Skillnad SIGG-flaskor!

Jag köpte en 0,6 liters Sigg-flaska utan att tänka på att det kanske var skillnad på de för dryck (som jag köpte) och de för bränsle. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap från annat håll om skillnaden mellan dessa? Är det någon risk med att använda den jag köpte till mitt bensinpumpkök (Primus Omnifuel)

Mvh Harald Eriksson
 
skilnaderna är i belegningen på in sidan, om driksflaskans belegning håller bensin eller liknande vet jag inte. men det jag vet är att jag inte skulle drika ur en flaska gjord för bränsle.
 
Tack för svar!

Jag antar att det kan vara så med tjockleken. Dock anger Sigg själva att man kan förvara kolsyrade drycker i flaskan men kanske blir trycket högre av pumpen till Omnifuel. Hur som helst så blir följden av ett läckage betydligt allvarligare om det är heptan som sipprar ut än vore det sodavatten eller läskeblask.
Jag chansar nog inte utan nöjer mig med min enlitrare ett tag och köper vid tillfälle en mindre flaska avsedd för bränsle.

Over and out!
 
Beläggningen.

Hejsan,

trots "over and out" vill jag bara tillägga en sak.
Problemet är beläggningen i dryckesflaskorna. Det handlar om ett specialharts som är helt okänsligt mot sprit och syra ämnen men som KAN gå av om det kommer i kontakt med bensin och liknande lösningsmedel. I så fall skulle du förstöra pumpen och/eller själva brännaren.

/Georg
 
Enligt Addnature så ska Sigg bara användas för dryck enligt Siggsäljarna.

Jag har en gammal Siggflaska (typ 20 år gammal), den har ingen beläggning invändigt, men den har å andra sidan lite mindre diameter än en Primusflaska, så pumpen lär kunna ta i flaskväggen. Funkar nog inte så bra.
 
jag har kört med en gammal sigg-flaska nu jätte länge och aldrig haft problem med det...skrapade bara av färgen så att det inte ser ut som en drycksflaskar,då jag var rädd att nån annan skulle dricka ur den...typ små barn...
 
Ops

Jag var så ivrig att prova mitt kök att jag tog min sigg-dryckesflaska som bränsleflaska då jag inte kunde se varför det skulle bli problem. O sen tvättade jag den jättenoga och använder den nu som dryckesflaska igen.....

Hmm säger ni att jag i och med detta har pajat kök och pump och riskerar min egen hälsa ?

hmm nu gör ni mig ju lite orolig.....
 
tja albertson....som din läkare få jag tyvär medela att du bara har 3tim kvar att leva...jag är hemskt ledsen...hihi...
 
Ha Ha

He He ..
Gött att du sa de iaf så det inte kommer som en överraskning sen .. skall använda de kommande timmarna på bästa sätt ..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.