Skillnad på T-röd och T-röd?

Var det inbillning eller började stormköket att sota mer när vi bytte märke på T-röd? För det mesta använder vi Kemetyls sprit och brukar inte tycka att det sotar så mycket eller blir särskilt höga lågor av den. På fjällturen förrförra veckan dök dock detta problem på oss-mycket sot och höga lågor. Då hade vi börjat på extraflaskan som var inköpt hos vår lilla stads järnhandlare och av ett annat märke. Den som har kunskap eller funderingar kring saken får gärna dela med sig av dessa!

Hälsn.BrittMarie
 
Olika recept

Det finns inget exakt definierat recept på vad som är t-sprit. Man kan minska sotningen med lite metanol (eller vatten) i t-spriten. Och man kan ju tänka sig att olika tillverkare kan ha olika mängder tillsatser, som ger mer eller mindre sotande låga.

/Håkan
 
samma fast annorlunda!

Min instinkt säger att din instinkt har rätt!

Rödsprit består igentligen av etanol, dvs superstark vodka. För att inte folk ska dricka sej redlösa på elendet denaturerar man den med lite olika medel och metoder.

Etanolen i sej sotar nog inte så mycket men allt kräkmedel, färgämnen, och annat skit som sätts till gör förmodligen det.
Det är också möjligt att vissa T-dojor innehåller en del så kallade "högre alkoholer" tex Iso-Propyl-alkohol, mer kännt som K-sprit.

Som en liten parentes. Högre alkoholer har högre energivärde, dvs ger mer värme per liter. MEN nackdelen är sotet. Använd alltså inte K-sprit i spritköken så vida det inte är absolut nödvändigt.

Bengt
 
Tillsatserna

Det är tillsatserna, färgen, bittermedelet, kräkmedel (?) som gör att T-röd sotar. Ren alkohol vare sig det är metanol, etanol, propanol eller någon annan av metanseriens alkoholer brinner med ren (blåaktig nästan osynlig) låga utan att sota bara det finns tillräckligt med luft/syre.
Olika tillverkare kan mycket väl använda olika bittermedel och färg. Det kan vara så att kraven på ”effektivare” tillsatser gör att nyare T-röd sotar mer än gammal T-röd.
På 50-60 talet hette det Rödsprit och den sotade mindre, eller är jag bara nostalgisk och glömsk;).

Per Brune
 
svaret på frågan...

...har du ju redan fått så som en bonus kommer också lösningen på problemet! Kemetyl TENOL.

/Andreas
 

Guest

Gäst
Jag skall testa!

Jag har tillgång till industrisprit i större mängder. (Nej, jag kan inte ge bort eller sälja!) Hur som helst är den denaturerad med 4% MEK, metyletylketon. Den borde inte sota. Om jag inte minns fel, så denatureras vanlig rödsprit med en större molekyl (dimetylftalat?) Jag skall vid tillfälle testa! Förresten köpte jag i Namibia ett bränsle som luktade eter och sotade noll!
Hälsn.
Mattias (som jobbar på materialtekniskt laboratorium)
 
sotar det?

Utter...har du varit med om att Tenol rent som det är när man köper sdet sotar?? Det har jag aldrig upplevt. Nu var det iofs ett tag sedan jag körde med sprit (tenol)men jag minns det som perfekt och problemfritt och numera förvärmer jag med tenol utan sot.
Hursomhelst oändligt mycket bättre än T-röd, Rödsprit osv. tycker jag.

/Andreas
 
Sotningsgrad

Jo, nog tycker jag Tenol sotar alltid. Jag har faktiskt funderat lite mer på det där och en gång har vi kört med något från Friluftsbolaget (kostade 45 kr) som t.o.m. sotade mindre än Tenol.

Min upplevda sotningsgrad:
T-Röd (ingen aning om pris) 100%
Tenol (tror den kostar ca 30kr) 20%
Något från Friluftsbolaget (ca 45 kr) 10%
Bensinbrännare 0%

Behöver jag poängtera att jag i sommar har gått över till en multifuelbrännare. ;)

Har man kört med T-Röd brukar nästan hela kastrullen bli svart medan med Tenol blir den bara lite sotig i botten.

/Jonas U
 
T-röd kontra sprit

Med 96% så upphörde sotet, besvären med recept, samt apoteksbolagets fantastiska pålägg gjorde att jag valde bensin eller fotogen, gas vid tre årstider. Men utomlands är fortfarande 96% ett alternativ, med en lätt bra brännare.
Att det sen duger till sårtvätt mm gör ju inte saken sämre ;-)!
 
Tack

Tack, pojkar!

Visste väl att ni skulle ha en massa kunskap! Ska nog pröva Tenol inäst,såvida jag inte satsar på gas, för jag har nyss köpt en fin gasollykta!

Hälsn.BrittMarie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
kottar Skillnad SIGG-flaskor! Kök och brännare 9
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
balo Skillnad gasbrannare till Trangia ? Kök och brännare 22
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.