köket, så är det ju ingen problem att värma denna lilla volym, innan du tänder med eldstålet. Om du inte vill gå över till aceton eller eter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.