Hälla över gasol mellan flaskor?

Går det att koppla ihop ett par flaskor och tömma över den flytande gasen till en av flaskorna för att inte ha kvar småslattar med gas i flera flaskor?

Nån som testat och funnit detta vettigt?

Thure
 
Njaaaa...inget är väl omöjligt, men....

Hej,

Det enkla svaret är att det troligtvis inte går. Problemet är ju givetvis att det enda som gör gasolen flytande är att det befinner sig inne i en tryckbehållare. Skulle trycket minska övergår gasol till gasform, dessutom till en mycket lättantändlig och i vissa lägen explosiv gas. Så för att kunna "hälla" gasol från en behållare till nästa måste man ha en helt tät koppling mellan burkarna och sedan kunna öppna dom innefrån med någon form av mekanism, även den helt tät.

Nej då är det både enklare och säkrare att ställa gasolflaskan i varmt vaten då burken börjar bli tom :)

/ Stefan
 
Ja, men du kan aldrig föra över en slatt till en halvfull flaska, om du inte mha tex värme höjer trycket i den nästan tomma flaskan. Jämvikt.

edit eller sänker trycket i den du vill föra över till mha tex kyla.
 
mtrl-anskaffning..?

Idag finns brännare med regulatorventil som ger köket bra effekt på lågt tryck. En trevlig lösning som ger bättre funktion i nollväder och dessutom tömmer tuberna. Inga slattar...

//J
 
du kan inte få olika tryck i dom, alltså kan du bara få lika mycket gasol i båda.

Stämmer det verkligen?

Förutsatt att trycket i de hopkopplade flaskorna överstiger kondenseringstrycket borde gasolen i sin vätskeform rinna över till den som är lägst placerad.


En sak som är säker är dock:
Detta är MYCKET farligt att pyssla med. Fyller du flaskan till mer än 84% (eller vad det nu är) är du ute på hal is.
Rent teoretiskt - Fyller du flaskan proppfull räcker det förmodligen med värmen från dina händer för att flaskan ska tryckas sönder hydrauliskt (vätskor kan inte komprimeras). Då ska en knapp halvliter gas på millisekunden förgasas och uppta flera kubikmeter utrymme. Resten kan nog de flesta räkna ut =)

EDIT:
PS. Värm en halv deciliter vatten till ca 40 grader och ställ ner flaskan i vattnet. Då får du ut det sista. Värm inte för varmt bara.
 
Har man bara kunskap så är det inte farligare att tanka gasol mellan flaskor än bensin faktiskt då det egentligen är samma sak, dvs. kolväten men med olika kokpunkt. Det första man tar reda på är batchvikten, dvs. tomvikten på flaskan. ställ flaskan som man vill fylla på i på vågen och notera vikten. Ställ flaskan med en "slatt" i på vågen och dra bort flaskvikten. Lägg ihop den vikten med "mottagarflaskans" och jämför med vad en full flaska väger, då vet man om det blir lagom mycket gas i mottagarflaskan.

För att hälla över gasol mellan flaskor så svarvar man en adapter med flaskanslutning i båda ändar, monterar en liten kulkiksventil mellan ändarna, gängar på flaskorna, ställer mottagarflaskan neråt och öppnar kulkiken. Ställ flaskorna utomhus ett par dygn, då sköter dygnets temperaturväxlingar av gastransporten.

Gastankning är ingen rocket science utan bara helt vanlig fysik.
 
Att det är enkelt att fixa gör det inte mindre farligt.

Fyller man för mycket krävs inga höga temperaturer innan det smäller.

Ett exempel.
Sidan 4, en bit ner.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177

Skall man pyssla med detta ska man ha kompetens och vara noggrann. För mig är det iaf värt besväret att värma en halv deciliter vatten för att få ut sista slatten =)
 
Jag skulle nog främst tycka att finessen med detta vore att samla slattar i EN flaska, så att man slipper ha med 3-4 halvtomma flaskor när man ska ut.

Det vore trevligt, men det är förstås bara taran man sparar i vikt, men den är ju å andra sidan stor i förhållande till gasvikten, om nu flaskan bara innehåller en slatt.
 
Jag skulle nog främst tycka att finessen med detta vore att samla slattar i EN flaska, så att man slipper ha med 3-4 halvtomma flaskor när man ska ut.

Det vore trevligt, men det är förstås bara taran man sparar i vikt, men den är ju å andra sidan stor i förhållande till gasvikten, om nu flaskan bara innehåller en slatt.

Ja det är ett problem. Jag brukar tänka som så, att man får ta den extravikten när man ska ut på kortare äventyr. "Tvåtimmarspicknicken" i skogen, eller den korta övernattningen =)

Det skulle vara suveränt om det var "pant" på dessa engångsflaskor. Man löste in dem på lämpligt ställe och fick tillbaka pengar på kvarvarande slatt. Slattarna sändes sedan till gasleverantören som återanvände gasen.
Problemet är nog att mottagaren inte kan vara säker på vad flaskan innehåller. Det skulle kräva en massa analyser på varje enskild slatt innan den fick blandas ner i bulktanken. Knappast kostnadseffektivt.
 
För många många år sen (vi pratar nästan förhistorisk tid här) så jobbade jag bla. på en sjömack ute i skärgården och där fick vi in massor av flaskor med en hel del gasol kvar i. Ekonomisk som jag var redan då så svarvade jag till adaptrar och tog krogens tomma stora flaska och tömde slattarna i. Det blev en hel del gasol på en säsong och räckte till både mat och sprit flera gånger om på krogen.

Tänk så det kan gå.:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.